Підсумки діяльності уряду Д. Шмигаля в перші 100 днів роботиА. Потіха, наук. співроб. СІАЗ НБУВ

Сто днів уряду Д. Шмигаля в оцінках політиків та експертів

 

Новий уряд на чолі з Д. Шмигалем було сформовано 4 березня 2020 р. Тривалий час залишалися вільними крісла міністрів освіти, енергетики, культури і віцепрем’єра з економічного розвитку. В Україні накопичилося багато проблем, але уряд намагався стабілізувати ситуацію. За 100 днів своєї діяльності уряд Д. Шмигаля став стабільнішим, має досвідченіших людей, проте має ряд негативних показників – відсутність програми дій, недоукомплектованість та тиск на уряд різних політиків. Адже вже три місяці новий уряд пропрацював без кількох міністрів і програми. Заповнити деякі вакансії змогли лише нещодавно, а урядову програму Верховна Рада забракувала, відправивши її на доопрацювання, тим самим залишивши Кабмін ще на якийсь час без річного імунітету. Для будь-якого Прем’єр-міністра України незатверджена програма – поганий знак. Без неї він втрачає право на річний імунітет. Але необов’язково може бути відправлений у відставку. Усе залежатиме від Президента України та більшості у Верховній Раді.

Прем’єр-міністр України Д. Шмигаль 11 червня дав велику пресконференцію з нагоди 100 днів роботи уряду, під час якої повідомив ЗМІ про успіхи Кабінету Міністрів і ті проблеми, які розв’язуються та які ще не подолано.

Прем’єр-міністр досягненнями не хвалився, він перерахував основні пункти виконаних за три місяці робіт: оновлення бюджету (урізання витрат, перерозподіл коштів на Фонд боротьби з COVID-19), підписання меморандуму з МВФ на 5 млрд дол., практично завершена реформа децентралізації, пожвавлення Мінських переговорів.

Під час виступу він усіляко уникав політики, дотримуючись ролі керівника-господарника. Виявилося, наприклад, що Прем’єра влаштовує ситуація, коли Президент глибоко залучений у процес підбору урядових кадрів (URL: https://nv.ua/ukr/ukraine/politics/denis-shmigal-vidzvituvav-za-100-dniv-roboti-pro-shcho-govoriv-prem-yer-novini-ukrajini-50093821.html. 2020. 12.06).

Д. Шмигаль наголосив, що «перші 100 днів роботи уряду насправді короткий період, але він виявився доволі складним», насамперед через пандемію коронавірусу та економічну кризу, ним викликану. «Нашим урядом був вчасно введений карантин, який напевно зберіг тисячі життів, це дало змогу нам підготувати медичну систему до тих випробувань, з якими ми стикнемося в подальшому. Ми опанували коронавірус, пройшли перші три місяці по помірному сценарію, ми не звалилися в ту прірву, у яку звалилися Італія, Іспанія й інші країни у світі, але сьогодні ця загроза все ще лишається актуальною», – зазначив Прем’єр-міністр, принагідно закликавши українців не нехтувати засобами особистої безпеки, дотримуватися дистанції та «не розслаблятися» (URL: https://www.kmu.gov.ua/news/denis-shmigal-vidzvituvav-pro-pershi-100-dniv-roboti-uryadu. 2020. 11.06).

За словами Д. Шмигаля, уряду вдалося забезпечити медичну систему засобами індивідуального захисту. «На початку епідемії наповнення лікарень першої хвилі засобами індивідуального захисту і ліками становило менше 40 %, менше 70 % було забезпечення лікарень медперсоналом. Сьогодні ці показники коливаються між 70–80 %. Тобто перша хвиля медичної системи готова прийняти достатньо велику кількість хворих у разі необхідності», – наголосив Прем’єр-міністр.

Він запевнив, що уряду вдалося швидко вжити заходи з підтримки вразливих категорій людей і малого та мікробізнесу. «Без затягування часу було прийнято всі рішення щодо підвищення пенсій, індексації пенсій. Були прийняті рішення по скороченню термінів реєстрації безробітних, прискоренню нарахувань їм виплат, збільшенню сум для фізичних осіб-підприємців, у яких є діти. Це була моральна й матеріальна відповідальність уряду та держави перед людьми, які втратили можливість заробляти гроші через карантин», – зазначив він.

На його думку, швидкі зміни до бюджету дали змогу реагувати на COVID-19 досить ефективно. «Ми створили Фонд боротьби з COVID-19 на майже 65 млрд грн, що дає нам можливість і сьогодні оперативно реагувати на виклики, які пов’язані тепер уже з наслідками епідемії. Ми розуміємо ці наслідки, їхній вплив на економіку, розуміємо, куди рухатися», – підкреслив керівник уряду.

Він також зазначив, що одним з основних завдань уряду на цей рік є розігрів економіки. Для цього, за його словами, уряд вживає класичні підходи, які відомі в усьому світі. Це – збільшення державних замовлень, підтримка власних виробників, інвестування у «Велике будівництво». Уряд дав новий поштовх реформі децентралізації. «Ми прийняли програму стимулювання економіки. Була створена Рада економічного розвитку України, куди були залучені всі найкомпетентніші науковці, бізнесмени, асоціації, аналітики, експерти, які допомогли уряду скласти потужну програму для подолання наслідків COVID-19, яка називається “Економічне відновлення” та містить понад 230 конкретних заходів», – заявив очільник уряду.

Крім того, за словами Д. Шмигаля, уряд ефективно співпрацює з НБУ, що дало змогу знизити облікову ставку з 11 до 6 %, та завершив переговори з Міжнародним валютним фондом, ухваливши меморандум, за яким Україна отримає 5 млрд дол. протягом двох років на вигідних для України умовах. У перші 100 днів своєї роботи уряд також створив Антикризовий штаб у галузі енергетики та узгодив Меморандум з виробниками електроенергії з відновлювальних джерел. «Уперше за п’ять років уряд долучився безпосередньо до Мінських переговорів, у яких безпосередньо бере участь віцепрем’єр-міністр з питань реінтеграції окупованих територій О. Резніков», – наголосив Д. Шмигаль, додавши, що уряд активно продовжуватиме цю роботу, щоб максимально наблизити мирне врегулювання.

Він також запевнив, що найближчим часом уряд працюватиме стабільно в повному складі. «Сьогодні ми ведемо співбесіди з кандидатами в міністри, і найближчим часом наш уряд буде доукомплектовано. Очікую, що наша команда буде продуктивною. Це не уряд мрійників, це не уряд для піару. Наше завдання – зробити все можливе для покращення добробуту українців», – зазначив керівник Кабінету Міністрів України (URL: https://rubryka.com/2020/06/11/shmygal-nazvav-11-dosyagnen-uryadu. 2020. 11.06).

Експерти, оцінюючи діяльність уряду, акцентують увагу на відсутності програми, яку має затвердити Верховна Рада України. Проте уряд має можливість її вдосконалити, що він і зробив, та подав її знову на розгляд Верховної Ради. Як зазначив Президент України В. Зеленський, під час поїздки на Хмельниччину, програма діяльності Кабінету Міністрів потребує доопрацювання, оскільки вона, розроблена ще до пандемії коронавірусу, не враховує запровадження обмежувальних заходів і втрат економіки. «Програму уряду було розроблено, але ніхто не очікував коронавірусу. Тому він (Шмигаль) звернувся до людей і сказав: у нас коронавірус, карантинні заходи і програма уряду повинна була змінитися через COVID-19. Треба її оновити», – зазначив В. Зеленський (URL: https://ua.112.ua/statji/shmyhal-na-pauzi-chy-zvilniat-premiera-538794.html. 2020. 9.06).

За словами політолога К. Сазонова, програма уряду – не панацея від відставки. Попереднику Д. Шмигаля О. Гончаруку річний імунітет не допоміг – його змусили подати у відставку навіть попри те, що його програму діяльності уряду було ухвалено. Не програма вирішуватиме долю Прем’єра Д. Шмигаля. К. Сазонов вважає, що «програма дійсно недопрацьована. Вона може бути бюрократичною, нудною, але вона має бути чіткою. Якщо уряд неспроможний працювати – він іде. Але рішення буде за Верховною Радою, а вона орієнтуватиметься на позицію Президента України».

При цьому він запевняє, що про відставку не йдеться, адже призначають нових міністрів. «І все-таки Шмигаль – сильніший Прем’єр, ніж Гончарук. Бо коли Гончарук прийшов на посаду, він примудрився вбити економіку, яка росла досить швидко. Якщо не помиляюся, ішлося про 4,6 % зростання. Шмигаль же прийшов перед пандемією, на зовсім інші умови. Так чи інакше, але він впорався. А як надалі будемо виходити з коронавірусної кризи – побачимо», – зазначив експерт.

Позитивно роботу уряду оцінює Т. Загородній, політичний і економічний експерт, який вважає, що В. Зеленський правильно вчинив, вчасно змінивши О. Гончарука на Д. Шмигаля. «Він, при всіх своїх недоліках, намагається позначити якусь економічну політику в нашій країні, керувати процесами, а не пускає все на самоплив, не бігає по обсерваціях, як було раніше. На самокаті не катався, слава богу. Є ознаки, що в Кабміні займаються справами. Той же І. Петрашко (міністр економічного розвитку), я бачу, позначає параметри економічної політики. Наприклад, у яких обсягах банки повинні кредитувати економіку. Люди прийшли з бізнесу, це менеджери, які розуміють, що повинні стояти якісь “маяки”», – наголосив Т. Загородній (URL: https://nash.live/news/politics/brukhtoviki-menedzheri-taktiki-otsinki-kabminu-za-100-dniv-roboti.html. 2020. 11.06).

За його словами, в уряду поки що є проблема в парламенті із затвердженням програми. «Визнаю, що перша програма – це був повний треш. Але в другій було досить слушних ідей, насамперед пов’язаних з політикою економічного націоналізму. Подивимося, чи буде вона затверджена», – зазначив експерт.

Він вважає, що, порівняно з Кабміном О. Гончарука, нині діючий уряд заслуговує на оцінку «чотири з мінусом» за п’ятибальною шкалою. «Якщо Шмигалем будуть зовсім незадоволені, то програма та імунітет – це дрібниці. Він напише заяву. Але поки що відсутність програми не заважає опановувати процеси управління. Не виключаю, що Кабмін можуть відправити у відставку перед місцевими виборами. Тому що економічна криза, COVID нікуди не поділися, це буде нас наздоганяти. Але якщо цього не станеться, то до кінця року Шмигаль доживе», – підкреслив експерт.

У свою чергу директор Українського інституту аналізу та менеджменту політики Р. Бортник вважає, що парламент не проголосував за програму, бо не хоче розділяти з урядом його відповідальність і навмисно тримає його у підвішеному стані, щоб будь-якої миті його можна було відправити у відставку. Хоча уряд без програми – це, звісно, нонсенс. Він каже, що парламент з урядом «працюватиме в ручному режимі, і про виконання ним якихось тактичних чи стратегічних завдань не йтиметься взагалі».

Разом з тим, на думку Р. Бортника, цей уряд більш стабільний, ніж уряд О. Гончарука. «У силу того, що в цьому уряді більше досвідчених людей, досвідчених саме апаратно, саме в українській політичній системі. Хоча вони досвідчені були на регіональному рівні, але це досвід. Крім того, хороші зв’язки з олігархами, невеликими фінансовими колами, вони забезпечують більшу стабільність цього уряду. Цей уряд більш зорієнтований на інтереси внутрішніх гравців, ніж зовнішніх. Це, мабуть, до позитивів цього уряду», – наголосив експерт (URL: https://www.unn.com.ua/uk/exclusive/1874310-sto-dniv-uryadu-shmigalya-ekspert-otsiniv-robotu-kabminu. 2020. 11.05).

Щодо негативу, то, за словами експерта, їх надзвичайно багато – відсутність програми до цього часу, відповідно, у нього немає підтримки парламенту, імунітету, він діє безсистемно. «До кінця недоформований, недостворені міністерства, які були обіцяні, промислової політики і деякі інші міністерства. У цьому уряді немає міністрів екології і освіти до цього часу. Цей уряд за своєю компетентністю досить слабкий, у ньому відчуваються корупційні впливи наших олігархів, лобістські певні речі», – підкреслив Р. Бортник.

Він також вважає, що цей уряд не є харизматичним і неспроможний відстоювати свою позицію ні перед парламентом, ні перед Президентом. І фактично є ще одним підрозділом Офісу Президента, не знайшов іншої моделі економічного відновлення, ніж підписання нового меморандуму з МВФ, тобто збільшення боргових зобов’язань, не запропонував провідної економічної моделі. «Уряд зміг зберегти стабільність якусь певну, це йому плюс. Але він не став якісно кращим, ніж уряд Гончарука. Цей уряд не став не те що урядом прориву, а навіть не урядом руху вперед до кращого майбутнього», – наголосив експерт.

Керівник Центру «Третій сектор» А. Золотарьов вказує на одну промовисту деталь: програма дій уряду недарма не пройшла горнило профільного комітету ВР. Його, нагадує експерт, контролює монобільшість. «Тобто депутати чекали на сигнал Банкової, а оскільки Президент не став на них тиснути, було очевидно, що підтримки вона в нього не знаходить. А без програми уряд – кульгава качка», – зазначає А. Золотарьов (URL: https://ua.112.ua/statji/shmyhal-na-pauzi-chy-zvilniat-premiera-538794.html. 2020. 9.06).

Він припускає, що все вирішиться восени, тобто після місцевих виборів, запланованих на жовтень, а також під кінець фінансового року, коли буде більш зрозуміло, з яким дефіцитом бюджету ми його завершуємо. «Відставка Прем’єра можлива восени, саме тоді ми отримаємо всі наслідки кризи. Тоді й почнуться пошуки цапа-відбувайла. Олігархи будуть щасливі повісити негатив на Зеленського, а Зеленський, якщо він тільки не політичний самогубець, шукатиме, на кого би йому у свою чергу перекинути цей негатив», – зазначив А. Золотарьов.

Експерти наголошують, що перестановка кадрів для В. Зеленського свого роду необхідність. Він не має інших рішень, як тільки займатися показовими звільненнями. І Д. Шмигаль, безперечно, також стоїть у черзі потенційних безробітних. Причому поставили його туди вже у день призначення. «У Шмигаля немає підтримки у Верховній Раді, на яку він міг би сподіватися. Відбувається поляризація груп впливу всередині “Слуги народу”, і кожна з таких груп хоче, щоб її прагнення було реалізовано в Кабміні. А Кабмін поки що обстоює інтереси лише однієї групи впливу – групи Р. Ахметова, яка навіть не представлена в парламенті», – переконаний заступник директора Українського інституту дослідження екстремізму Б. Петренко.

Він вважає, що відбувається посилення групи Р. Ахметова. «Саме завдяки діяльності цього уряду в нас чомусь почали зупиняти атомні станції, які виробляють дешевшу енергетику, для того щоб енергію виробляла мережа ТЕС і ТЕЦ, яка належить Ахметову», – пояснює Б. Петренко. За його словами, через зв’язки з Р. Ахметовим Прем’єр Д. Шмигаль почувається доволі впевнено. «І хоча без затвердженої програми Шмигаль не отримує свого річного імунітету, просто так писати заяву на звільнення, як Гончарук, він не буде – за ним маячить тінь значної людини», – стверджує експерт.

За словами експертів, не зважаючи на те, що В. Зеленський на словах підтримав Прем’єр-міністра, він може змінити своє ставлення до уряду. Адже так само В. Зеленський підтримував і О. Гончарука, коли виплив скандал із плівками, тобто записами, на яких колишній глава уряду відгукувався про Президента аж ніяк не компліментарно. Невдовзі після демонстративної підтримки О. Гончарука й примусили писати заяву на відставку.

Проте, як зазначають деякі експерти й спостерігачі, ефективність уряду перебільшено, обіцянки, які дають урядовці, не завжди виконуються. За словами оглядачів видання «Слово і діло», найбільше обіцянок за 100 днів роботи виконав Прем’єр-міністр Д. Шмигаль. Йому вдалося реалізувати 10 обіцянок (14 % усіх зобов’язань), але й провалив Прем’єр найбільше  серед своїх колег – вісім (11 %) обіцянок. Сім обіцянок встигла виконати міністр соціальної політики М. Лазебна. Це майже половина того, що чиновниця встигла наобіцяти. При цьому на рахунку міністерки поки немає жодної проваленої обіцянки. Досить непоганий результат у в. о. міністра освіти й науки Л. Мандзій, яка виконала шість обіцянок, або 29 % усіх своїх зобов’язань, не проваливши жодного (URL: https://www.slovoidilo.ua/2020/06/10/infografika/suspilstvo/100-dniv-uryadu-shmyhalya-yak-ministry-vykonuyut-obicyanky. 2020. 10.06).

Як відомо, після зміни прем’єрів чотири міністри залишилися на своїх посадах від попереднього уряду: віцепрем’єр-міністр, міністр з цифрової трансформації М. Федоров, міністр внутрішніх справ А. Аваков, міністр юстиції Д. Малюська та міністр інфраструктури В. Криклій.

За 100 днів роботи М. Федоров встиг виконати п’ять обіцянок (29 % загальної кількості обіцяного) і тільки одну обіцянку (6 %) провалив.
А. Аваков також виконав п’ять обіцянок (26 %), але не впорався із трьома (16 %). Д. Малюська також реалізував п’ять обіцянок (21 %) і не виконав три (12 %). Що стосується В. Криклія, на його рахунку чотири (9 %) виконаних і чотири (9 %) провалені обіцянки.

Як інформують ЗМІ, сім міністрів у діючому уряді встигли отримати інші посади або були звільнені. Зокрема, В. Пристайко, який в уряді О. Гончарука був міністром закордонних справ, 4 червня став віцепрем’єр-міністром з питань європейської та євроатлантичної інтеграції України. За 100 днів роботи він не встиг виконати жодної обіцянки, але дві провалив
(67 %).

За словами оглядачів видання «Слово і діло», поки що жодної обіцянки ані виконали, ані провалили віцепрем’єр-міністр з питань європейської та євроатлантичної інтеграції О. Стефанишина (була призначена 4 червня), міністр у справах ветеранів С. Бессараб, міністр оборони А. Таран, міністр культури та інформаційної політики О. Ткаченко (призначений 4 червня).

На думку експертів, під час формування Кабінету Міністрів Д. Шмигаля монобільшість залишилася за бортом будь-яких консультацій або співбесід. Про багатьох кандидатів депутати вперше дізналися незадовго до їх призначення. Із цієї ж причини чимало міністрів у «Слузі народу» сприймають як «чужаків».

На відміну від О. Гончарука, з Д. Шмигалем у монобільшості відносини більш формалізовані. Найчастіше керівництво «Слуги народу» контактує з новим Прем’єром через його помічників. Відносини з новим урядом дійсно відрізняються, підтвердила заступник голови фракції монобільшості Є. Кравчук. За її словами, у Кабінеті Міністрів О. Гончарука було п’ятеро міністрів, які пройшли у Верховну Раду за списком «Слуги народу». Тоді як багатьох міністрів, призначених у новий уряд, депутати не знали, зазначила Є. Кравчук. «У виправдання новому Кабміну можна сказати, що вони були призначені напередодні коронакризи і карантину. У тому числі через це трохи погіршилося спілкування народних депутатів та представників уряду. Імовірно, я не єдина, хто скаже, що деякі міністри місяцями не приходять на засідання профільних комітетів. Думаю, зараз, коли закінчуються карантинні заходи, це співробітництво буде покращено», – зазначила Є. Кравчук (URL: https://www.rbc.ua/ukr/news/teni-zelenskogo-rabotaet-kabmin-denisa-shmygalya-1591601137.html. 2020. 9.06).

Ще один народний депутат від фракції «Слуга народу» О. Качура зазначив, що про багато рішень Кабміну у фракції дізнаються з телеграм-каналів опозиційних депутатів. І цим браком комунікації в «Слузі народу» незадоволені.

Щоб уряд отримав річну недоторканність, передбачену законом, за цю програму має проголосувати більшість народних депутатів. Але навіть у президентській фракції не приховують свого обурення запропонованим їм документом. За словами Є. Кравчук, у фракції одразу ж попередили уряд, що в початковому вигляді програма не влаштовує парламентські комітети, її доведеться доопрацювати з урахуванням їхніх зауважень.

«Суть програми – за все хороше і проти всього поганого», – зазначив О. Качура. За його словами, Кабмін підійшов до написання цієї програми як до формальності, вважаючи, що парламент проголосує за що завгодно. «Це просто набір гасел і декларацій на кілька сторінок без конкретних шляхів реалізацій, економічних показників і результатів, без конкретного переліку законопроектів, які треба ухвалити. Як парламент зможе потім на основі декларацій контролювати діяльність уряду? Ми не готові ставитися до цього як до формальності та нести за це відповідальність», – зазначив депутат.

У «Слузі народу» не виключають відставки Кабінету Міністрів перед місцевими виборами в жовтні. Такий сценарій можливий, якщо впаде рівень довіри до уряду, а економіка буде в складному стані (URL: https://nv.ua/ukr/ukraine/politics/vidstavka-kabminu-mozhliva-vzhe-voseni-nazvana-umova-novini-ukrajini-50093012.html. 2020. 9.06).

Однак голова фракції «Слуги народу» Д. Арахамія заспокоює: відставки Д. Шмигаля чекати не варто. «Шмигаль працює, зараз кризова ситуація», – заявив народний депутат.

Незадоволені діяльністю уряду і в інших фракціях, зокрема «Європейська солідарність» вимагає негайної відставки діючого Кабінету Міністрів України. Представники цієї фракції звернулися до колег із фракцій партій «Голос» і «Батьківщина», депутатських груп «За майбутнє» та «Довіра» із закликом долучитися до збору підписів і спільного висловлення недовіри нинішньому складу уряду під керівництвом Прем’єр-міністра Д. Шмигаля.

У зверненні зазначено, що «критична ситуація в державі, помножена на повну нездатність уряду та монобільшості протистояти сьогоденним викликам, потребують невідкладної консолідації опозиційних сил». Також у партії заявляють, що три місяці діяльності нинішнього складу уряду лише посилили кризу, «яку породив перший уряд В. Зеленського» (URL: https://ua.interfax.com.ua/news/political/667736.html. 2020. 9.06).

У партії «Європейська солідарність» вважають, що уряд не розуміє, що завершення карантину не завершить економічної кризи в Україні, бо криза викликана не коронавірусом, а некомпетентністю влади. «Щоб протидіяти наближенню катастрофи, у Верховній Раді ініційовано процедуру відставки уряду. Чим швидше цей Кабмін піде у відставку, тим меншої шкоди він завдасть вітчизняній економіці й тим менш руйнівними будуть наслідки їхньої діяльності!» – ідеться у зверненні.

Проте, як зазначають експерти, навряд чи найближчим часом зауваження від депутатів спричинять зміни в Кабміні. Але уряд можуть попросити піти у відставку перед місцевими виборами в жовтні. Такий сценарій можливий, якщо рівень довіри до уряду знову почне падати, а економіка не оговтається від кризи. Остаточне рішення буде за Президентом України. У нинішній конфігурації влади глава держави замкнув на собі всі сфери, починаючи від питань комунальних тарифів і закінчуючи боротьбою з епідемією коронавірусу.

На думку експертів, уряд приречено на роль тіньового громовідводу, покликаного втілювати прикладні ініціативи Президента. Але, як тільки він перестане ефективно справлятися з відведеною роллю, В. Зеленський може попрощатися з ним точно так само, як зробив це і з Кабміном О. Гончарука.

 

Потіха А. Сто днів уряду Д. Шмигаля в оцінках політиків  та експертів [Електронний ресурс] / А. Потіха // Україна: події, факти, коментарі. – 2020. – № 11. – С. 13–20. – Режим доступу: http://nbuviap.gov.ua/images/ukraine/2020/ukr11.pdf. – Назва з екрану.