• ДО РІЧНИЦІ НАЦІОНАЛЬНОЇ АКАДЕМІЇ НАУК УКРАЇНИ
  • Процес входження України і РФ в інформаційне суспільство як джерело міждержавних суперечностей
  • Проблеми підготовки наукових кадрів
  • Цивілізаційний вибір України: парадигма осмислення і стратегія дії

Нові стандарти децентралізації

Нові стандарти децентралізації

14 березня Верховна Рада України прийняла проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей добровільного об’єднання територіальних громад, розташованих на територіях суміжних районів (№ 5520). Він встановлює послідовності дій у процесі утворення ОТГ у разі розташування місцевих рад, що увійшли до об’єднання, на територіях різних районів.

Детальніше, про законодавчі новації в процесі децентралізації читайте в аналітичному огляді В. Пальчук «Законопроект 5520: новий формат для проведення адміністративно-територіальної реформи в Україні» в № 8 «Україна: події, факти, коментарі» (с. 30 - 38).

Реалізація освітньої реформи: проблеми та здобутки

Реалізація освітньої реформи: проблеми та здобутки

Розбудова інформаційного суспільства передбачає посилення ролі інформації та знань у процесах суспільного розвитку, відтак перед освітою та наукою постають вимоги адекватного реагування на ці зміни.

Детальніше, про освітню реформу в дії, читайте в аналітичному огляді Т. Гранчак «Освітня реформа на марші» в № 8 «Україна: події, факти, коментарі» (с. 20 - 30).

Скандал навколо НАЗК: причини та прогнози

Скандал навколо НАЗК: причини та прогнози

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) наприкінці березня цього року опинилося в центрі скандалу, що був пов’язаний зі звинуваченнями в неефективності діяльності. Жвавий інтерес до цієї події спостерігався з боку органів державної влади, окремих політиків і політичних сил, українського суспільства та західних партнерів.

Про подробиці скандалу навколо НАЗК читайте в аналітичному огляді М. Дем'яненка «Ефективність роботи Національного агентства з питань запобігання корупції в оцінках політиків і експертів» в № 8 «Україна: події, факти, коментарі» (с. 4 - 14).

Профільна шкільна освіта в Україні

Профільна шкільна освіта в Україні

 

Актуальним і важливим завданням держави є створення міцної, фахової системи освіти, яка відповідає усім викликам сьогодення. Міністерство освіти і науки України запропонувало для громадського обговорення проект типового навчального плану для 10-11 класів. Громадськість України вкрай неоднозначно зустріла запропоновані зміни. Думки представників експертних організацій, вчителів, науковців, батьків школярів та самих старшокласників кардинально розділилися. Аналіз документу дав зрозуміти, які наслідки для української школи вони можуть мати. Широка та активна комунікація МОНу зі ЗМІ, громадськими організаціями, науковими установами й експертним середовищем з метою пояснення власної позиції та аргументації важливості і можливості їх реалізації дозволить створити позитивний суспільний фон, який сприятиме досягненню очікуваних результатів «професійного самовизначення та подальшої самореалізації старшокласників» в Україні. Інакше, є великий ризик непідготовленими змінами дискредитувати хороші ідеї. 4 основні нововведення варіанту змін  та коментарі експертів, фахівців; зауваження НАНу докладніше у статті С. Закірової «Громадська думка про правотворення», №7 (132).

Біпатризм у світі

Біпатризм у світі

 

Сьогодні проблема множинного громадянства набула у світі особливої гостроти із-за напливу біженців зі Сходу в Європу, а для нашої держави також із-за переміщення жителів Сходу України до РФ. Наявність декількох громадянств різних держав стало за останні роки новим поштовхом для чергової законодавчої ініціативи щодо регулювання питання множинного громадянства в Україні. Тому Президент України визнав проект Закону «Про внесення змін до Закону України «Про громадянство України» щодо реалізації права змінити громадянство» від 13.03.2017р. невідкладним. Аналіз цього законопроекту показав, що його слід було б винести  на публічне обговорення та залучити наукові установи для отримання наукових експертних висновків щодо найефективнішого вирішення проблеми множинного громадянства. Тож Україні слід враховувати досвід інших держав щодо регулювання множинного громадянства і вирішувати існуючі колізії через двосторонні або багатосторонні угоди між державами. Існують 3 основні види міжнародних договорів, спрямованих на врегулювання питань множинного громадянства. Розлогіше про це в матеріалі О. Бусол «Громадська думка про правотворення», 7(132).