Законодавчі новації у питанні передачі земель ОТГВ. Пальчук, ст. наук. співроб. СІАЗ НБУВ

Розширення повноважень ОТГ у сфері земельних відносин

 

У питанні, яке законодавчо регулює передачу земель сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів у власність об’єднаних територіальних громад (ОТГ), крига скресла. Кабінет Міністрів України погодив законодавчі механізми передачі у власність ОТГ землі, у тому числі землі поза межами населених пунктів. 31 січня 2018 р. КМУ прийняв Розпорядження «Про передачу земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об’єднаних територіальних громад». Відповідно до документа, Держгеокадастр має передати землі державної власності за межами населених пунктів у комунальну власність ОТГ до кінця 2018 р. Відповідне рішення передбачає оформлення відповідних урядових доручень Державній службі з питань геодезії, картографії та кадастру.

Прийняте урядом рішення удосконалить механізм управління у сфері земельних ресурсів, дасть змогу чітко й прозоро формувати дохідну частину місцевих бюджетів у частині плати за землю. У свою чергу, це стимулюватиме територіальні громади до добровільного об’єднання з метою формування спроможних органів місцевого самоврядування.

Органи місцевого самоврядування, які не об’єднані в ОТГ, залишаються за межами процесу передачі земель.Кабмін розглядає передачу земель як один із стимулів до об’єднання. Примушувати до об’єднання «зверху» було б неправильно, та й просто неможливо, але можна створити стимули, які зроблять сільради зацікавленими у формуванні ОТГ.

В урядових кабінетах зазначають, що КМУ прийняв розпорядження щодо передачі землі державної власності за межами населених пунктів у комунальну власність ОТГ на підставі трьох нормативно-правових актів. Перший – це Земельний кодекс України. Стаття 117 «Передача земельних ділянок державної власності в комунальну власність чи земельних ділянок комунальної власності в державну власність». Другий законодавчий документ – власне, постанова Кабміну, яка зобов’язує Держгеокадастр провести таку передачу в частині земель ОТГ. Третій – Закон України «Про місцеве самоврядування». Стаття 26 якого регламентує обов’язкове узгодження дій Держгеокадастру з органом місцевого самоврядування в перехідний період передачі земель. Загалом механізм схожий на процедуру передачі землі громадянам, наприклад учасникам АТО, тільки приймаючою стороною виступає громада.

Як відомо, дискусії навколо питання передачі земель державної власності за межами населених пунктів у комунальну власність ОТГ точаться протягом усього періоду впровадження реформи з децентралізації влади в Україні. Прихильниками передачі землі ОТГ є уряд, керівництво ОТГ, експерти, які включені в процес експертного супроводу реформи місцевого самоврядування. За словами С. Слинька, директора Черкаського центру розвитку місцевого самоврядування, створеного за підтримки Програми «U-LEAD з Європою» та Мінрегіону, питання передачі земель у межах громад стояло дуже гостро від початку реформи. «Свого часу ми допомагали 11 об’єднаним територіальним громадам регіону готувати звернення до Голови ВРУ та народних депутатів щодо прийняття постанови, яка б дозволила їм розпоряджатися землею за межами населених пунктів. І досі це призводило до виникання ситуацій, коли на території ОТГ з’являвся забудовник чи землевласник, розпочинав там роботи, а громада ніяк не могла на це вплинути», – констатує він.

До часу прийняття урядом цього рішення в українському парламенті весь цей період лише висловлювали готовність вирішити питання передачі земель у власність місцевих громад шляхом прийняття відповідних законопроектів, але дискусія явно затягнулася. За словами М. Мартинюка, першого заступника міністра аграрної політики і продовольства України, він далекий від ілюзії, що ніхто раніше не бачив цієї можливості в чинному законодавстві. Скоріше за все, ідеться про відсутність політичної волі здійснити передачу, яку Кабмін демонструє нині.

18 вересня 2017 р. КМУ направив на розгляд Верховної Ради України проект закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо управління земельними ресурсами в межах території об’єднаних територіальних громад» (реєстр. № 7118). Документ, у разі його прийняття, розширить повноваження органів місцевого самоврядування у сфері земельних відносин, надасть сільським, селищним і міським радам об’єднаних територіальних громад повноваження з управління землями в межах території відповідних територіальних громад.

За даними групи фінансового моніторингу Центрального офісу реформ при Мінрегіоні, плата за землю становить близько 15 % у структурі надходжень до загального фонду місцевих бюджетів, а в надходженнях місцевих податків і зборів – понад 50 %.Експерти зазначають, що прийняття законопроекту № 7118 надасть змогу об’єднаним територіальним громадам значно розширити базу оподаткування за рахунок плати за земельні ділянки й потенційно збільшити надходження до бюджету.Також положення цього законопроекту позитивно вплинуть на продовження процесу об’єднання територіальних громад і реалізацію одного з базових принципів місцевого самоврядування – принципу повсюдності місцевого самоврядування.

ОТГ «засипали» зверненнями Верховну Раду України з проханням якнайшвидше розглянути проект закону, який розширює їхні повноваження у сфері земельних відносин. Про це повідомив експерт Центрального офісу реформ І. Лукеря. За його словами, громади з усіх областей України направили такі звернення на ім’я Голови Верховної Ради України та народним депутатам. «Мені відомо про більше 200 таких звернень тільки за два тижні. Це ще раз доводить, що вирішення земельних питань для об’єднаних громад є вкрай важливим. Вони не вимагають чогось неможливого або того, що не вкладається в законні рамки. Якщо реформа місцевого самоврядування спрямована на створення спроможних, самодостатніх громад, то досягнути цього без наявності в громад такого важливого ресурсу, як земля, буде складно. Концепція реформи визначає одним з її завдань надання громадам права розпоряджатися земельними ресурсами в межах своєї території. І це треба виконати», – підкреслив І. Лукеря.

Відповідно до Розпорядження уряду, Держгеокадастр відтепер утримуватиметься від розпоряджень землями на території ОТГ, за виключенням випадків, коли з відповідними проханнями звертаються самі громади. Причому структури Держгеокадастру вже позбавлені права одноосібно ухвалювати рішення щодо розпорядження землями поза межами населених пунктів – без згоди громад. «…Жоден геокадастр країни не має права приймати одноосібні рішення. Не дай Бог, хтось спробує передати землю поза межами населеного пункту. За це буде чітка кримінальна відповідальність – викинемо з кабінету», – підкреслив Прем’єр-міністр України В. Гройсман.

За офіційними даними, створено 665 ОТГ, на території яких орієнтовно 759 тис. га земель сільськогосподарського призначення державної власності, які потенційно можуть бути передані в комунальну власність. Процес передачі близько 760 тис. га від Держгеокадастру, який від імені держави управляє держземлями, до ОТГ офіційно стартував з 1 лютого. У зв’язку із цим у представників найрізноманітніших професійних і політичних груп, учасників агросектора та земельних відносин виникає багато питань, які в уряді на сьогодні намагаються зняти. Основні питання стосуються бачення алгоритму, що передбачає етапи передачі земель за межами населених пунктів до комунальної власності ОТГ.

Для підтримки цього процесу створено спеціальний портал http://otg.land.gov.ua і відкрито гарячу лінію для консультацій: 0-800-50-25-28.

На цьому інформаційному ресурсі розміщено алгоритм, що містить етапи передачі земель за межами населених пунктів до комунальної власності ОТГ:

1. ОТГ звертається з клопотанням до обласного управління Держгеокадастру.

2. Інвентаризація земель ОТГ, які до цього не були передані в користування.

3. Реєстрація проінвентаризованих ділянок у державному кадастрі.

4. Передача земель у комунальну власність громади наказом начальника обласного управління Держгеокадастру.

Розпочатий урядом процес передачі земель у комунальну власність об’єднаних територіальних громад має завершитися до кінця 2018 р., причому перші передачі земель мають відбутися вже в лютому – березні. «Мова про те, що Держгеокадастр відведе землю і передасть її ОТГ. І цю роботу потрібно завершити 2018 р.», – повідомив глава уряду.

За словами Прем’єр-міністр України В. Гройсмана, прийняте урядом розпорядження, відповідно до якого Держгеокадастр має передати землі державної власності за межами населених пунктів у комунальну власність ОТГ, не потребує змін до законодавства, достатньо цього рішення, аби передати землі у власність ОТГ. До кінця року кожне обласне управління Держгеокадастру має підписати з кожною ОТГ меморандуми, де будуть визначені терміни та відповідальні особи за процес передачі земель.

Запропонований механізм передачі земель – максимально прозорий і враховує декілька кроків: звернення в територіальний орган Державної служби з геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) із заявою про передачу землі, інвентаризації землі, ухвалення рішення і реєстрація права власності в органах юстиції. Причому, за інформацією Міністерства аграрної політики та продовольства України, більшість земель уже проінвентаризовані, але в разі необхідності додаткова інвентаризація буде проведена в максимально швидкі терміни.

Координація всіх дій буде прописана в меморандумі, який підписуватимуть керівні органи ОТГ та органи Держгеокадастру. Підписання документів розпочалося вже на початку лютого. Допомагати в цій роботі, за пропозицією уряду, будуть Асоціація об’єднаних територіальних громад і Асоціація міст України. Зі своєї сторони КМУ здійснюватиме моніторинг виконання (меморандумів), а також фінансово допомагатиме громадам у виготовленні проектів відведення землі.

Таким чином, передача земель здійснюється за заявницьким принципом. Це означає, що рада ОТГ на сесії має прийняти рішення про звернення до Держгеокадастру щодо передачі земель у комунальну власність і подати таку заяву за адресою. На фініші процесу – підписати акт приймання-передачі та з цим документом звернутися до державного реєстратора майнових прав для реєстрації комунальної власності на ці ділянки.

В уряді рекомендують розпочинати процедуру передачі земель у комунальну власність з підписання меморандуму з Головним управлінням Держгеокадастру, у якому узгодити всі кроки й терміни щодо передачі земель. Це передбачено розпорядженням уряду щодо передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в комунальну власність об’єднаних територіальних громад за межами населених пунктів.

Зауважується, що меморандум – це декларація про наміри, офіційно ж процедура передачі ділянок стартує після того, як рада ОТГ прийме на сесії рішення про звернення до Держгеокадастру щодо передачі земель, а Головне управління Держгеокадастру в області отримає відповідне клопотання. У середньому процес передачі земель для однієї ОТГ може тривати близько двох місяців.

Тривалість процедури передачі земель залежить від кількох факторів, у першу чергу від кількості неінвентаризованих земель на території ОТГ. Значна площа таких неоформлених земель є на території Сумської, Житомирської, Чернігівської та Дніпропетровської областей. І навпаки, ситуація близька до оптимальної в Закарпатській, Чернівецькій і Вінницькій областях. У середньому для окремо взятої ОТГ процедура займе близько двох місяців. Але оскільки процеси будуть запаралелені, то в масштабах країни передача земель відбуватиметься зі швидкістю в середньому
72 ОТГ/місяць. Зрозуміло, що в Дніпропетровській області, де сформовано 56 ОТГ, інтенсивність роботи буде вищою, ніж, наприклад, у Закарпатській, де є поки тільки шість громад.

Загальнонаціональний дедлайн – 31 грудня 2018 р.

Інвентаризація земель перед передачею ОТГ проводитиметься за рахунок державного бюджету. Таке рішення досягнуто за результатамидискусій і консультацій з Асоціацією ОТГ. Важливе уточнення: інвентаризації потребує лише незначна частина із 760 тис. га, що підлягає передачі у власність ОТГ.

Уряд надав розпорядження Державній службі з питань геодезії, картографії та кадастру з 1 лютого 2018 р. провести інвентаризацію таких земель з подальшою передачею земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в комунальну власність відповідних об’єднаних територіальних громад відповідно до ст. 117 Земельного кодексу України. Також передача таких земельних ділянок у користування (виключно шляхом проведення аукціонів) або у власність здійснюватиметься тільки за погодженням з ОТГ і після прийняття ними рішення відповідно до ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Станом на 12 люте 99 % ОТГ уже підписали меморандуми з головними управліннями Держгеокадастру про співпрацю при здійсненні заходів щодо передачі сільгоспземель державної власності в комунальну. Решта ОТГ завершують підготовку до підписання. Ще 657 із 665 ОТГ, які утворені на сьогодні в Україні і, відповідно до прийнятого урядом розпорядження, можуть отримати в комунальну власність держземлі за межами населених пунктів, розпочали відповідну процедуру. «Оперативність об’єднаних громад та інтенсивність процесу підписання меморандумів – найкращий доказ того, що земельні ресурси розглядаються ними як основний фактор спроможності, а рішення уряду було не просто довгоочікуваним, а вкрай необхідним. Зараз наше завдання – зробити процес передачі земель максимально оперативним, прозорим і комфортним для усіх сторін», – підкреслив перший заступник міністра аграрної політики та продовольства України М. Мартинюк. У меморандумі сторони в особі начальника Головного управління Держгеокадастру та сільського/селищного/міського голови, який виступає від імені об’єднаної територіальної громади, фіксують взаємні зобов’язання та підходи до процесу. Також у документі зафіксовані основні етапи такої передачі і їх послідовність, деталізовані дедлайни в частині видачі наказу про проведення інвентаризації тощо. Сторони зобов’язуються максимально сприяти одна одній на всіх етапах.

Процес підписання меморандумів у регіонах проходив доволі жваво й оперативно. Так, уже 7 лютого на Кіровоградщині між Головним управлінням Держгеокадастру в Кіровоградській області та Помічнянською й Тишківською ОТГ підписано меморандуми про терміни відведення землі. Отже, відповідно до підписаних меморандумів, у комунальну власність об’єднаних територіальних громад буде передано 4 тис. 70 га.

У Житомирській області тільки Новоборівська ОТГ отримає в розпорядження майже 4 тис. га державних земель. Голова Новоборівської ОТГ Г. Рудюк підписав меморандум із С. Музиченком, керівником Головного управління Держгеокадастру в Житомирській області, про співпрацю з передачі земель сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність. На сьогодні громада вже напрацювала пакет документів, які необхідні для запуску процесу передачі земель в управління ОТГ. Ці матеріали за ініціативи Житомирського центру розвитку місцевого самоврядування, створеного Програмою «U-LEAD з Європою», будуть розіслані всім ОТГ області. «Є шлях громади Новоборівки, він ефективний та швидкий, ми докладемо максимум зусиль для поширення цього досвіду. Сорок п’ять громад Житомирщини мають якомога швидше цей процес розпочати, завершити і перейти до розвитку територій», – підкреслив О. Гнітецький, радник з просторового планування Житомирського ЦРМС.

Перший меморандум про співпрацю з Держгеокадастром підписав 8 лютого голова Межівської ОТГ Дніпропетровської області В.Зражевський. Згідно з меморандумом, до 31 травня 12,5 тис. га земель державної власності передадуть у розпорядження громади.

Двадцять три ОТГ Прикарпаття уклали меморандуми про співпрацю з управлінням Держгеокадастру в Івано-Франківській області щодо передачі сільгоспземель державної власності в комунальну. «Громади мають для себе чітко з’ясувати, якими землями вони володіють. Адже земля – це той ресурс, який дає можливість не тільки отримувати надходження від податків та рентних платежів у бюджет ОТГ, але й залучати інвестиції», – наголосила Т. Данилів, радник з питань просторового планування та управління ресурсами Івано-Франківського центру розвитку місцевого самоврядування.

Передача земель за межами населених пунктів у розпорядження громад – це насамперед посилення їхньої спроможності й передумова для сталого місцевого розвитку. Проте основною проблемою, коли йдеться про надходження до бюджету ОТГ від земельних ресурсів, зокрема, від плати за землю, є відсутність актуальних даних про інвентаризацію землі й нормативно-грошової оцінки земель у громадах. Тож ці питання громадам потрібно вирішувати першочергово.

У цьому контексті необхідно звернути увагу на той факт, що за результатами дев’яти місяців 2017 р. надходження до місцевих бюджетів України за рахунок плати за землю становили 19,9 млрд грн, що на 14,2 % більше від надходжень за аналогічний період минулого року. Водночас зростання доходів від плати за землю по ОТГ становить 20,2 %. Це говорить про те, що в результаті об’єднання зростає зацікавленість органів місцевого самоврядування в мобілізації надходжень до бюджетів і реалізації наявних резервів задля збільшення таких надходжень.

Можливості розпоряджатися землями в межах території відповідної територіальної громади спонукатиме органи місцевого самоврядування до більш активних дій у частині використання земель найбільш ефективними й економічно вигідними способами. Варто зазначити, що в Україні із 29 тис. 722 населених пунктів 3 тис. 432 (майже 12 %) потребують оновлення грошової оцінки. Законом України «Про грошову оцінку земель» встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та, відповідно, впливає на розміри орендної плати за земельні ділянки. Тому одним з важливих питань у контексті наповнення місцевих бюджетів є проведення своєчасної та обґрунтованої грошової оцінки земельних ділянок.

На сьогодні Держгеокадастр оприлюднив План-графік передачі земельних ділянок у власність об’єднаних територіальних громад на 2018 рік.

Для ОТГ після отримання ними земель за межами населених пунктів у власність істотно розширюється ресурсна база, якою місцеві органи влади зможуть розпорядитися на користь громадян. Умовно кажучи, громада краще розуміє, що пріоритетно: передати певну ділянку в оренду фермеру або пристосувати її під громадське пасовище.

В уряді запевняють, що саме необхідність розширити повноваження ОТГ у частині управління землями була основним ідеологічним підґрунтям рішення про передачу. Звичайно, отримання у власність земель за межами населених пунктів – лише перший етап організації грамотного управління ними. Наступним кроком має стати розроблення містобудівної документації на ці землі і визначення планів розвитку територій. За рішенням уряду з лютого громади можуть планувати свої території. При цьому зберігається для ОТГ зобов’язання передавати землі в оренду виключно на відкритих земельних торгах.Але Держгеокадастр і так розігнав на аукціонах середню ставку оренди до середньорічних 14,74 %, тому різкого зростання вартості оренди після зміни власника земель не очікують.

Остаточне рішення приймається з обов’язковим погодженням з представниками відповідної громади у формі рішення ради ОТГ.

Завдяки більш широким можливостям органів місцевого самоврядування в частині розпорядження земельними масивами, орієнтовні обсяги додаткових надходжень до місцевих бюджетів від сплати за землю, за оцінками експертів, можуть зрости на 30–40 %. Надходження зможуть істотно збільшитися, адже в розпорядження ОТГ може перейти до 7,2 млн га, з яких 2,5 млн га ще не розподілені між користувачами. Податкові надходження за використання земель, які поза межами населених пунктів, можуть становити до 10 % бюджетних надходжень ОТГ. Минулого року бюджетні надходження об’єднаних громад від плати за землю зросли на 20 % – до 1,4 млрд грн.

За даними Дніпропетровського центру розвитку місцевого самоврядування, створеного за підтримки Програми «U-LEAD з Європою» та Мінрегіону України, завдяки розпорядженню земельними ресурсами бюджети об’єднаних територіальних громад Дніпропетровської області можуть зрости на 40 %. Додаткові кошти становитимуть близько 1,5 млрд грн на рік. «В окремих громадах Дніпропетровщини земля – головний ресурс наповнення бюджетів. Тепер рада громади буде самостійно приймати рішення щодо використання земельних ресурсів для наповнення власних бюджетів. На 2018 р. бюджети громад області становлять понад 3,3 млрд грн, тобто передача землі додасть орієнтовно 1,5 млрд», – пояснила О. Тертишна, директор Дніпропетровського центру розвитку місцевого самоврядування.

Експерти зазначають, що передача права ОТГ розпоряджатися землями за межами населених пунктів істотно зменшить корупційні ризики, через які громади недоотримували кошти на свій розвиток. Органи місцевого самоврядування фактично мали вплив лише на 12 % власних територій і були позбавлені можливостей ефективно планувати їх розвиток. Істотна частина цих земель здавалася в оренду за найменшою орендною платою – 1–3 %, тобто за цінами, нижчими за ринкові, а ОТГ були повністю усунені від розпорядження такими земельними ділянками державної власності.

В ОТГ рішення передати землі за межами сіл у власність громад сприйняли позитивно, оскільки про це йшлося протягом усього процесу впровадження реформи з децентралізації влади в Україні. Так, за словами голови Новокалинівської ОТГ Б. Юзв’яка, Розпорядження Кабінету Міністрів «Про передачу земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об’єднаних територіальних громад» важливе з кількох причин. По-перше, воно дасть змогу ОТГ контролювати надходження від плати за оренду землі за межами населеного пункту й земельного податку з неї. «Це буде стимулювати землекористувачів до ефективного використання землі та своєчасної сплати податків. І в разі несплати ОТГ ставитиметься питання перед Держгеокадастром про розірвання договорів з недобросовісними землекористувачами чи орендарями», – зазначив голова Новокалинівської ОТГ.

По-друге, відтепер ОТГ зможе розробляти генеральні плани всієї території громади, а не лише окремих населених пунктів.

По-третє, це унеможливить виникнення ситуацій з рейдерським захопленням землі, які дотепер могли відбуватися.

По-четверте, це вплине на економічний розвиток ОТГ.

«Є землі за межами населеного пункту, які на сьогодні не використовуються, і ми не можемо ними розпоряджатися. Тобто ми не можемо виставити їх під якусь інвестиційну або промислову площадку чи розвиток альтернативної енергетики. Оскільки промислова зона має бути віддалена від населених пунктів, то ми не могли планувати розвиток територій і пропонувати їх інвестору. У нас є трудові ресурси, але немає промислових площадок. Я думаю, що тепер це питання буде знято.  Інвестор піде на співпрацю з громадами», – підкреслив Б. Юзв’як.

Він також висловив переконання, що після Розпорядження Кабміну Верховна Рада не продовжуватиме блокування законопроекту про передачу ОТГ земель за межами населеного пункту.

Думку щодо важливості впровадження законодавчого механізму передачі земель у власність ОТГ поділяють і в інших регіонах країни. «Це ресурс, який тепер працюватиме на користь громади. Ми самі будемо визначати, як його використовувати. Тим паче, у нас розроблений план просторового планування, і це додає громаді спроможності», – наголосив
Г. Рудюк, голова Новоборівської ОТГ Житомирської області.

У Дніпропетровському центрі розвитку місцевого самоврядування зазначають, що, отримавши земельні ресурси, громади зможуть самостійно приймати рішення про розпорядження землями для відкриття нових підприємств. У зв’язку з цим ОТГ області розробляють власні інвестиційні проекти.

Зокрема, Вакулівська ОТГ уже планує розмістити на своїй території сонячну електростанцію. «Зараз ми створюємо інвестиційні проекти. У кожній громаді вони різні. У Вакулівській громаді – це сонячні батареї. Для того щоб їх встановити, потрібно один-два роки. Сонячна електростанція дає 7 млн грн доходу в рік з 1 га. Якщо вона буде розміщена на території громади, орендна плата за землю надходитиме в бюджет громади. Також з’являться нові робочі місця», – зазначив А. Шевцов, голова Вакулівської ОТГ.

Громадам Дніпропетровщини пропонують відкривати агропарки, які здійснюватимуть сільськогосподарське виробництво повного циклу. Експерти Дніпропетровського центру розвитку місцевого самоврядування разом з Агенцією розвитку Дніпра підготували для громад інвестиційний портфель проектів, які можуть посилити ефективність використання земельних ресурсів ОТГ. Так, наприклад, агропарки передбачають впровадження сільськогосподарського виробництва повного циклу, яке проходитиме цілий рік (від вирощування до переробки й продажу). Якщо громада зможе виділити під агропарки 60 га землі, це забезпечить понад 500 робочих місць.

Траплялися прецеденти в громадах, коли Держгеокадастр відмовляв учасникам бойових дій у виділенні 2 га землі в межах громади. Згодом присилав до громади на погодження питання виділення тієї ж земельної ділянки людині з іншого населеного пункту, і не учаснику АТО.

Мешканці громад, особливо сільської місцевості, сподіваються, що після рішення уряду вони стануть повноцінними власниками своєї землі. «Зараз у нас у користуванні 1 га землі, за який ми сплачуємо податки. Тримаємо дві корови, тож нам потрібно десь і корову випасати, і запасати на зиму сіно. Я тримаю корови вже 35 років, і раніше колгосп виділяв нам випас і сінокіс. А тепер ми б не проти взяти ще гектар, і таких людей у нас багато – бо яке ж село без худоби, а худоба – без пасовища? І от нарешті громада зможе виділити нам цю землю…» – пояснив мешканець Степанківської ОТГ М. Решетняк.

Люди мають надію, що не виникатиме проблем зі створенням громадських пасовищ, пріоритетність яких засвідчена обласною стратегією розвитку. «Ми більше року займаємося цією проблемою, зверталися до Держгеокадастру і отримали на три ділянки загальною площею 45 га накази, які давали можливість сільській раді розробити на них проектну документацію. Ми розробили проекти через державну проектну установу, але отримали суто формальні відмови Держгеокадастру. Сподіваємося, тепер таке нехтування законами в земельній сфері буде припинено», – зазначив С. Слинько, директор Черкаського центру розвитку місцевого самоврядування.

Експерти розподіляють думку представників ОТГ. Так, В. Міцук, голова Білозірської ОТГ, голова Черкаського обласного відділення Всеукраїнської асоціації сільських і селищних рад, переконаний, що вирішення питання передачі земель об’єднаним громадам дасть змогу контролювати їх використання, запобігати рейдерству, навести лад у порядку сплати оренди цих земель, збільшити соціальний внесок орендарів у розвиток громади. «У нас залишилося небагато земель за межами населених пунктів, проте ми зможемо передати їх інвестору й отримати користь для громади. Цього кроку від уряду дуже давно чекали всі ОТГ України», – зазначив він.

Ще не завершено процедуру підписання меморандумів про співпрацю з управліннями Держгеокадастру щодо передачі сільгоспземель державної власності в комунальну ОТГ, як громади перед парламентом ставлять нові законодавчі завдання. Так, голова Полянської ОТГ Закарпатської області І. Дрогобецький пропонує парламенту дати можливість змінювати цільове призначення закинутих ділянок. Виступаючи в Українському кризовому медіа-центрі в рамках проекту «Речники громад», голова Полянської ОТГ Закарпатської області І. Дрогобецький звернув увагу на земельну проблему в його регіоні.

«Близько половини земельних паїв, які належать людям, зараз не обробляються. Більшість з них є на гірських схилах, віддалених від населених пунктів. Чимало людей, які отримували ці паї, уже померли, а їхні нащадки не поспішають обробляти землю. У Києві, можливо, думають, що земельний пай – це 5 га. У Закарпатті немає стільки землі. У нас люди зазвичай одержували по 90 соток, ще й розпорошених по чотирьох-п’яти різних горах. Зараз ці землі просто заростають травою та лісом. На мою думку, Верховна Рада має прийняти рішення про зміну цільового призначення для таких закинутих ділянок», – пояснив ситуацію в Закарпатті голова ОТГ.

Таким чином, передача земель за межами населених пунктів важлива для ОТГ, оскільки Держгеокадастр більше не зможе в односторонньому порядку, без згоди громади, розпоряджатися цими землями. Завдяки ініціативі уряду відтепер не чиновники, а самі громади прийматимуть рішення, які сприятимуть розвитку сільськогосподарського виробництва, залученню інвестицій, істотно збільшать надходження до місцевих бюджетів. Органи місцевого самоврядування ОТГ отримали можливості в частині наповнення місцевих бюджетів за рахунок використання земельних ресурсів. Рада громади сама визначає ставку земельного податку, 100 % якого залишається в місцевому бюджеті (Матеріал підготовлено за інформацією таких джерел: Урядовий портал (https://www.kmu.gov.ua); Мінрегіон України (http://www.minregion.gov.ua); НВ Бізнес (https://biz.nv.ua); Galinfo (https://galinfo.com.ua); Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (http://kirovohradska.land.gov.ua/kirovohradshchyna-odna-iz-pershykh-shchodo-peredachi-silskohospodarskykh-zemel-u-vlasnist-oth); Дніпропетровський ЦРМС (http://officereform.dp.ua); Житомирський ЦРМС (https://www.facebook.com); Черкаський ЦРМС (https://ru-ru.facebook.com/lgdc.cherkasy).

 

Пальчук В. Розширення повноважень ОТГ у сфері земельних відносин [Електронний ресурс] /  В. Пальчук  // Україна: події, факти, коментарі. – 2018. – № 5. – С. 44–54. – Режим доступу: http://nbuviap.gov.ua/images/ukraine/2018/ukr5.pdf. – Назва з екрану.