Конституційні зміни НАТО/ЄС: думки експертівО. Кривецький, голов. ред. НЮБ НБУВ

Конституційні зміни НАТО/ЄС: думки експертів

 

Комітет Верховної Ради України з питань національної безпеки одноголосним рішенням підтримав внесення на розгляд парламентом президентського проекту № 9037 «Про внесення змін до Конституції України (відносно стратегічного курсу держави на придбання повноправного членства України в Європейському Союзі і в Організації Північноатлантичного договору)». Згідно проекту, буде внесено зміни до ст. 85, 102, 116, якими передбачено відповідальність Верховної Ради, президента і Кабінету міністрів України щодо закріплення європейського й євроатлантичного напрямів.

«Метою запропонованих законопроектом змін є законодавче закріплення в Конституції України цивілізаційного вибору, європейської ідентичності українського народу та безповоротності стратегічного курсу держави на надбання повноправного членства України в Європейському Союзі і в Організації Північноатлантичного договору», – прокоментував законопроект Президент України П. Порошенко. Він також додав, що ухвалення закону сприятиме реалізації європейського та євроатлантичного вибору шляхом розширення й поглиблення співпраці України з ЄС і НАТО, зміцненню національної безпеки нашої держави, що, у свою чергу, призведе до гарантування її суверенітету і територіальної цілісності. У ході зустрічі з генеральним секретарем НАТО Й. Столтенбергом у Брюсселі Порошенко підкреслив готовність закріпити в Конституції України прагнення країни до забезпечення трансатлантичної інтеграції та вступу України в НАТО.

Як зазначила представник Президента у ВР І. Луценко, головою держави також запропоновано внести зміни до преамбули Основного закону. «Проетом пропонується виключити положення із Конституції, що передбачає можливість використання існуючих військових баз на території України для тимчасового перебування іноземних військових формувань на умовах оренди, згідно з міжнародними договорами, а саме, перебування Чорноморського флоту Росії на території Кримського півострова, який є невід’ємною частиною України», – повідомила вона.

Міністр закордонних справ України П. Клімкін, говорячи про ініціативу закріплення в Конституції України можливості розміщення військової бази НАТО на території країни, заявив, що за цього, перед вступом країни до НАТО і Європейського Союзу Україні знову доведеться змінювати відповідні положення Конституції. «Ці зміни буде адаптовано до потреб нашого євроінтеграційного й євроатлантичного курсу, і торкнуться вони зняття заборони на розміщення тільки однієї бази. Президент України стане гарантом реалізації стратегічного курсу держави на її членство в ЄС і НАТО, а Кабінет міністрів, у свою чергу, має забезпечувати таку реалізацію», – наголосив голова департаменту МЗС.

А Голова Верховної Ради України А. Парубий на засіданні погоджувальної ради керівників фракцій, депутатських груп і комітетів Верховної Ради висловив готовність підтримати законодавчі пропозиції президента щодо закріплення в Конституції України європейського та євроатлантичного вектору інтеграції країни: «Якщо буде внесено такі пропозиції щодо стратегії вступу України до ЄС і НАТО, то, як голова Верховної Ради, я буду всіляко їх підтримувати, аби зробити безповоротними ці ключові положення зовнішньополітичні стратегії держави».

В той же час, на думку деяких експертів, у законопроекті немає конкретики, а лише міститься посилання на «незворотність європейського та євроатлантичного курсу України та повноправне членство в європейських і євроатлантичних організаціях», достеменно невідомо в яких. А що, як незабаром у Європі виникне якась нова оборонна організація, де не буде США, але буде стратегічним партнером Росія, то Україна має стати членом цієї європейської організації?

Ще одна із пропозицій законопроекту, на якій політологи акцентують увагу, скасовує п.14 Перехідних положень: «Використання існуючих військових баз на території України для тимчасового перебування іноземних військових формувань можливе на умовах оренди в порядку, визначеному міжнародними договорами України, ратифікованими Верховною Радою України». Певно, йдеться про Росію? Але ж «північна сусідка», як відомо, в односторонньому порядку розірвала усі угоди про базування ЧФ РФ у Криму. Чи можна тоді це положення зрозуміти таким чином, що йдеться, наприклад, про іноземні держави – члени НАТО? І якщо Україна збирається до НАТО, що потрібно для боротьби з Російською агресією, то може українській державі, навпаки, слід передбачити якийсь особливий спрощений порядок надання згоди на розміщення баз чи перебування військових підрозділів НАТО на своїй території? Але цього в пропозиціях немає, як немає і тіні натяку на зобов’язання, які Україна нестиме у разі набуття членства в ЄС і НАТО. Нічого не сказано у законопроекті й про можливість делегування частини національних повноважень органам ЄС і НАТО. Можливо тому, що автори розуміють туманність перспектив набуття членства у цих організаціях? Тому фахівці переконані, що запропоноване президентом формулювання преамбули породить більше нових питань, ніж вирішить наявних.

Проект змін до Конституції щодо євроатлантичної інтеграції України, який ініціював Президент України, суперечить декларації про державний суверенітет, вважає політичний експерт О. Д’яченко. «У преамбулі законопроекту викладено цілі Конституції під час її прийняття. У пункті законопроекту стосовно турботи про громадський порядок і громадську згоду Україна рухається у напрямку вступу до Північноатлантичного альянсу. Але за 30–45 % підтримки вступу до НАТО українцями, за даними соцдосліджень, про яке багаторічне прагнення українського народу до членства у цьому блоці може йтися?», – констатує Д’яченко. У результаті, на її думку, ми отримуємо преамбулу зі змінами, що вже суперечать декларації про державний суверенітет, який є основою Конституції, де в 9-му розділі йдеться про те, що Україна прагне стати нейтральною державою.

Проте, старший аналітик Української ради з міжнародних відносин В. Денисюк переконаний: формальна фіксація намірів щодо ЄС і НАТО навіть у Конституції жодним чином не вплине на реальний процес євроінтеграції України. «Якщо у країні не пройдуть серйозні реформи, та їх результатів не відчують пересічні громадяни, то будь-яка політична сила зможе змінити цей курс, навіть якщо його буде прописано в основному законі, – впевнений він. – Зараз українська влада має робити тільки одне – старанно виконувати «домашню» роботу з проведення реформ».

Політолог Р. Бортник також вважає президентський проект змін до Конституції політтехнологічним прийомом. «Декларації України на позицію ЄС і НАТО не впливають, – зазначає він. – Я порівняв би цей документ з лопатою, якою президент збирається «копати електорат». Адже, згідно з соціологічними опитуваннями менше половини українців бажають вступу до НАТО. Проте, здається, президенту не важливо, приймуть законопроект чи ні. Він переслідує інші цілі. По-перше, стати в очах виборців головним євроінтегратором України. По-друге, відволікти увагу пересічних людей від нагальних економічних і соціальних проблем, завуалювати провал реформ, корупцію та чергове зростання тарифів на фоні низької зарплатні»?

Свою точку зору щодо запропонованих до Конституції змін мають і парламентарі. Так, нардеп від фракції «Батьківщина» І. Крулько прогнозує більшість у парламенті – 226 голосів за прийняття законопроекту №9037 П. Порошенка про євроатлантичні прагнення України. «Президент вніс законопроект про внесення змін до Конституції. Але для чого? І чому президент пропонує це зараз, а не чотири роки тому? Чи не тому, що це кон’юнктурна пропозиція перед виборами президента, і просто більш немає чим догодити суспільству, бо немає успіхів?», – запитує нардеп. За його словами, «Батьківщина» голосуватиме за стратегічний курс України до членства у ЄС, але цей законопроект ще треба доопрацювати. З ним погоджується і народний депутат України від «Радикальної партії Ляшка» І. Мосійчук, який також вважає законопроект №9037 черговим піар-ходом чинної влади.

Проте, народний депутат України І. Вінник заявив, що рішення Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки про підтримку внесення на розгляд парламентом президентського проекту змін до Конституції щодо прагнення інтеграції України в НАТО і Європейський Союз є важливим геополітичним кроком, що фактично закладає основу для просування НАТО на схід.

Тієї ж думки й Голова постійної делегації України в Парламентській асамблеї НАТО, нардепка І. Фриз (БПП), яка вважає, що внесення запропонованих Порошенко змін до Конституції не дозволить у майбутньому, навіть у разі зміни політичної кон’юнктури, змінити зовнішньополітичний курс нашої країни.

Сьогодні в Україна прагне членства в ЄС та НАТО, адже сам процес європейської та євроатлантичної інтеграції вже модернізує країну та призведе до підвищення безпеки та рівня життя людей. Але головне – не обмежуватися одними лише змінами до Конституції, бо без впровадження й прискорення реальних реформ ніякі положення у Конституції про «європейський та євроатлантичний вибір» не стануть реальним фактором наближення нашої держави до НАТО і ЄС та забезпечення гідного життя українців (Матеріал підготовлено з використанням таких джерел: https://ua.korrespondent.net/ukraine/; https://www.dw.com/uk/; https://www.pravda.com.ua/columns;https://censor.net.ua/news).