Який фінансовий омбудсмен потрібен Україні: європейський досвід

22 лютого 2018 р. у ВР був зареєстрований законопроект  «Про установу фінансового омбудсмена», підготовлений з метою впровадження механізму альтернативного (позасудового) вирішення спорів між споживачами і надавачами фінпослуг. Хоча саму цю ідею фахівці сприйняли досить позитивно, втім сам законопроект експертне середовище зустріло досить критично. Отже, зважаючи на сутність інституту фінансового омбудсмена та ті завдання, які виконує структура у різних країнах світу, дана ініціатива є досить своєчасною. Його впровадження  як елементу системи захисту прав людини є необхідним і важливим кроком на шляху до євростандартів роботи фінустанов і цивілізованого фінансового ринку в Україні. Правові засади створення та організації діяльності установи фінансового омбудсмена, думки експертів; міжнародний досвід тощо у матеріалі І. Беззуб «Громадська думка про правотворення», 2018, №8(152).

Дипломатична служба в Україні та за кордоном

5 квітня 2018 року ВР прийняла Закон «Про дипломатичну службу», який викликав неоднозначну реакцію. Він дає можливість комплексно реформувати дипломатичну службу та забезпечити єдність підходів у правовому регулюванні особливостей дипломатичної служби як складової частини держслужби. Отже, прийняття багатьох законів в Україні супроводжується розлогими дискусіями. Ще однією особливістю є те, що депутати не враховують думку експертів приймаючи ту чи іншу законодавчу новелу, не став винятком і цей закон, бо парламентарі не взяли до уваги позицію ГНЕУ Апарату ВР. Зарубіжний досвід доводить, що загальноприйняті міжнародні норми імплементовані у національне законодавство без спроби «видумати велосипед» підтверджують свою ефективність. Докладніше про правові засади та порядок організації дипломатичної служби; порядок її проходження та припинення; правовий статус тощо у статті Т. Полтавець «Громадська думка», 2018, №8(152).

Впровадження Інституту банкрутства фізичних осіб в Україні

За словами експертів, на сьогодні, весь правовий механізм, що регулює питання банкрутства в Україні, є застарілим та не відповідає cучасним реаліям. У парламенті заявляють про можливість запровадження Інституту банкрутства фізичних осіб, який буде збалансовувати інтереси кредитора і боржника вже з січня 2019 року. 20 березня 2017 року ВРУ прийняла Проект Кодексу України з процедур банкрутствав першому читанні і наразі триває підготовка до другого читання. Отже, необхідність створення Інституту банкрутства фізичних осіб в Україні давно назріла і важливо, щоб затвердження відповідного проекту Кодексу з процедур банкрутства не ставало самоціллю і не приймалось «для галочки» на догоду міжнародним агенствам. В існуючому вигляді документ потребує подальшого вдосконалення. Розлогіше про цеу матеріалі Т. Миськевич «Громадська думка про правотворення», 2018, №8(152). 

Система виконання судових рішень: змістовні перетворення чи косметичні зміни

26 березня 2018 р. у ВРУ зареєстровано проект Закону  «Про внесення змін до деяких законів України щодо примусового виконання судових рішень і рішень інших органів»,  який був сприйнятий суспільством неоднозначно. Фахівці поділяють загальну думку про важливість і позитивний характер більшості запропонованих новацій, однак їх явно недостатньо для того, аби остаточно виправити ситуацію і зробити процес виконання рішень суспільно-орієнтованим і невідворотним. Тож процес реформування системи судочинства в Україні має обов'язково тривати, оскільки через невиконання навіть найкращих рішень служителів Феміди забезпечення права українців на справедливий суд стає нездійсненним. Розлогіше про новації, позитив і негатив законопроекту;організаційні та процедурні законодавчі зміни;зміни в процедурі виконання судових рішень; пропозиції експертів та ін. у матеріалі С. Закірової «Громадська думка про правотворення», 2018, №8(152).

PayPal в Україні: питання залишається відкритим

Чергові повідомлення щодо впровадження міжнародного сервісу електронних платежів PayPal в українську економіку викликає суттєвий розголос у громадянському суспільстві. Правовою спробою певною мірою його легалізувати вважається законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо регулювання переказу коштів», поданий до ВР ще 4 листопада 2016 р., а вже 20 червня 2017 р.  був відхилений. Аналіз ситуації на українському ринку доводить, що висловлені фахівцями й експертами аргументи «за» і «проти» залишаються практично такими ж актуальними, як і раніше. Тож щодо PayPal в Україні, статус проблеми так і залишається: запровадити не можна чекати. І де буде поставлено кому, поки що не зрозуміло. Детальніше у матеріалі С. Закірової «Громадська думка про правотворення», 2018, №7(151).