І. Рудь, мол. наук. співроб. ФПУ НБУВ

Національне антикорупційне бюро України: результати дiяльностi за 2017 рік оцiнки та прогнози експертiв

 

Національне антикорупційне бюро України (НАБУ) – правоохоронний орган з широкими силовими повноваженнями, на який покладається попередження, виявлення, припинення та розкриття корупційних злочинів. Утворене Президентом України 16 квітня 2015 року на чолі з директором А. Ситником

У відеозвіті НАБУ за 2017 рік, оприлюдненому на сторінці відомства у Facebook повідомляється: «На кінець 2017 року детективи НАБУ розслідують майже 500 проваджень щодо топ–корупції. З огляду на розміри збитків від злочинів та посади задіяних в них осіб більшість розслідувань набули резонансу в суспільстві», – йдеться у повідомленні.

Зокрема, у відомстві нагадали про розслідування справ щодо розтрати 149 млн грн під час закупівлі палива для Міноборони (підозрюються 4 особи, в тому числі заступник міністра оборони І. Павловський); справу щодо розтрати 28,5 млн грн при закупівлі двигунів для танків на Львівському бронетанковому заводі; справу щодо розкрадання 16 млн грн, виділених на реалізацію проекту «Стіна»; справу щодо розтрати 14 млн грн при закупівлі рюкзаків для потреб Національної гвардії України; «газову справу»; розслідування щодо корупції на Укрзалізниці тощо.

Як інформують джерела в НАБУ, наразі у судах знаходяться понад 100 справ від антикорупцiйного бюро.

«Найбільшим викликом у роботі Бюро залишається неспроможність судової системи розглядати справи, скеровані НАБУ та САП до суду. Сподіваємося, що 2018 року таки буде створено Антикорупційний суд, який забезпечить винесення вироків корупціонерам», – підсумували у НАБУ.

(https://www.ukrinform.ua/rubric–ato/2377413–uprodovz–patnici–bojoviki–dvici–obstrilali–pozicii–sil–ato.html).–2018.5.01)

Президент України П. Порошенко заявив про необхідність своєї активнішої участі у захисті антикорупційної інфраструктури країни і неприпустимість будь–якого тиску на Національне антикорупційне бюро.

Про це йдеться у колонці Порошенка для спецвипуску видань «Новий час» і «The Economist Світ», яку опубліковано 6 сiчня.

Зокрема Президент заявив: «Події кінця 2017 року показали, що антикорупційна інфраструктура вимагає більш активного захисту з боку президента. Особливо наголошую на гарантії незалежності НАБУ. Вважаю неприйнятною будь–яку форму тиску на цей орган. Як з боку політичного істеблішменту, так і з боку групи підтримки цього органу, яка агресивно нав'язує йому списки «клієнтів» із політично забарвленими «вироками». Порошенко зазначив, що протягом 2018 року має бути дано старт створенню Антикорупційного суду.

«Гроші у бюджет–2018 на цю інституцію вже заклали, але мають пройти всі етапи ухвалення закону і формування складу суддів», – зазначив П. Порошенко.

Також президент зауважив, що нинішні темпи розвитку економіки недостатні для стабільності та поліпшення рівня життя.

«Хороша новина – що зламано багаторічну тенденцію падіння (економіки), зумовленого війною, втратою значної частини індустріального потенціалу, економічної агресією з боку РФ. Але ... такі темпи – категорично незадовільні для стабільного розвитку економіки і відновлення рівня життя. Тому і шукаємо нестандартні, нетривіальні і ліберальні рішення для поліпшення інвестклімату, прискорення економічного зростання, створення нових робочих місць», – заявив він.

При цьому П. Порошенко висловив сподівання, що його пропозиція – замість податку на прибуток підприємств ввести податок на виведений капітал – буде впроваджено з 1 січня 2019 року. «А поки що впровадимо розстрочку на сплату ПДВ на імпортне обладнання для розширення та модернізації виробництва», – додав президент.

Головними орієнтирами для України на 2018 Порошенко зазначив «мир і розвиток». «Україна потребує не внутрішньої боротьби всіх проти всіх, а консолідації зусиль влади, громадянського суспільства, міжнародних партнерів», – заявив Порошенко і додав, що «опоненти влади вже вступили в активну фазу передвиборчої кампанії, а деякі навіть не гребують брати гроші у Москви» (http://www.pravda.com.ua/news/2018/01/6/7167659/).–2018.–6.01).

Надзвичайно важливим питанням для Національного антикорупційного бюро України стало питання обрання аудитора НАБУ.

Висловлюючись з цього приводу голова Верховної Ради України А. Парубій сказав було би краще, якби ним призначили іноземного спеціаліста. «Моя думка, щоб ми взяли когось з іноземних спеціалістів і це дало б набагато більший рівень довіри і до ВР і до аудиту, який може бути проведено», – сказав А. Парубій.

Він нагадав, що питання про призначення аудитора вже двічі піднімалося з трибуни Верховної Ради, але при голосуванні жодна з кандидатур не набрала необхідної кількості голосів. Наразі дискусія з цього питання триває у парламенті. Як тільки профільний комітет ВР визначиться із кандидатурою, він одразу внесе її на голосування, наголосив спікер (https://www.ukrinform.ua/rubric–society/2372844–parubij–vvazae–so–auditorom–nabu–mae–stati–inozemnij–specialist.html).–2017.–29.12).

Державний бюджет на 2018 рік передбачає суттєве збiльшення фiнансування антикорупцiх органiв у 2018р. Зокрема передбачено виділення 857 мільйонів гривень Національному антикорупційному бюро, що на 10,8% більше, ніж в 2017 році. Про це повідомляється у тексті закону «Про державний бюджет України на 2018 рік».

Згідно з бюджетом, Національному агентству з запобігання корупції в 2018 році виділяється 683,5 мільйона гривень, що на 13% більше, ніж в 2017 році. Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, отриманими від корупційних та інших злочинів, в 2018 році виділять 253 мільйони гривень, що в 5 разів більше в порівнянні з 2017 роком (http://www.pravda.com.ua/news/2018/01/5/7167575/).–2018.–5.01).

У свою чергу відомий блогерК. Волох назвав результати роботи Національного антикорупційного бюро України у порівнянні з прокуратурою в 2017 р. незначними. За 2016 рік – 42 справи передані в суди, за (на момент iнтерв’ю) 10 місяців 2017 року – близько 50. І жодна з цих справ не наближається до справи військової прокуратури по держобнал програмі – коли чиновників доставляли у Київ вертольотами – десятки обвинувачень, сотні свідків, мережа на всю країну. У НАБУ за два роки навіть – нічого навіть близько не має – заявив блогер (https://prm.ua/rezultati–roboti–nabu–prosto–zhalyugidni–vidomiy–bloger/).

Блогер підкреслив, що НАБУ конфіскувало лічені мільйони гривень, а Генпрокуратура за часи Ю. Луценка конфіскувала понад 50 млрд гривень, до того ж маючи у два рази менше слідчих військова прокуратура передала у суди у 10 разів більше справ тільки по корупції, ніж НАБУ. Волох також не виключив, що оприлюднені плівки, на яких нібито голова НАБУ Ситник розкриває подробиці слідства стороннім особам є справжніми (https://prm.ua/rezultati–roboti–nabu–prosto–zhalyugidni–vidomiy–bloger/).–2017.– 16.11)

Директор зі стратегічного планування агентства «Гайдай.ком» С. Гайдай зробив короткий огляд ролi НАБУ в сучасних полiтичних та антикорупцiйних державних дiях. «Коли ми порівнюємо НАБУ з іншими органами, картинка ж не в тому, що Антикорупційне бюро бореться і з ними. Основна політична технологія нашої влади та політичного класу – це імітація. Звідкіля взявся той же Міхеїл Саакашвілі? Хотіли зімітувати реформу, проте, як виявилось, він не хотів імітувати, а справді хотів щось зробити», – розповідає політичний експерт.

У свою чергу, НАБУ, на його думку, було створено, оскільки владі необхідно було зімітувати антикорупційну горизонталь для наших західних партнерів. «Від нас вимагали антикорупційного суду, НАЗК, САП та НАБУ. Вдалося не створити антикорупційний суд. Але якщо його зроблять, він керуватиметься з Банкової. НАЗК керується звідти ж. З Антикорупційною прокуратурою змогли домовитися. Прокол в тому. що у НАБУ виявився прокурор, який непідконтрольний Банковій», – заявив експерт.

C. Гайдай переконаний, що саме через це розпочалась «війна мiж державнивними антикорупцiйними структурами. «Те, що він не може справитися з ситуацією, вже сказали. У цій системі, де взагалі не існує механізмів, все, що вони можуть – це виводити людину на суд. Який був резонанс у справі Насірова? У НАБУ є тільки один шанс – перейти до політичних методів», – переконаний С. Гайдай.

(https://zik.ua/news/2017/12/27/yakshcho_sytnyk_ne_pereyde_do_
politychnyh_metodiv_nabu_zidyat__ekspert_1234187).–2017.–27.12
)

Міністр закордонних справ Німеччини З. Габріель вважає, що український парламент не повернеться до розгляду законопроекту, який може обмежити незалежність антикорупційних органів в Україні. Про це він заявив в ході спільної прес–конференції з главою МЗС України П. Клімкіним в Києві.

Нагадаємо, що проект Закону України № 7362 «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення парламентського контролю» Верховна Рада планувала розглянути 7 грудня. У разі прийняття цього документа, антикорупційні органи потрапили б у залежність від керівництва держави, що означало б згортання в Україні антикорупційної реформи.

Законопроект був внесений до Ради 6 грудня главами фракцій БПП і Народний фронт А. Герасимовим і М. Бурбаком.

«Робота незалежних антикорупційних установ часто незручна і викликає в певній мірі конфлікти, але ми вважаємо, що ця робота дуже важлива і дуже добре, що був відкликаний проект закону, який міг би обмежити діяльність антикорупційних установ. Ми вважаємо, що так воно і буде, що розгляд цього закону не відновиться », – сказав З. Габріель.

Глава німецького зовнішньополітичного відомства наголосив на важливості зростання довіри міжнародних інвесторів до ситуації в Україні. «Ця довіра виникає якраз завдяки внутрішнім умовам життя в Україні, перш за все тривалої і постійної боротьби з корупцією», – додав міністр закордонних справ Німеччини. (http://www.pravda.com.ua/news/2018/01/4/7167457/).–2018.–4.01)

Отже, дiяльнiсть Національного антикорупційного бюро України (НАБУ) викликає неоднозначну реакцiю в українському полiтикумi. Очевидно, що наявна критика на адресу НАБУ має серйознi пiдстави. Однак в той же час варто визнати що окремi державні органи та службовцi вiдверто протистоять антикорупційному бюро та розгляду ним корупцiйних справ. Вони свiдомо дискредитують НАБУ для припинення розлiдувань щодо себе та свого оточення. Подальша доля цього органу мало прогнозована , але вже результати отриманi на сьогоднi дають пiдстави говорити про НАБУ як про поштовх до позитивних змiн у майбутньому, що має значну підтримку як в українському суспільстві так і серед зарубіжних партнерів України.

 

Рудь І. Національне антикорупційне бюро України: результати дiяльностi за 2017 рік оцiнки та прогнози експертiв [Електронний ресурс] /  І. Рудь // Україна: події, факти, коментарі. – 2018. – № 1. – С. 17–21. – Режим доступу: http://nbuviap.gov.ua/images/ukraine/2017/ukr1.pdf. – Назва з екрану.