Підписання коаліційної угоди в Німеччині та українське питання А. Потіха, наук. співроб. СІАЗ НБУВ

Формування коаліційного уряду у ФРН і українське питання в коаліційній угоді

 

Тривалий час німецькі політики не могли домовитися про умови формування коаліції. І нарешті 7 лютого, через чотири місяці після виборів, лідери партій ХДС/ХСС А. Меркель та СДПН М. Шульц оголосили про закінчення переговорів і готовність підписати коаліційну угоду. А. Меркель довелося чимало потрудитися, щоб переконати соціал-демократів, які активно виступали проти «великої коаліції», змінити своє рішення. Щоб покласти край багатомісячній кризі в країні, канцлер була змушена погодитись на передачу партнерам із Соціал-демократичної партії важливе Міністерство фінансів. І якщо М. Шульцу А. Меркель запропонувала ключові міністерські портфелі, то з рядовими членами СДПН все не так просто, адже на остаточне рішення щодо коаліції будуть впливати рядові члени партії. Угоду ще мусять схвалити понад 460 тис. членів СДПН, що займе кілька тижнів. Якщо більшість членів партії скажуть ні, коаліція не може бути створена. Це може довести навіть до нових виборів.

Як інформують ЗМІ, коаліційний договір направлений на вивчення рядовим членам соціал-демократів. І саме вони будуть приймати фінальне рішення про згоду партії на участь у «спільному уряді» з політсилою німецького канцлера (URL: https://ua.news/ua/velyka-koalitsiya-v-nimechchyni-detali-ugody-ta-mistse-ukrayiny/. 2018. 08.02).

Натомість А. Меркель сподівається на позитивний результат і вважає, що коаліційна угода може бути основою доброго і стабільного уряду, який потрібен Німеччині.

Як зазначають експерти, Німеччина вже побила рекорд у післявоєнний період, якщо йдеться про час, що минув від виборів 24 вересня минулого року. До складення присяги новим урядом ще потрібно кілька тижнів. У цей час А. Меркель очолює тимчасовий уряд, який не може вдатися до більших ініціатив або відігравати значну роль у Європейському Союзі, у якому поки що провідну роль відіграє президент Франції Е. Макрон (URL: https://ukrainian.voanews.com/a/germany-coalition/4243184.html. 2018. 07.02).

А. Меркель та М. Шульц провели спільну прес-конференцію за підсумками переговорів про створення коаліції. Канцлер назвала досягнуті результати фундаментом для стабільного уряду. Основні завдання коаліції:стимулювання інвестицій в економіку Німеччини і забезпечення її конкурентоспроможності; модернізація інфраструктури та фінансування технічного прогресу;розвиток і впровадження e-технологій.

А. Меркель зазначила, що коаліційна угода містить низку принципових домовленостей зі складних питань – міграція та соціальна політика. Раніше ці питання були каменем спотикання між канцлером і партією Шульца.

У свою чергу лідер СДПН заявив, що задоволений результатами угоди. Він зазначив, що коаліційний договір виписаний у дусі соціал-демократії. Особливо це стосується малозахищених верств населення у Німеччині та соціальних питань в цілому. М. Шульц також вважає, що після досягнення угоди Німеччина повернеться до активної і провідної ролі в ЄС. Згідно з угодою, Німеччина також платитиме більше до бюджету ЄС.

Щоправда, ще напередодні виборів у вересні М. Шульц обіцяв перейти до опозиції, але в листопаді змінив думку, коли зусилля А. Меркель створити коаліцію з двома меншими партіями не принесли результатів.

За інформацією ЗМІ, соціал-демократи, за всіма ознаками, очолюватимуть міністерства закордонних справ, праці і фінансів. Якщо коаліційний уряд таки буде створений, тоді ультраправа партія Альтернатива для Німеччини залишиться найбільшою опозиційною партією.

Проте, як зазначають деякі німецькі експерти, все ж існує небезпека, що рядові члени СДПН не підтримають коаліційну угоду. Прогнозувати результати підтримки коаліційної угоди не беруться ані лідери партій, ані експерти. Якщо партійці СДПН проголосують «за» – новий уряд почне свою роботу в найближчому майбутньому. «Проти» – Німеччину очікує тривалий політичний процес виходу з нової кризи влади.

За повідомленням ЗМІ, федеральний президент Німеччини В. Штайнмаєр дав чітко зрозуміти, що не зацікавлений у нових виборах і не допустить зростання підтримки популізму серед населення і ще більшого прориву ультраправих з Альтернативи для Німеччини, що ймовірно може статися у випадку перевиборів. Про них, як варіант розв’язання політичної кризи, мови бути не може. Уряд меншості – також менш продуктивний шлях, при якому канцлеру довелося б щоразу шукати підтримки серед опозиційних сил і розраховувати на ситуативні голосування в парламенті. «Бундестаг не може оголосити про саморозпуск. Ані А. Меркель, ані М. Шульц не можуть призначити нові парламентські вибори. Це було б порушенням Основного закону країни, який повинен забезпечити стабільність політичної системи в ФРН. Його розробники всіма силами намагалися ускладнити часте проведення нових виборів, пам’ятаючи про політичні події часів Веймарської республіки», – зазначає політичний оглядач М. Гелюх (URL: https://ua.news/ua/velyka-koalitsiya-v-nimechchyni-detali-ugody-ta-mistse-ukrayiny/. 2018. 08.02).

Разом з тим варіант дострокових виборів теж можливий, але для цього має пройти  низка політичних процедур на чолі з федеральним президентом. У разі провалу яких і призначаються перевибори. Але М. Шульц має намір провести зустрічі з однопартійцями на місцях і переконати їх підтримати «Велику коаліцію». Він, зокрема, заявив про готовність залишити посаду глави СДПН. Його місце може зайняти А. Налес, перша жінка на посаді очільника соціал-демократів. Цей крок М. Шульц має намір вжити, щоб зайняти посаду міністра закордонних справ в уряді Меркель. Можливо, такий хід продиктований бажанням М. Шульца показати однопартійцям готовність відійти від керівництва партією і дати дорогу новим лідерам, з метою переконати їх підтримати союзну коаліцію.

В Україні з оптимізмом сприйняли повідомлення про формування коаліції в Німеччині, і українські політики сподіваються на позитивне завершення цього процесу. Президент України П. Порошенко привітав лідерів Християнсько-демократичного та Християнсько-соціального союзів і Соціал-демократичної партії Німеччини з досягненням угоди про створення урядової коаліції. «Вітаю лідерів ХДС / ХСС і СДПН з досягненням угоди про урядову коаліцію! Дуже важливо, що федеральний уряд буде підтримувати повне відновлення територіальної цілісності України: повернення Криму, реінтеграцію Донбасу, розміщення миротворців ООН, допомагатиме в його відновленні і підтримує курс реформ», – наголосив П. Порошенко (URL: https://www.ukrinform.ru/rubric-polytics/2398435-porosenko-pozdravil-liderov-nemeckih-partij-s-dostizeniem-soglasenia-o-koalicii.html. 2018.  07.02).

В коаліційній угоді соціал-демократів із християнськими демократами говориться, що  вони підтримують ідею відновлення територіальної цілісності України і сприятимуть мирному врегулюванню конфлікту на Донбасі. Німеччина сприятиме стабільності в Україні і готова надати кошти для відбудови Донбасу.

При цьому наголошується, що Україна може розраховувати на отримання допомоги, якщо, відповідно до Мінських угод, відведе своє важке озброєння від лінії розмежування і встановить припинення вогню, за яким спостерігатиме місія ООН. Україна  не може припинити процес реформ, зокрема у сфері боротьби з корупцією. Коаліціанти в Німеччині вважають, що Україна повинна продемонструвати модернізацію країни. В угоді сказано і про миротворчу місію ООН на Донбасі. «Блакитні каски» повинні забезпечувати моніторинг.

Коаліційна угода засуджує дії Росії в Криму і Донбасі. Німеччина продовжуватиме жорсткий курс проти Росії і  закликає до пильності щодо російської зовнішньої політики. Поетапного зняття санкцій до повного виконання Москвою своєї частини Мінських угод не буде. У тексті коаліційної угоди сказано: «Під час втілення Мінських домовленостей ми готові до скасування санкцій і будемо вести про це діалог з нашими європейськими партнерами».

Проте в уряді А. Меркель є люди, які готові йти на поступки Росії поетапно. Зокрема, міністр закордонних справ Німеччини З. Габріель заявив, що виступає за послаблення деяких санкцій, введених проти Росії, якщо на сході України буде реалізовано угоду про припинення вогню за допомогою миротворців ООН (URL: https://lb.ua/world/2018/02/17/390403_donbass_vvedut_mirotvortsev.html. 2018. 17.02).

Він вважає, що «нереалістично» наполягати на повній реалізації Мінських домовленостей, не пропонуючи до того деяке ослаблення санкцій проти РФ. При цьому міністр закордонних справ Німеччини зазначив, що існують принципові відмінності щодо пропозиції Росії та інших країн щодо введення миротворчої місії ООН на Схід України. Однак, на його думку, ідея про введення миротворчої місії ООН є «одним з небагатьох реалістичних варіантів», щоб досягти певного прогресу у припиненні насильства, в результаті якого загинуло близько 10 тис. осіб у регіоні з 2014 р.

У свою чергу члени Християнсько-демократичного союзу (ХДС), який очолює канцлер Німеччини А. Меркель, розкритикували слова міністра закордонних справ ФРН З. Габріеля, який заявив про можливе ослаблення санкцій відносно Росії, передає Bild am Sonntag. «Поки російський уряд не виконує мінські угоди, скасування санкцій є абсолютно неправильним сигналом і сигналом Путіну не міняти свою політику», – заявив голова міжнародного комітету парламенту ФРН Н. Реттген. (URL: http://ua.interfax.com.ua/news/political/486061.html. 2018. 19.02).

Він вважає, що під час коаліційних переговорів ХДС разом із соціал-демократами «були єдині в думці, що зараз хід за Росією».

Подібну точку зору озвучив і  заступник голови блоку правоцентристських політичних партій ХДС / ХСС Й. Вадефуль і наголосив, що заява глави МЗС суперечить результату переговорів коаліції. За його словами, поступове ослаблення санкцій не розглядається.

В українському політикумі все ж сподіваються на поглиблення співробітництва з новоствореним урядом Федеративної Республіки Німеччини, яка на сьогодні є важливим партнером у розв’язанні конфлікту в Донбасі і відновленні цілісності Української держави. Яка зазначила М. Золкіна, політичний аналітик Фонду «Демократичні ініціативи імені Ілька Кучеріва», Німеччина останні кілька років без перебільшення є надважливою державою-партнером для України в ЄС. І не тільки через її роль політичного та економічного локомотиву Союзу, але більшою мірою навіть – через роль посередника у переговорах з Росією в рамках нормандського формату.

На її думку, майбутня німецька коаліція може дати надію Україні на стабільне дотримання вже визначеної політики підтримки норм міжнародного права в конфлікті з Росією. Попри деякі лояльні щодо Росії голоси у лавах соціал-демократів, загальна позиція партії не буде виходити за межі дозволеного. «Так, у коаліційній угоді сказано дещо приємно-улесливе в бік Росії – про важливість партнерства, дотримання принципів суверенітету держав, стандарти ОБСЄ, економічні взаємини і повернення до повноцінних відносин, але є одне “але”. Все це – у чіткій прив’язці до виконання Мінських угод. Причому, абсолютно чітко сказано:  “режим тиші”, відвід важкого озброєння та вивід будь-яких збройних формувань з території України, а також розгортання міжнародного контингенту під егідою ООН», – зазначає аналітик (URL: http://dif.org.ua/article/koalitsiada-v-nimechchini-peremogi-porazki-i-rezultati-bataliy. 2018. 14.02).

При цьому М. Золкіна наголошує, що в коаліційній угоді нічого нового немає, окрім підтримки місії, але принципово важливо, що про все це йдеться в тій частині коаліційної угоди, яка присвячена відносинам Німеччини з Російською Федерацією, а не в наступній – присвяченій Україні. «Це символічно, але мовою дипломатії означає одне: Росія де-факто на офіційному рівні визнається відповідальною за розгортання подій на Донбасі та анексію Криму. І виконання головних пунктів Мінських угод – про деескалацію – залежить саме від Росії. І погоджуються з цим “за умовчанням” всі майбутні підписанти коаліційної угоди», – підкреслила М. Золкіна.

Крім того, на думку аналітика, коаліційна угода визначає і двосторонні пріоритети в українсько-німецьких відносинах. Тут важливе місце посідають не питання розв’язання конфлікту, а питання внутрішніх перетворень: боротьби з корупцією та проведення внутрішніх реформ. Щодо конфлікту на Сході, то він  згадується головно у світлі готовності Німеччини долучитися до відбудови Донбасу. Тож важливість реформ в Україні остаточно  відокремлена від питання війни з Росією, а також визначена умовою для отримання подальшої допомоги, у тому числі – фінансової.

Разом з тим, за словами аналітика, важлива деталь полягає в тому, що проект угоди безпосередньо містить принцип обумовленості: є прогрес у реформах – є підтримка. «Далеко не найгірший варіант, зважаючи на проблеми з волею до подальших реформ, певним “відкатом” у сфері антикорупційної політики і початком передвиборчого періоду, коли на кардинальні і болісні реформи годі чекати. Відтак, попри те, що Україна як така, та й навіть українсько-російська війна, не є центральними питаннями зовнішньої політики  майбутнього “нового старого” уряду, той фокус, під яким поки що пропонується розвивати українсько-німецькі відносини, цілком сприятливий для Києва», – наголошує М. Золкіна.

Експерти, аналізуючи ситуацію, відзначають, що для А. Меркель нова велика коаліція виглядає дійсно більш логічним і виправданим кроком,  як перспектива для блоку ХДС/ХСС і Німеччини, у цілому. Тобто тут вузькопартійні інтереси збігаються з державницьким підходом і проблеми  в цьому немає. Але є проблема внутрішньої дискусії – як у блоці, так і в самій ХДС. Адже християнським демократам довелося поступатися. Зокрема, есдеки, як для свого провального результату на виборах і ще гіршої ситуації за нинішніми  опитуваннями громадської думки, зможуть отримати  дуже важливі посади в уряді і відіграватимуть значну роль в коаліції. І це – винятково через вимушену поступливість А. Меркель, якій перевибори  не потрібні.

Разом з тим ситуація показала, що попри формальну перемогу ХДС/ХСС на виборах, для А. Меркель нова каденція як канцлера – імовірно остання. Очевидного наступника для неї в партії на сьогодні немає. А отже завданням партії на наступні роки буде не тільки боротьба за повернення втраченого електорату, а й виховання нового лідера партії.

Проте різні інформаційні видання позитивно оцінюють створення коаліції в Німеччині. Зокрема, американське видання Bloomberg передбачає, що М. Шульц (СДПН) поглибить інтеграцію єврозони та долучиться до позиції президента Франції Е. Макрона щодо валютного блоку. «Хоча Меркель встановлює політичні вказівки для уряду як канцлер, міністерство фінансів, очолюване СДПН, дозволить Шульцу поглибити інтеграцію в єврозону та долучиться до позиції Макрона, який вважає, що валютний блок 19 країн повинен мати спільний бюджет та міністра фінансів», – відзначило видання (URL: http://tyzhden.ua/News/209115. 2018. 07.02).

Французьке інформаційне агентство Agence France-Presse також дотримується думки, що глава партії соціал-демократів М. Шульц намагатиметься переконати Берлін у тому, щоб приєднатися до популяризації реформи ЄС від Макрона.

Британське агентство Reuters впевнене, що новини про угоду принесуть деяке полегшення інвесторам та країнам-партнерам, які стурбовані тим, що А. Меркель не змогла об’єднати уряд протягом більш ніж чотирьох місяців у той час, коли Європа стикається з численними проблемами, включаючи потребу в реформі єврозони.

Проте експерти не виключають і негативний перебіг подій. На їх переконання, якщо коаліція пересвариться і провалиться, то це спричинить не лише скорочення здатності партій отримати підтримку виборців на наступних виборах. Вона ще й зміцнить позиції «правих» радикалів з «Альтернативи для Німеччини», поставить під загрозу німецьку економічну динаміку і скоротить можливості втілити зміни, які зроблять ЄС кращим і більш вигідним для всіх країн-учасниць.

Як уже зазначалось, створення так званої великої коаліції у Німеччині в складі ХСС\ХДС та Соціал-демократичної партії Німеччини залежить від голосування рядових членів останньої, яке завершиться 4 березня. Про це, зокрема, нагадав  кореспондент «Прямого» в Німеччині Б. Міфтахов.

За його словами, як проголосують рядові члени СДПН – це неможливо передбачити. Тому що лише з нового року до лав соціал-демократів вступило 25 тис. осіб. «З 440 тисяч загальної кількості членів СДПН це великий відсоток. І ніхто не знає, які у них погляди, як вони проголосують. Звичайно ж, якщо враховувати той факт, що їх агітували, в першу чергу, противники великої коаліції, то можливо, що вони поставлять свою “галочку” навпроти відповіді “ні”. Передбачати ніхто навіть не буде. Тому що вгадати відповіді 440 тисяч людей досить складно», – наголосив Б. Міфтахов (URL: https://prm.ua/stvorennya-velikoyi-koalitsiyi-u-nimechchini-ta-pitannya-ukrayini-podrobitsi-vid-pryamogo/. 2018. 08.02).

Але оптимісти все ж вважають, що німецька «коаліціада» завершиться успішно і Німеччина й надалі буде важливим партнером України. Адже коаліційна угода виглядає достатньо достойним балансом інтересів учасників коаліції і має задовольнити потреби різних електоратів. За наполяганням соціал-демократів в угоді  передбачено  більші видатки на соціально важливі сфери: освіту, розвиток інфраструктури, перегляд нинішнього законодавства в пенсійній галузі та щодо соціально вразливих груп тощо. Соціал-демократи зможуть проконтролювати дотримання цих умов, адже їм обіцяні такі важливі посади, як портфелі міністрів фінансів, праці і соціальної політики. Крім того, їм обіцяна посада міністра закордонних справ, що однозначно важливо для промоції Соціал-демократичної партії на міжнародному рівні і це може бути важливим аргументом для рядових члені СДПН під час голосування за підтримку коаліційної угоди. Зрозуміло, що учасники коаліції програють у популярності серед виборців, але при всьому цьому німецькій політиці не відмовити в явно стратегічному сенсі, який поки що продовжують сповідувати якраз ці політичні сили – соціал-демократи та ХДС/ХСС.

 

Потіха А. Формування коаліційного уряду у ФРН і українське питання в коаліційній угоді [Електронний ресурс] /  А. Потіха // Україна: події, факти, коментарі. – 2018. – № 4. – С. 34–40. – Режим доступу: http://nbuviap.gov.ua/images/ukraine/2018/ukr4.pdf. – Назва з екрану.