В. Пальчук, ст. наук. співроб. СІАЗ НБУВ

Підсумки фінансової децентралізації в ОТГ у 2017 році

 

Серед головних завдань реформи з децентралізації є збільшення фінансової спроможності місцевого самоврядування. Фінансова децентралізація є одним із інструментів, які надані місцевому самоврядуванню з метою розвитку територій. Надавши значну частину фінансів місцевому самоврядуванню, зокрема об’єднаним територіальним громадам, уряд делегував частину повноважень місцевим радам. Невід’ємною частиною отриманих місцевим самоврядуванням повноважень і ресурсів є відповідальність за прийняті рішення, за ефективне здійснення повноважень і раціональне використання бюджетних коштів.

Завдяки фінансовій децентралізації зросли показники місцевих бюджетів з 98,2 млрд у 2015 до 170,7 млрд у 2017. Бюджети об’єднаних територіальних громад (далі – ОТГ) – із 4,1 млрд до 7,5 млрд. грн відповідно.

Протягом січня–листопада 2017 року до загального фонду місцевих бюджетів надійшло 173,5 млрд грн, що становить 96,7 % від річних планових призначень. Приріст надходжень до відповідного періоду минулого року становить 31,5 % або 41,6 млрд. грн. Виконання річних показників забезпечено у Волинській, Київській, Миколаївській, Рівненській, Тернопільській та Херсонській областях, а по 6 областях – відсоток виконання становить понад 98 (Вінницька – 98,6 %, Кіровоградська – 99,9 %, Львівська – 99,2 %, Полтавська – 98 %, Хмельницька – 98,6 %, Чернівецька – 99 %).

Більша частина бюджетів ОТГ перевиконали річні планові показники. Власні доходи місцевих бюджетів 366 громад зросли на 3,8 млрд грн (84,4 %) та становлять 8,3 млрд грн. Про це свідчать дані моніторингу фінансової децентралізації за 11 місяців 2017 року.   

За даними Центрального офісу реформ при Мінрегіоні, 264 бюджети ОТГ із 366 (а це 72 %) перевиконали свої річні планові показники. 207 громад перейшли на прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом у 2017 році. Їх власні ресурси, у порівнянні з аналогічним періодом минулого року, зросли в 2,8 рази та становлять 4,4 млрд грн (+2,8 млрд грн).

Перші сформовані 159 об’єднаних громад ще у 2016 році перейшли на прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом. Темп зростання їх власних доходів за січень–листопад 2017 року становить +33,3 % (+978,4 млн грн), що більше від середнього показника по Україні (темп зростання власних доходів по місцевих бюджетах України – 31,5 %).

Із розрахунку на 1 мешканця, середній показник надходжень власних доходів на одного жителя ОТГ збільшився на 1225,1 грн та становить 2676,8 грн.

З урахуванням міжбюджетних трансфертів з державного бюджету, доходи загального фонду місцевих бюджетів 366 ОТГ становлять 26,1 млрд грн.

Надходження власних ресурсів всіх 366 ОТГ за січень–листопад 2017 року у порівнянні з аналогічним періодом 2016 року: усього – 8,3 млрд грн (зростання на 84,4 % або на 3,8 млрд грн), податку на доходи фізичних осіб надійшло 4,6 млрд грн (зростання в 3 рази або на 3,0 млрд грн); плати за землю – 1,3 млрд грн (зростання на 20,2 % або на 216,4 млн грн); єдиного податку – 1,3 млрд грн (зростання на 36,3 % або на 349,9 млн грн); акцизного податку – 728,9 млн грн (зростання на 11,2 % або на 73,2 млн грн); податку на нерухоме майно – 126,7 млн грн (зростання на 72,4 % або на 53,2 млн грн).

Надходження власних ресурсів місцевих бюджетів 159 ОТГ за січень–листопад 2017 року у порівнянні з аналогічним періодом 2016 року: усього – 3,9 млрд грн (зростання на 33,3 % або на 978,4 млн грн), зокрема податку на доходи фізичних осіб надійшло 2,2 млрд грн (зростання на 40,8 %); плати за землю – 602,4 млн грн (зростання на 17,2 %); акцизного податку – 382,7 млн грн (зростання на 12,4 %); єдиного податку – 567,9 млн грн (зростання на 36,1 %); податку на нерухоме майно – 57,8 млн грн (зростання на 69,4 %).

Надходження власних ресурсів місцевих бюджетів 207 ОТГ за січень–листопад 2017 року у порівнянні з аналогічним періодом 2016 року: усього – 4,4 млрд грн (зростання майже в 2,8 рази або на 2,8 млрд грн), зокрема податку на доходи фізичних осіб надійшло 2,4 млрд грн; плати за землю – 686,0 млн грн (зростання на 22,9 %); акцизного податку – 346,2 млн грн (зростання на 10,0 %); єдиного податку – 746,4 млн грн (зросли на 36,4 %); податку на нерухоме майно – 68,9 млн грн (зросли на 75,0 %).

Такі офіційні дані надає Міністерство фінансів України, виходячи із виконання показників місцевих бюджетів ОТГ, до їх входження до складу добровільно об’єднаних територіальних громад та після добровільного об’єднання громад і набуття ними права на прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом

Крім власних доходів місцевих бюджетів ОТГ сьогодні держава надає громадам максимальну допомогу, повноваження та ресурси, а також дієві інструменти для розвитку. У 2018 році вона становитиме близько 18,5 млрд грн. За три роки державна підтримка на розвиток ОТГ та розбудову їх інфраструктури зросла у 30 разів, в 2014 році вона становила всього півмільярда. У 2018 сягне 18,5 млрд грн. Це 6 млрд – ДФРР, 1,9 млрд – субвенція на ОТГ, 5 млрд – сільська медицина, 5 млрд – субвенція на соціально–економічний розвиток, 250 млн – програма «Питна вода», 370 млн – на розбудову і будівництво футбольних полів.

Верховна Рада прийняла «Бюджет України – 2018». У бюджеті передбачено на підтримку соціально–економічного розвитку ОТГ та продовження реформи децентралізації держава спрямовує близько 10 млрд грн, у ДФРР – 8,1 млрд грн, субвенція на формування інфраструктури ОТГ – 1,9 млрд грн.

Для прикладу, у Державному бюджеті для місцевих бюджетів Миколаївської області на наступний рік передбачено 7,7 млрд грн міжбюджетних трансфертів (це на 18,4 % або на 1,2 млрд грн більше, ніж у 2017 році). Серед них трансферти, які виділяються впершу:

– 43,4 млн грн – на проектні, будівельно–ремонтні роботи, придбання житла та приміщень для розвитку сімейних та інших форм виховання, наближених до сімейних, та забезпечення житлом дітей–сиріт, дітей, осіб з їх числа;

– 315,6 млн грн – на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автодоріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах області.

Найбільше зростання планується за базовими трансфертами, зокрема:

– освітня субвенція – +342,7 млн грн (+23,8 %);

– базова дотація – +36,4 млн грн (+23,5 %);

– трансферти на соціальний захист громадян – +495,7 млн грн (+18,1 %).;

– додаткова дотація місцевим бюджетам на фінансування переданих з держбюджету на утримання закладів освіти та охорони здоров’я – +81,8 млн грн (+16,3 %);

– субвенція на відшкодування вартості ліків – зросла майже у два рази – на 14,8 млн грн.

Також для виконання заходів на території області передбачені кошти за державними програмами:

– 197,5 млн грн – на забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру;

– 16,5 млн грн – видання, придбання, зберігання, доставка підручників і посібників для студентів ВНЗ, учнів загальноосвітніх і професійно–технічних закладів.

За результатами регіонального моніторингу фінансово–економічної спроможності ОТГ у 2017 році зроблено зрізи показників місцевих бюджетів за регіонами. За результатами аналізу доходів та видатків 366 ОТГ України, проведеного Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово–комунального господарства, три вищі рядки рейтингу топ–20 найуспішніших ОТГ України посіли громади Дніпропетровщини – Слобожанська, Богданівська та Вербківська. Сьогодні власні доходи на одного мешканця у Слобожанській громаді становлять 14,1 тис. грн, у Богданівській – 8,7 тис. грн, у Вербківській – 8,9 тис. грн. Це говорить про спроможність і успішність цих громад, про їх колосальну роботу, яка відкриває широкі можливості для розвитку своїх територій.

Такі показники бюджетів дали фінансову можливість капітально відремонтувати корпуси начальної та загальноосвітньої Слобожанської школи, оснастити спеціалізованим обладнанням шкільний тир, перший в Україні центр надання адмінпослуг зі своїм держреєстратором та відділом міграційної служби викликали неабияке захоплення фахівців. Створено денне відділення комунального закладу «Милосердя», де літні люди мають можливість поспілкуватися за чашкою чаю, відвідати перукаря, зіграти в шахи або просто разом подивитися телевізор, залишило по собі особливо приємні почуття. Привертає увагу підхід до організації функціонування ДНЗ «Дивосвіт» Слобожанської ОТГ, в якому розміщено яскраві спортивна, танцювальна та ігрова зали, комп’ютерний клас та музей української історії. У с. Степове Слобожанської ОТГ за два роки відкрито центр безпеки, капітально віремонтовано сільську школу, завершується ремонт будинку культури, заасфальтовані та освітлені вулиці, утепляються житлові багатоквартирні будинки.

У Чернігівській області за січень–вересень цього року доходний ресурс бюджетів 16 ОТГ становить 720,5 млн грн (зростання порівняно з відповідним періодом 2016 року на 494,8 млн грн – у 3,2 разу). При цьому власні доходи – 335,4 млн грн (зростання на 186,2 млн грн – у 2,2 рази). Зокрема, в 11 об’єднаних громадах, що переведені на прямі міжбюджетні відносини з держбюджетом з 1 січня 2017 року, показник доходів збільшився на 473,5 млн грн (у 5,4 рази): із власних дохідних джерел – на 172,3 млн грн (у 3,1 рази), із трансфертів – на 301,2 млн грн (у 14,3 рази).

Власні доходи 16 бюджетів ОТГ у розрахунку на одного жителя з 1 034 гривень зросли до 2 351 грн.

На Рівненщині фінансово–економічні результати ОТГ передусім наводяться за показниками власних доходів, у тому числі в розрахунку на 1–го мешканця. В області лідерами є Крупецька, Привільненська та Клесівська ОТГ.

Наступний критерій – це рівень дотаційності громад. Бездотаційними є Крупецька та Клесівська ОТГ. Серед лідерів також Радивилівська та Смизька громади. Більшість громад області мають дотаційний рівень на рівні 30 %. Виняток – 5 ОТГ.

Запорукою майбутнього розвитку громад є значимі власні капітальні видатки, тобто розвиткові кошти. Це необхідно для забезпечення співфінансуванння масштабних інвестиційних проектів, основним джерелом фінансування яких є кошти державного бюджету, міжнародної технічної допомоги, проектів міжнародних фінансових організацій. Нині найкращі можливості у Привільненської, Крупецької та Бабинської громад.

Окрім того, ще одним критерієм спроможності ОТГ є питома вага видатків на утримання апарату управління. Рекомендований показник у даному випадку – не більше 20 %. Тут лідери – Радивилівська, Смизька та Деражненська та Крупецька громади. При цьому понад 40 % власних доходів іде на утримання апарату в Пісківській та Висоцькій громадах, 39 % – у Козинській.

Клесівській ОТГ – це єдина в області ОТГ, яка не отримує з державного бюджету базової дотації та не віддає до держбюджету реверсної. Річний обсяг бюджету рад, що об’єдналися, становив у 2015 році 10724,3 тис. грн, а в 2017–му – вже 64361,2 тис. грн. Щоправда, у 2015 році до бюджетів рад не надходили освітня та медична субвенції і додаткова дотація з державного бюджету, оскільки заклади освіти та охорони здоров’я утримувалися з районного бюджету. Питома вага власних доходів у загальному обсязі бюджету громади становить 44,2 %.

У 2016 році обсяг власних доходів загального фонду бюджету громади зріс порівняно з фактичними надходженнями 2015 року до бюджетів рад, що об’єдналися, на 17957,4 тис. грн, або на 383,9 %. У розрахунку на одного жителя власні доходи збільшилися з 447 грн до 2165 грн (в 4,8 рази). Якщо порівняти фактичні надходження на одного жителя за перші три квартали 2016 та 2017 років, то вони зросли з 1587 грн до 2120 грн, або на 33,6 %.

Кошти, що надходять до селищного бюджету, першочергово направляються на фінансування захищених статей видатків (виплата заробітних плат працівникам бюджетних установ, придбання медикаментів, продуктів харчування, розрахунки за комунальні послуги та енергоносії, виплату допомог тощо), що становить близько 85 % від загального обсягу бюджету ради.

За 2016–2017 роки Клесівська ОТГ отримала від держави на формування інфраструктури 13052,7 тис. грн. Однак, щоб використати ці кошти, працівникам ради необхідно було підготувати проекти, отримати позитивні висновки обласної державної адміністрації та Міністерства регіонального розвитку. І за ці два роки було підготовлено 18 проектів, що дало можливість у 2016 році освоїти 7920,0 тис.грн, а в цьому році отримати відповідні погоджувальні висновки на проекти загальним коштом 5132,7 тис. грн і вже розпочати роботи й процедури закупівель.

В Рівненській області вже сформовано 26 ОТГ, у 24–х з яких вже відбулись перші місцеві вибори, а 18 працюють на умовах прямих взаємовідносин з державним бюджетом. На сьогоднішній день відсутні ОТГ у Березнівському, Володимирецькому, Здолбунівському, Корецькому, Острозькому та Рокитнівському районах.

За 10 місяців поточного року виконання бюджету по ОТГ становить 134 %. Загалом ОТГ отримали 206 млн грн, це 145 % до затвердженого бюджету, тобто додатково одержали 64 млн грн.

Водночас, вже є проект постанови щодо використання нової медичної субвенції, яка виділяється на реалізацію заходів спрямованих на розвиток медицини на селі. А це – понад 4 млрд грн. Для Рівненської області ця сума становить близько – 186 млн. Ця субвенція вилучатися в кінці року не буде.

Аналізуючи впровадження на Вінниччині фінансової децентралізації, вирізняється серед інших регіонів України загальний показник бюджету розвитку – це 2,5 млрд грн. Це на 800 млн більше, ніж торік. Місцеві бюджети, в порівнянні з минулим роком, зросли на понад 1 млрд. грн, або на 40 %, є й такі громади, у яких казна збільшилася на 60–70 %.

ОТГ Вінниччини звітують позитивні результати власних бюджетів. Так, Якушинецька – одна з перших ОТГ в цьому регіоні. Її плановий бюджет на 2017 рік становить 38,6 млн грн. На 1 жовтня виконання бюджету становило 107,4 %. Лише протягом цього року в цій ОТГ проведено капітальний ремонт 26 вулиць, створено опалювальний пункт при ДНЗ «Малятко» у с. Майдан, загальною вартістю 218 тис. грн, створено Муніципальну поліцію, відкрито нову пожежну частину та організовано роздільне сортування сміття.

Барська міська ОТГ об’єднала дві ради і тепер має кількість населення 17 тисяч. Плановий бюджет на 2017 рік становить 88,4 млн грн. За рік існування в цій ОТГ здійснено капітальний ремонт вулиць, запроваджено систему роздільного збирання сміття, технічне переоснащення сортувальної станції на полігоні ТВП загальною вартістю більше 9 млн грн.

Томашпільська селищна ОТГ створено в кінці 2016 року об’єднала в собі 4 прилеглих села, але на цьому не зупиняється і наразі планується приєднання ще трьох сіл. Чисельність ОТГ 7,5 тисячі населення, плановий бюджет на 2017 рік – 31,8 млн. Лише за один рік в цій ОТГ придбано багато техніки для комунального господарства, яке обслуговуватиме населення, здійснено капітальний ремонт доріг, асфальтування пішохідних доріжок, освітлення вулиць, придбано для підвозу населення ОТГ мікроавтобуси.

На Хмельниччині приріст доходів об’єднаних громад зріс у 3 рази порівняно з тим, що було до об’єднання. І цього року середній приріст становить приблизно 35 %, тобто це перевиконання дохідної бази порівняно з аналогічним періодом минулого року. Є такі громади, які станом на 1 січня цього року мали вільних залишків 7–10 млн грн.

У напрямі розширення джерел наповнення бюджетів працюють ОТГ Сумщини. Зокрема, Хотінська ОТГ демонструє позитивні тенденції. Одне з найбільших підприємств, що працює в громаді – «Фавор», було зареєстроване у місті Харкові, і там сплачувало податки. Проте з цього року, коли голова громади М. Торяник знайшов компроміс з керівництвом підприємства, воно почало сплачувати податки у місцевий бюджет. Таким чином, у громади з`являється більше можливостей для розвитку території.

Однією з перших в Чернігівській області створилася Парафіївська ОТГ. Громада об’єднує вісімнадцять населених пунктів із загальною кількістю населення близько 6 тис. чоловік. У 2015 році бюджет 5 ОТГ – Парафіївської, Іваницької, Южненської, Мартинівської та Петрушівської – становив близько 5,5 млн грн, то в минулому році – 33 млн грн, а за 9 місяців 2017 року близько 30 млн грн. Надходження зросли за рахунок того, що об’єднаним територіальним громадам згідно з Бюджетним кодексом надходить 60% податку на доходи. Окрім того, держава виділила на розвиток інфраструктури у 2016 році 5968,6 тис. грн, а в 2017–ому – 3794,7 тис. грн.

Громаді вдалося вперше за багато років провести капітальні ремонти закладів соціальної сфери та значно покращити їхнє матеріальне забезпечення. Для парафіївської школи придбали автобус, а для селищної ради – автомобіль.

У Чернівецькій області успішною називають Глибоцьку громаду. За даними, після об’єднання у 2015 році сукупний бюджет усіх населених пунктів громади становив 10,7 млн грн, то у 2016 році він вже збільшився до 37,2 млн грн. На січень цього року бюджет громади планувався на рівні 52,8 млн грн, включаючи 24 млн грн власних надходжень. Але все вказує на те, що закінчить рік із приблизно 57–ма млн грн. Перевиконання бюджету вдалося добитися за рахунок легалізації бізнесу, росту мінімальної заробітної плати та збільшення кількості платників податку на нерухомість.

Для порівняння варто навести цифри місцевих бюджетів і невеликих ОТГ. Так, у Рівненcькій області Висоцька ОТГ об’єднала дві сільські ради, Висоцьку та Людинську. До об’єднання разом мали власних доходів 2 млн 300 тис. грн на рік. Станом на 15 листопада 2017 року до бюджету об’єднаної ОТГ вже надійшло 6 млн грн власних доходів. Крім того, громада отримала 3 млн 890 тис. грн субвенції на розвиток інфраструктури.

Привільненська ОТГ об’єднала Привільненську та Молодавську сільські ради з власними доходами у 6 млн 857 тис. грн. На 15 листопада 2017 року до бюджету об’єднаної ОТГ вже надійшло 10 млн 755 тис. грн власних доходів. Крім того, громада отримала 1 млн 748 тис. 400 грн субвенції на розвиток інфраструктури та 549,8 тис. грн субвенції на соціально–економічний розвиток.

До об’єднання в Бабинську ОТГ дві сільради (Бабинська та Рясниківська) разом мали 2 млн 30 тис. грн власних доходів. Після об’єднання власні доходи ОТГ у 2016 році становили 4 млн 726 тис. грн, у 2017 році – 5 млн 507 тис. грн. Крім того, у 2016 році громада отримала інфраструктурної субвенції 2 млн 598 тис. 200 грн, у 2017 році – 1 млн 732 тис. 600 грн. А ще до громади надійшло базової дотації у 2016 році 1 млн 306 тис. 900 грн, у 2017 році – 1 млн 717 тис. 400 грн. Це кошти, які до реформи ніколи не приходили в село. Тепер – це реалії для усіх громад, які вирішили йти шляхом об’єднання.

На сьогодні в новостворених управлінських апаратах ОТГ виникають спірні оцінки в питаннях визнання виконавчих комітетів головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів. На ці питання експерти дають однозначну відповідь, яка базується виключно на врахуванні приписів Бюджетного кодексу. Відповідно до пп 3 п. 2 ст. 22 Бюджетного кодексу України головними розпорядниками бюджетних коштів за бюджетними призначеннями, визначеними рішеннями про місцеві бюджети можуть бути виключно місцеві державні адміністрації, виконавчі органи та апарати місцевих рад (секретаріат Київської міської ради), структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій, виконавчих органів місцевих рад в особі їх керівників. На головних розпорядників коштів покладені завдання, які визначені п. 5 ст. 22 Бюджетного кодексу України, зокрема забезпечення організації та ведення бухгалтерського обліку, складання та подання фінансової і бюджетної звітності в порядку, встановленому законодавством.

Згідно з п. 1 ст. 11 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Ст. 51 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що виконавчим органом сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради є виконавчий комітет ради, який утворюється відповідною радою на строк її повноважень. Отже, головними розпорядниками коштів можуть бути апарати рад, які здійснюють організаційне, інформаційно–аналітичне та матеріально–технічне забезпечення діяльності колегіальних органів (рад та їх виконавчих комітетів) і утримуються за кодом програмної класифікації 0170, та неколегіальні самостійні виконавчі органи: управління освіти, управління молоді та спорту тощо (утримуються за кодом програмної класифікації 0180).

Зараз в Україні на всіх рівнях процес формування бюджетів на наступний рік триває до середини грудня і має бути затвердженим до 25 числа цього місяця. У бюджетному процесі ОТГ передбачена участь не лише чиновників, але і громадян. Так, місцева влада зобов’язана публічно звітувати за ефективність використання бюджетних коштів перед громадою, отже, має і планувати бюджет відкрито та ефективно, а громадяни, у свою чергу, мають використовувати своє право вносити власні пропозиції щодо бюджетного забезпечення потреб громади або реалізації суспільно корисних проектів. Це ідеальний підхід, який, за словами експертів, у більшій мірі не завжди відповідає дійсності. «Громадяни мають низьку обізнаність щодо бюджетного процесу та часто не розуміють, які місцеві проблеми розв’язує місцева влада, а з якими питаннями та вимогами звертатись до центральної. Також немає усвідомлення, що бюджетні кошти – це їхні гроші, адже з кожної гривні в бюджеті 70 копійок становить гроші платників податків», – уточнила радник з комунікацій ІСЕД М. Дадінова, керівник проекту «Контролюй бюджет власними руками».

Щоб вирішити питання залучення громадськості до бюджетного процесу Баштанська ОТГ (Миколаївська область) вперше брала участь у проекті, який започатковано в європейських країнах – Громадському бюджеті (бюджет участі). Бюджет участі це демократичний процес, який надає кожному жителю можливість брати участь у розподілі коштів місцевого бюджету через створення проектів для покращення місця проживання та голосування за них.

В ОТГ визначено 11 проектів, які реалізовуватимуться за рахунок коштів «Бюджету участі» 23 листопада під час сесії Баштанської міської ради затверджено перелік переможців проектів Громадського бюджету. Серед 11 проектів–переможців проекти з питань покращення умов перебування дітей в школах, дитячих садках, їх оздоровлення, організація дозвілля тощо, з них 9 стосуються об’єктів у сільській місцевості.

Протягом місяця з 1 серпня до 1 вересня мешканці громади подавали до міської ради свої проекти. Усього на конкурс у рамках бюджету 550 тис. грн, виділених депутатами міської ради у 2017 році, надійшов 31 проект. До участі в конкурсі допущено 28. Географія об’єктів, які пропонувалося поліпшити, свідчила про небайдужість жителів як міської, так і сільської місцевості, до проблем свого місця проживання, роботи, навчання чи відпочинку, продемонструвала готовність жителів громади не чекати змін, а самим їх активно здійснювати. Задача ініціатора проекту полягала не тільки в тому, щоб виявити проблему та підготувати відповідний проект, а й об’єднати громаду заради відстоювання його прийняття через онлайн голосування чи подання письмових заяв.

Для збільшення дохідної частини місцевих бюджетів ОТГ управлінцям необхідно стимулювати основні джерела надходжень. Для кожного регіону і громади вони є різнми. На сьогодні в бюджети ОТГ заходить 100 % єдиного податку, який сплачують приватні підприємці. Тож для збільшення необхідно здійснювати заходи з легалізації тіньової зайнятості, співпрацювати з підприємцями. Також заходить 100 % плати за землю – займайтеся інвентаризацією землі, збільшуйте грошову оцінку, збільшуйте ставку податку. Необхідно аналізувати податкову базу. Можливо, в ОТГ необхідно залучити інвестора шляхом зменшення ставки, але громада матиме робочі місця, а її бюджет – гроші від ПДФО (податку на доходи фізосіб). Тобто кожна громада має свій шлях. У структуру доходів місцевих бюджетів ОТГ входить: 60 % від ПДФО, 100 % земельного і єдиного податків, штрафи, пені і всі оплати, що накладають спеціальні органи контролю. Загалом у регіонах зазначають, що приблизько 80 % всього, що збирається на території ОТГ, залишається в них.

Зростання показників місцевих бюджетів дозволило успішним управлінцям протягом року реалізовувати розвиткові проекти в громадах. Водночас, зафіксовано факт, що залишки коштів місцевих бюджетів зросли в порівняні з минулим роком. Це свідчить, що на місцях бракує фахівців, які могли б швидко та якісно реалізовувати інфраструктурні проекти для розвитку територій.

За офіційними даними, залишки коштів місцевих бюджетів зросли до 79,6 млрд грн. Ці кошти знаходяться на казначейських рахунках (65 млрд грн) та на депозитах (14,6 млрд грн). «Ми бачимо тенденцію, як обсяги залишків коштів місцевих бюджетів щороку зростають. Станом на 1 січня 2016–го, вони становили 31 млрд грн, 1 січня 2017 року – вже 49 млрд грн, а станом на 1 листопада цього року вони сягнули 79,6 млрд грн. За неповний рік вони зросли на понад 30 млрд грн», – повідомив віце–прем’єр–міністр, міністр регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ України Г. Зубко.

Таким чином, сьогодні органи місцевого самоврядування, використовуючи інструменти фінансової децентралізації, забезпечують сталий місцевий економічний розвиток. Фінансова децентралізація насамперед стимулює органи місцевого самоврядування наповнювати місцевий бюджет коштом власних закріплених доходів. Це такі, як: плата за землю, податок на майно, серед них і юридичних осіб, також є, так звана, четверта група, яку сплачують аграрії, що орендують земельні ділянки. Окрім того, сплачується до місцевих бюджетів і 5 % від продажу алкоголю, паливно–мастильних матеріалів та тютюну. За ці гроші, впродовж року місцеве самоврядування отримало можливість впроваджувати інфраструктурні проекти для розвитку територій.

Водночас, спостерігається факт неефективного використання коштів на місцях – це, у першу чергу, свідчення відсутності розвиткових проектів. Ця тенденція свідчить про те, що органи місцевого самоврядування не завжди розуміють основну мету реформи з децентралізації – підвищення якості життя в громадах (Матеріал підготовлено за інформацією таких джерел: Мінрегіон України (http://www.minregion.gov.ua); Децентралізація влади (http://decentralization.gov.ua/); Кіровоградська ОДА (http://www.kr–admin.gov.ua/); Чернігівська ОДА (http://www.cg.gov.ua/); Вінницька ОДА (http://www.vin.gov.ua/); Рівненська ОДА (http://www.rv.gov.ua/); Миколаївська ОДА (http://www.mk.gov.ua/ua/news/?id=41815); Центр розвитку місцевого самоврядування у Волинській області (https://ru–ru.facebook.com/lgdc.volyn/); ОДА (http://sm.gov.ua/uk/arkhiv1/14383–obyednani–hromady–sumshchyny–aktyvno–rozvyvayutsya.html); «ОТГ.cn.ua» (https://otg.cn.ua/2017/11/10/news–rady/parafiyivska–gromada–vid–remontiv–do–munitsypalnoyi–politsiyi/); Дніпропетровський Центр розвитку місцевого самоврядування (https://ru–ru.facebook.com/officereformdp/).

 

Пальчук В. Підсумки фінансової децентралізації в ОТГу 2017 році [Електронний ресурс] /  В. Пальчук // Україна: події, факти, коментарі. – 2018. – № 1. – С. 32–41. – Режим доступу: http://nbuviap.gov.ua/images/ukraine/2017/ukr1.pdf. – Назва з екрану.