Експертне середовище про розпуск парламентуА. Потіха, наук. співроб. СІАЗ НБУВ

Розпуск Верховної Ради України в оцінках політиків та експертів

 

В Україні стартувала виборча кампанія до Верховної Ради. Це сталося після публікації Указу Президента України В. Зеленського про розпуск нинішнього парламенту. Щоправда, законність рішення В. Зеленського про розпуск Верховної Ради викликає деякі сумніви – значна частина юристів, політиків, громадських діячів по-різному оцінюють цей крок президента України. Багато хто дотримується точки зору, що парламент так розпускати не можна, адже це може призвести до політичної кризи в країні. Як зазначив політолог В. Фесенко, у рішенні В. Зеленського домінує не юридична, а політична логіка. «Зрозумілим є бажання нового Президента завести швидше у парламент свою партію. Але через юридичні аспекти може бути оскарження», – наголосив політолог (URL: https://www.bbc.com/ukrainian/features-48334063. 2019. 20.05).

Соціолог І. Бекешкіна також вважає, що розпуск парламенту спричинить загострення в суспільстві: «Це, звичайно, дуже тривожно, адже не було сказано, на яких юридичних підставах розпускається парламент».

Натомість політологЮ. Тищенко вважає, що політична криза в Україні вже існує, а Указ про розпуск її лише загострить. «Треба розуміти, що Президент не може просто так взяти і розпустити Верховну Раду», – підкреслила вона. При цьому Ю. Тищенко, як і інші експерти, сумнівається в законності Указу Президента. За її словами, у результаті його видання є питання щодо його легітимності.

Про намір достроково припинити повноваження діючої Верховної Ради В. Зеленський оголосив 20 травня, 21 травня з’явився відповідний Указ, 23 травня нормативний акт було опубліковано й рішення про достроковий розпуск ВР набрало чинності.

Тим часом група депутатів звернулася з поданням до Конституційного Суду та Верховного Суду щодо законності Указу Президента. Ініціаторами звернення до Конституційного Суду є депутати від фракції «Народний фронт». «Ми твердо заявляємо про те, що підписання цього подання є політичним і громадянським обов’язком кожного члена парламенту, оскільки йдеться про факт порушення Конституції найвищою посадовою особою держави – Президентом України», – ідеться в заяві «Народного фронту» (URL: https://www.bbc.com/ukrainian/news-48386401. 2019. 23.05).

Віце-спікер парламенту І. Геращенко вважає Указ Президента про розпуск парламенту політичним, а не юридичним рішенням, оскільки в Президента України на сьогодні немає юридичних підстав розпускати Верховну Раду.

З цим погоджується глава фракції «Народний фронт» М. Бурбак. «У Конституції України чітко прописано (у ст. 90) підстави для розпуску Верховної Ради. Жодної підстави я не вбачаю. І тому вважаю, що це більше політичне рішення, для того щоб запустити перевибори Верховної Ради, скориставшись рейтингом. Цілком логічно, що пан Зеленський хоче завести депутатську фракцію у наступну Верховну Раду», – наголосив М. Бурбак (URL: https://www.radiosvoboda.org/a/rozpusk-rady-zakonno-chy-ni/29955049.html. 2019. 21.05).

Більшість депутатів переконані, що глава держави не мав права розпускати ВР як протягом цього місяця, так і згодом, оскільки, починаючи з 28 травня, залишається менше півроку до закінчення п’ятирічних повноважень парламенту – Основний закон забороняє в цей період дострокові вибори. Вердикт Конституційного Суду щодо президентського Указу про розпуск ВР, очевидно, з’явиться вже після виборів. «Незалежно від рішення суду новий парламент буде легітимним. Однак якщо суд визнає рішення глави держави таким, що не відповідає Конституції, то це може стати підставою для його звинувачень в антиконституційних діях і постановки питання про початок процедури імпічменту. Такий ризик можливий. Але враховуючи, що юристи Зеленського апелюють до факту відсутності парламентської коаліції, яка розпалася не 17 травня, а після виходу з неї ряду фракцій ще в 2016 р., думаю, що нинішній Президент може уникнути неприємних для нього вердиктів», – вважає директор Інституту стратегічних досліджень «Нова Україна» А. Єрмолаєв (URL: https://www.svoboda.org/a/29963747.html. 2019. 26.05).

У свою чергу керівник фракції «Батьківщина» Ю. Тимошенко запевняє, що формально коаліції не існувало ще з березня 2016 р., коли фракція О. Ляшка вийшла з коаліції. Відтак В. Зеленський має повне право розпустити парламент.

Із цього приводу політолог М. Басараб зазначив, що Верховна Рада України восьмого скликання має право поборотися за те, щоб вибори були черговими. Його дуже дивують заяви деяких депутатів, які кажуть, що ВР повинна піти у відставку і її давно треба розпустити. «По-перше, є сумнівні підстави для розпуску ВР. По-друге, ми маємо чесно сказати, що це найбільш продуктивний склад за всі роки незалежності. Усі фракції, які становили конституційну більшість, одразу після обрання у 2014 р., завдяки їхній державницькій і прозахідній позиції, ми отримали безпрецедентні рішення», – заявив політолог (URL: https://24tv.ua/tsya_rada_naykrashha_za_vsyu_istoriyu_ukrayini_ekspert_
rozkritikuvav_pozachergovi_vibori_n1158005. 2019. 24.05).

За його словами, можна багато критикувати наших політиків, піддатися на передвиборну істерію про те, що в Україні суцільна катастрофа. «Проте й за висновком багатьох міжнародних організацій ця Рада ухвалила найбільше патріотичних, державницьких і прозахідних законів за всю історію України порівняно з попередніми скликаннями», – підкреслив М. Басараб.

Експерти наголошують, що Верховна Рада працюватиме до обрання нового складу, а вибори відбудуться, якщо не буде рішення Конституційного Суду про неконституційність Указу Президента. Як зазначають експерти,опублікування президентського Указу автоматично запустило механізм позачергових виборів, які стартували 24 травня і можуть завершитися голосуванням 21 липня (URL: https://ustymenkooleh.patrioty.org.ua/blogs/hra-u-shashky-abo-iak-zelenskyi-namahaietsia-vziaty-radu--rakhmanin-280671.html. 2019. 28.05).

Але можуть і не відбутися, оскільки все залежить від Конституційного Суду. Щодо спроби оскаржити Указ № 303/2019 у Верховному Суді, то, на думку деяких експертів, це нереально. Що й було підтверджено судом. Як інформують ЗМІ, Верховний Суд України відмовився відкривати провадження за позовом до Президента України В. Зеленського про визнання протиправним його Указу про розпуск Верховної Ради. У прес-службі поінформували, що ця справа не належить до юрисдикції Верховного Суду. «Верховний Суд прийшов до висновку, що за змістом положень ч. 2 ст. 147, ч. 1 ст. 150 Конституції України перевірка на предмет відповідності Конституції України всіх без винятку правових актів Верховної Ради та Президента належить до повноважень Конституційного Суду», – ідеться в повідомленні (URL: https://fakty.com.ua/ua/ukraine/20190527-verhovnyj-sud-ne-rozglyadatyme-pozov-pro-skasuvannya-ukazu-pro-rozpusk-rady. 2019. 27.05).

Суддя Конституційного Суду С. Сас переконаний, що суд з’ясує законність підстав для розпуску. «Треба дивитися і встановлювати факти, чи було припинення коаліції і на якому матеріалі це будується. Але ми чули, що прозвучало на всю Україну. Президент переконаний, що це відповідає Конституції. Подібної ситуації в українській політиці ще не було», – зазначив суддя КС.

Натомість секретар ЦВК Н. Бернацька заявила, що після публікації Указу Пезидента про розпуск ВР суд уже не зможе зупинити виборчий процес. Така заява була сприйнята неоднозначно, адже, на думку експертів, виборчий процес може зупинити рішення Конституційного Суду, якщо КСУ виявить невідповідність Указу глави держави Основному закону держави.

Тим часом у Центральній виборчій комісії очікують, що Конституційний Суд терміново ухвалить рішення щодо конституційності або неконституційності Указу Президента В. Зеленського про розпуск Верховної Ради – бажано до дня голосування дострокових парламентських виборів, призначеного цим же Указом на 21 липня.

Згодом секретар Центральної виборчої комісії Н. Бернацька пояснила, що Конституційний Суд таки може зупинити виборчий процес, але він розглядає такі подання протягом шести місяців, однак може ухвалити рішення швидше, якщо ідеться про питання, яке є вкрай важливим. Наприклад, скоротити термін розгляду до одного місяця. Для ЦВК дуже важливо, щоб Конституційний Суд якомога швидше розглянув подання народних депутатів. «У будь-якому разі це рішення ми очікуємо до завершення виборчого процесу і до дня голосування», – наголосила
Н. Бернацька (URL: https://24tv.ua/skasuvannya_ukazu_pro_rozpusk_radi_v_tsvk_spodivayutsya_
shho_ks_terminovo_rozglyane_tse_pitannya_n1158011. 2019. 24.05).

За її словами, це рішення матиме «правові наслідки». Але зрозумілими для ЦВК вони стануть лише тоді, коли члени комісії побачать юридичну позицію Конституційного Суду: чи дійсно суд вкаже на конституційність чи неконституційність Указу і чи будуть прописані якісь подальші кроки. У такому випадку на підставі ст. 150 і 19 Конституції виборчий процес буде зупинено. Акт, визнаний неконституційним, підлягає скасуванню, що обнулить правові наслідки його прийняття.

4 червня Конституційний Суд України розглянув Указ Президента України про призначення дострокових виборів. Судді вирішили розглядати цю справу «в формі усного провадження». Відкрита частина пленарного засідання Великої палати Конституційного Суду з розгляду цієї справи відбудеться 11 червня.

Як зазначив політолог М. Басараб, «найбільша інтрига нас чекає з розглядом справи у Конституційному Суді». «Я спілкувався з багатьма юристами, і вони не бачать жодних перспектив розглядів позовів до Верховного Суду України. Проте говорять, що ця справа чи цей Указ справді буде розглядатися в Конституційному Суді», – наголосив експерт (URL: https://24tv.ua/rishennya_zelenskogo_pro_rozpusk_radi_mozhut_viznati_
nekonstitutsiynim__ekspert_n1158014. 2019. 24.05).

На його думку, уся увага повинна бути прикута до Конституційного Суду України. Разом з тим, як зазначив експерт, перспектива винесення рішення Конституційний Судом про неконституційність Указу Президента В. Зеленського є, якщо судді не керуватимуться політичною доцільністю. Конституційний Суд не може призупинити виборчий процес на період розгляду цього звернення. Але якщо Конституційний Суд за 10 днів чи за місяць винесе рішення про неконституційність Указу, то виборчий процес припиняється. У такому випадку вибори будуть черговими.

Проте, якщо гіпотетичне рішення КСУ про неконституційність президентського Указу буде прийнято після дня голосування, служити приводом для скасування результатів виборів воно не може.

Український журналіст і публіцист В. Портніков вважає, що Президента України В. Зеленського затягують у пастку. Адже причиною можливого майбутнього імпічменту Президента В. Зеленського може стати гучна історія з ініційованими достроковими виборами до Верховної Ради України (URL: https://znaj.ua/politics/235234-zelenskogo-zatyaguyut-v-pastku-ekspert-poyasniv-chim-rozpusk-radi-zagrozhuye-prezidentu. 2019. 27.05).

При цьому В. Портніков переконаний, що дострокові вибори все ж відбудуться. На питання «Що може статися, якщо Конституційний Суд визнає, що Указ про розпуск Верховної Ради є неконституційним уже після виборів?» В. Портников відповів: «Нічого не станеться. Вибори будуть такими, що відбулися, депутати приймуть присягу. Єдине, що це може мати наслідки для самого глави держави в майбутньому».

За словами експерта, В. Зеленський вважатиметься людиною, яка порушила Основний закон. І в парламенту буде прекрасна можливість для того, щоб притягнути його до відповідальності в майбутньому. «Мені іноді здається, що В. Зеленського спеціально затягують в цю пастку. Я від багатьох людей, які є опонентами Зеленського, так і його “акціонерівˮ чую, що він більше року на своїй посаді не пропрацює», – зазначив В. Портніков.

За його словами, порушення Президентом Основного закону, якщо воно буде зафіксовано Конституційним Судом, звичайно, це перший крок до імпічменту. Однак парламент при цьому працюватиме далі.

Експерти намагаються зрозуміти мотивацію розпуску Верховної Ради. На їхню думку, таких причин може бути кілька. Зокрема, чим раніше відбудуться парламентські вибори, тим більше у В. Зеленського шансів «завести» у Верховну Раду максимальну кількість «своїх» депутатів. Адже рейтинг партії «Слуга народу» нині зростає. Проте за чотири місяці можна зробити вдвічі більше помилок, ніж за два, і цей рейтинг впаде.

За словами експертів, психологи й політтехнологи стверджують, що восени виборці будуть більш невдоволені владою, тому краще провести вибори до ВР в липні, а не в жовтні.

Не варто відкидати й амбіції самого В. Зеленського. Його ставлення до попередньої влади негативне. Він намагається замінити її якнайшвидше. Залишається невизначеним лише те, на кого він змінюватиме колишніх представників влади та чи будуть вони кращими за попередників.

Зарубіжні експерти й політики майже не коментують розпуск українського парламенту, вважаючи це внутрішньою справою України. Натомість вони активно придивляються до нового Президента України й сподіваються на плідну співпрацю з новою владою.

Деякі українські політики заявляли, що Захід обмежить співробітництво з В. Зеленським. Навіть називали ознакою цього від’їзд місії МВФ з України. Але, як виявилося, МВФ готовий продовжувати співробітництво, але вже з новим урядом. Як зазначив В. Зеленський, співпраця триває. «Міжнародний валютний фонд завжди є надійним партнером України в часи, коли ми потребуємо підтримки, і Україна зі свого боку також залишатиметься партнером, що дотримується своїх зобов’язань», – наголосив Президент України (URL: https://www.pravda.com.ua/news/2019/05/28/7216423. 2019. 28.05).

У свою чергу представники Міжнародного валютного фонду заявили, що готові продовжити обговорення подальшої співпраці з Україною, щойно після парламентських виборів буде сформовано новий уряд. До цього будуть постійні консультації щодо формування нового порядку денного реформ. «Ми не бачимо перепон для співпраці. Готові після парламентських виборів, після того як буде сформовано уряд негайно приїхати до Києва та продовжувати переговори щодо того, яким чином надавати нашу підтримку», – зазначив керівник місії МВФ в Україні Р. ван Роден.

Представники західних країн досить позитивно ставляться до нового українського глави держави й готові до більш тісного співробітництва. Зокрема, американський сенатор від Республіканської партії Р. Портман запевнив: «Я продовжуватиму підтримувати вільну й демократичну Україну через відповідну військову, політичну та економічну допомогу США» (URL: https://www.pravda.com.ua/news/2019/06/2/7216858. 2019. 2.06). За його словами, він зустрічався з новообраним Президентом України В. Зеленським і був задоволений цією зустріччю. «Він прихильний до зміцнення зв’язків з США і протидії російській агресії», – наголосив Р. Портман.

Тим часом, як інформують ЗМІ, Президент України В. Зеленський отримав запрошення відвідати з офіційним візитом США. Це запрошення надійшло від американського президента Д. Трампа в четвер, 30 травня (URL: https://ua.interfax.com.ua/news/political/591056.html. 2019. 1.06).

Прес-служба Президента України повідомила, що В. Зеленський подякував президенту США Д. Трампу за запрошення здійснити офіційний візит до Вашингтона. В. Зеленський також наголосив, що проект закону про посилення підтримки України, який було презентовано в палаті представників Конгресу США, є важливим сигналом про міцне стратегічне партнерство двох країн. Він подякував США за послідовну підтримку територіальної цілісності України.

Міжнародні партнери України також цінують, що перший візит Президента України В. Зеленського відбудеться до Брюсселя, і наголошують на важливості продовження реформ у країні. «Ми тут для того, щоб більше дізнатися, що новий лідер має намір робити, контакти якого роду ми можемо встановити між ЄС та Україною. Я думаю, що наразі не дуже багато відомо про пріоритети. Ми дійсно цінуємо, що перший візит Президента буде в Брюссель, щоб налагодити контакти з ЄС», – зазначила міністр закордонних справ Швеції М. Вальстрем(URL: https://ua.interfax.com.ua/news/political/590853.html. 2019. 31.05).

Вона наголосила, що цей візит розглядають як можливість встановити контакти та запропонувати подальшу підтримку Україні в процесі реформ.«Ми хочемо також запитати про те, яке бачення подальшого продовження реформ, зокрема системи правосуддя, боротьби з корупцією. Ми маємо намір показати, що населення відчує переваги, до яких приведуть реформи. Думаю, ми також запитаємо про процеси на Донбасі», – наголосила міністр.

Міністр закордонних справ Польщі Я. Чапутович також наголосив на важливості продовження реформ в Україні.«Це дуже важливий момент, усе у ваших руках, я говорю про українське суспільство, організуватися та продемонструвати Заходу, що ви маєте право думати про те, щоб приєднатися до ЄС, трансатлантичної коаліції, Заходу. Можливо, не прямо зараз, але, можливо, протягом кількох років», – підкреслив Я. Чапутович.

У свою чергу міністр закордонних справ Франції Ж.-І. Ле Дріан повідомив, що Президент України В. Зеленський найближчим часом планує відвідати Париж. Глава МЗС Франції зазначив, що вони з Президентом України вже проаналізували весь спектр українсько-французьких відносин. «Я почув з боку Зеленського сильне бажання працювати над подальшим посиленням двосторонніх відносин і робити це шляхом конкретних справ у тих сферах, які представляють для нас спільний інтерес», – повідомив Ж.-І. Ле Дріан (URL: https://ua.interfax.com.ua/news/political/590950.html. 2019. 31.05).

Загалом ставлення до розпуску ВР у політикумі та експертному середовищі України неоднозначне. Більшість констатує, що загалом це позитивний крок, викликаний бажанням надати нового імпульсу реформам у державі, які за старої влади більше імітувалися, ніж здійснювалися. Проте в багатьох залишаються питання щодо легітимності цього кроку.

 

Потіха А. Розпуск Верховної Ради України в оцінках політиків та експертів [Електронний ресурс] / А. Потіха // Україна: події, факти, коментарі. – 2019. – № 11. – С. 18–24. – Режим доступу: http://nbuviap.gov.ua/images/ukraine/2019/ukr11.pdf. – Назва з екрану.