Т. Гранчак, заввідділу СІАЗ НБУВ, д-р наук із соц. комунікацій

 Закони 16 вересня в оцінках політиків, експертів, оглядачів

 

16 вересня 2014 р. Верховна Рада України ухвалила ініційовані Президентом П. Порошенком Закон України «Про недопущення переслідування та покарання осіб-учасників подій на території Донецької та Луганської областей» і Закон України «Про особливий порядок самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей», згідно з яким на три роки впроваджується особливий порядок самоврядування в окремих районах Донецької й Луганської областей України. Документами передбачено амністію сепаратистам, гарантію їхнього права на використання російської мови, зміцнення економічних зв’язків з російськими регіонами, формування народної міліції. Також згідно із законом у регіоні мають бути проведені місцеві вибори  7 грудня цього року.

Крім того, Законом України «Про особливий порядок…» передбачається економічне відновлення Донбасу Україною. «Державна підтримка полягає у запровадженні відмінного від загального економічного режиму здійснення господарської та інвестиційної діяльності, спрямованого на відновлення об’єктів промисловості, транспортної та соціальної інфраструктури, житлового фонду, переорієнтацію промислового потенціалу, створення нових робочих місць, залучення інвестицій і кредитів для відновлення й розвитку об’єктів, розташованих в окремих районах», – сказано в документі.

«У законі про Держбюджет України щороку передбачаються видатки, що спрямовуються на державну підтримку соціально-економічного розвитку окремих районів. Україна гарантує визначення таких видатків загального фонду Держбюджету захищеними видатками, обсяг яких не може змінюватися при здійсненні скорочення затверджених бюджетних призначень», – ідеться в документі (http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=52182).

Голосування за Закон відбувалося в парламенті за участі Президента П. Порошенка, який наполягав на необхідності його ухвалення, і в умовах «зачинених дверей» та вимкненого табло, що не дало змоги визначити поіменний склад тих, хто підтримав президентську ініціативу. Як зазначив з цього приводу оглядач «Дзеркала тижня» С. Рахманін, «голосування за законопроекти здійснювалося в закритому режимі, але за допомогою електронної системи голосування. Що, з погляду експертів, є порушенням Регламенту, який передбачає або таємне голосування бюлетенями, або публічне, “кнопкове”. Крім того, ніхто зі спеціалістів не зміг згадати випадку, щоб Закон приймався у закритому режимі. І не зміг послатися на жодну статтю Регламенту (тим більше Конституції), яка дозволяє подібне... Така форма прийнятна для обговорення питань, що є військовою або державною таємницею. Закон таємницею бути не може. На те він і закон. Очевидно, таємницею хотіли зробити (і зробили в результаті) перелік тих, хто голосував “за”. Очевидно, хтось дуже не хотів знижувати свої шанси на переобрання. Ще напередодні голосування стало відомо, що ряд депутатів, які планують висувати свої кандидатури на мажоритарних округах, зробили закритий режим голосування обов’язковою умовою своєї лояльності» (http://gazeta.dt.ua/internal/kontrrevolyuciya-prinizhennya-_.html. – 2014. – 19.09).

Утім, як заявили представники фракцій ВО «Свобода» і ВО «Батьківщина», їхні депутати не голосували, на доказ чого піднімали вгору картки для голосування. «Фракція “Свободи” для того, щоб унеможливити спекуляції, не тільки не голосувала, але й ми витягнули картки, підняли їх догори», – заявив лідер «Свободи» О. Тягнибок. «Ми витягнули свої картки, для того щоб не було сумнівів про те, що ми не голосували», – зі свого боку заявив голова фракції «Батьківщини» Є. Соболєв. Можна з упевненістю стверджувати, що серед 277 депутатів, які надали свою підтримку ініційованому П. Порошенком законопроекту, опинилися комуністи, нинішні й колишні «регіонали», а також представники УДАРу, проте назвати точні прізвища на разі неможливо. Також народні депутати від «Батьківщини» і «Свободи» виступили із звинуваченнями в голосуванні за «особливий статус» окремих районів Донбасу на адресу тих депутатів від «Батьківщини», які ввійшли у виборчий список «Народного фронту» А. Яценюка.

Понад специфічне голосування за Закон України «Про особливий порядок самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей» ЗМІ звернули увагу на зміну тексту документа. Як інформує «Українська правда», зміни стосувалися визначення території, на якій має діяти Закон. Згідно з новим трактуванням, території визначає керівник Антитерористичного центру. На разі на сайті Верховної Ради розміщено таку трактовку ст. 1: «Згідно з цим Законом тимчасово, на три роки з дня набрання цим Законом чинності, запроваджується особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей, до яких належать райони, міста, селища, села в межах території, визначеної рішенням керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України  (далі – окремі райони Донецької та Луганської областей)». При реєстрації ст. 1 Закону звучала так: «Згідно з цим Законом тимчасово, на три роки з дня набрання цим Законом чинності, запроваджується особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей, до яких належать райони, міста, селища, села, що визначаються рішенням Верховної Ради України (далі – окремі райони Донецької та Луганської областей)». Невідомо, у який саме момент було внесено такі правки, оскільки ще о 12:05, перед самим початком розгляду, згідно з даними сайту ВР, було оприлюднено першу версію тексту. Як розповіли «Українській правді» джерела, під час розгляду проектів на засіданні Верховної Ради змін до тексту Закону не було. Водночас співрозмовник заперечив, що правки могли бути внесені вже після голосування, і припустив, що вони могли бути внесені після реєстрації, але до їхнього розгляду Верховною Радою (http://expres.ua/news/2014/09/17/114475-tekst-zakonu-osoblyvyy-status-donbasu-zaznav-zmin-zmi. – 2014. – 17.09).

У Європі привітали результативне голосування Верховної Ради. У телефонній бесіді з П. Порошенком федеральний канцлер Німеччини А. Меркель однозначно підтримала важливість прийняття 16 вересня Верховною Радою Закону, який передбачає спеціальний статус для деяких районів Донецької та Луганської областей, і закону про амністію. Аналогічно з цього питання висловився і єврокомісар з розширення і європейської політики сусідства Ш. Фюле: «Україна виконує мінські угоди: закони про амністію і спеціальний регіональний статус є важливими кроками на шляху пошуку рішення конфлікту».

У свою чергу в Росії розглядають ухвалений 16 вересня Верховною Радою України Закон України «Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької і Луганської областей» як крок у правильному напрямі, ідеться в заяві російського МЗС. За повідомленням, цей документ «відповідає духу домовленостей, зафіксованих у Женевській заяві Росії, України, США і Євросоюзу від 17 квітня, а також у Берлінській декларації від 2 липня».

Як заявили в МЗС Росії, ухвалений Закон покликаний створити необхідні умови для відновлення нормального життя в регіоні, забезпечити дотримання конституційних прав і свобод громадян. «Зокрема, можна позитивно оцінити ті положення Закону, які гарантуватимуть право мовного самовизначення кожного жителя в окремих районах Донецької і Луганської областей, розвиток в окремих районах Донецької та Луганської областей транскордонного співробітництва, спрямованого на поглиблення добросусідських відносин з адміністративно-територіальними одиницями Російської Федерації», – заявили в російському міністерстві. Це створює основу «для запуску змістовного конституційного процесу в Україні, включаючи початок діалогу з метою сприяння національному примиренню і порозумінню в цій країні», додали у відомстві.

У МЗС Росії заявили, що розраховують на виконання всіх положень Закону, бо «спроби відомих політичних груп в Україні скасувати його або змінити його суть знову відкинуть ситуацію до конфронтації» на Сході України (http://www.radiosvoboda.org/content/article/26590446.html. – 2014. –   17.09).

На документ відреагували в самопроголошених республіках Донбасу. «Це законопроект для України. Для Донецької народної республіки закони створює наш власний парламент», – заявив так званий перший віце-прем’єр самопроголошеної ДНР А. Пургін.

Зі свого боку так званий прем’єр-міністр самопроголошеної ЛНР Г. Ципкалов, коментуючи пропозиції влади України стосовно статусу Донбасу, заявив, що вибір уже зроблено – окрема Луганська народна республіка.

Щодо вітчизняного політикуму та експертного середовища, то оцінки прийнятого ВР Закону виявилися неоднозначними. Цілком передбачуваною стала схвальна оцінка документа з боку президентського оточення. Так, радник Президента О. Медведєв в ефірі 5 каналу заявив, що закон про статус окремих районів Донеччини й Луганщини відкриває дорогу до поступового звільнення захоплених терористами територій. На його думку, це – перший крок до повернення миру на Донбас. «Якщо почитати зміст цього Закону, то можна побачити, що він означає поступове повернення цих територій під суверенітет України – зараз вони не є підконтрольні Україні, зараз вони контролюються бойовиками. Здається, О. Тягнибок сказав, що це те, чого вимагав Путін – Путін вимагав федералізацію, визнання ЛНР і ДНР, а про них взагалі в тексті Закону не йдеться. …Я розумію, що зараз передвиборна кампанія, а вона завжди посилює спокусу перекрутити і подати у викривленому світлі – тому, коли Закон буде оприлюднений, кожен, хто хоче, почитає – жодного страху, про який говорять, в цьому законі немає», – запевнив О. Медведєв.

Радник Ю. Луценко додав, що захоплені терористами території не утримуватимуть за рахунок держбюджету. Наголосив він і на правильній назві документа. У ньому йдеться не про особливий статус Донбасу, а про порядок самоврядування в його окремих районах. Ідеться про ті території, які контролюють терористи. На думку Ю. Луценка, завдяки ухваленим законам можна буде побачити, чи здатні Донецьк і Луганськ прогодувати себе самі (http://www.5.ua/ukrajina/politika/item/393928-zakon-pro-osoblyvyi-status-donbasu-poverne-zakhopleni-terytorii-ukraini-radnyk-poroshenka. – 2014. –  17.09).

Раніше ще один радник Президента І. Гринів запевнив, що закон про особливий статус Донбасу не легітимізує терористів. За його словами, жодних повноважень або визнання легітимності терористичних організацій ЛНР і ДНР  у законі про особливий статус самоврядування в деяких районах Донецької та Луганської областей немає. Ідеться про надання більших повноважень лише окремим громадам, тобто сільським, селищним, місцевим радам. Також І. Гринів звернув увагу на те, що Закон має обмежений термін дії – три роки. Утім, у разі наведення там ладу раніше, Закон може втратити свою дію (http://www.5.ua/ukrajina/politika/item/393916-zakon-pro-osoblyvyi-status-donbasu-ne-lehitymizuie-terorystiv-radnyk-poroshenka. – 2014. – 17.09).

Вимушеним кроком через раніше укладені під тиском Заходу угоди в Мінську закони про амністію і про особливий статус Донбасу назвав в ефірі 5 каналу радник міністра внутрішніх справ А. Геращенко, а український військовий і політичний журналіст, лідер «Інформаційного спротиву» Д. Тимчук зазначив, що вважає, що мирним шляхом проблему Донбасу не вирішити (теоретично можна дати Донбасу «свободу», а потім поступово повертати ситуацію під контроль, але такий сценарій явно не допустить Росія). Але для перемоги, за його словами, потрібна інша армія, яку Україні тільки належить створити. Тому закон про особливий статус – це три крапки, але ніяк не крапка (хоча залишається багато питань, наприклад щодо фінансування цих територій) (http://gigamir.net/news/kyiv/pub1094645. – 2014. – 16.09).

Прогнозовано негативну оцінку, особливо в контексті наближення виборів до Верховної Ради й посилення передвиборної боротьби, дали ухваленому ВР Закону лідери «Батьківщини», «Свободи» й Радикальної партії.

Зокрема, украй негативно стосовно ухвалених 16 вересня законів висловилася лідер ВО «Батьківщина» Ю. Тимошенко. «Закони, які щойно проголосовані, віддають частину території Донбасу під повне неподільне управління РФ. Немає ніякого сумніву, що після введення в дію цих законів буде встановлено повний контроль над частиною територій Донбасу саме тими терористичними угрупованнями, а також російськими військами, які фінансуються, підтримуються і були введені на територію України саме за вказівкою Путіна», – сказала Ю. Тимошенко.

Вона також зазначила, що вибори до місцевих органів влади, передбачені цим Законом, легалізують владу Росії на території Донбасу. «Ті частини Закону, що передбачають, ...що на цих територіях можуть бути створені силові структури – міліція, прокуратура… за участі виключно тих, хто сьогодні контролює частину Донбасу, говорить про те, що станеться легалізація тероризму, окупації... Окупацію легалізував український парламент. Але я ще раз заявляю, що партія “Батьківщина” за ці принизливі і ганебні речі не голосувала», – підкреслила Ю. Тимошенко (http://espreso.tv/news/2014/09/16/tymoshenko_poyasnyla__chomu_quotbatkivschynaquot_proihnoruvala_zakonoproekt_pro_quotosoblyvyy_statusquot_donbasu. – 2014. – 16.09).

Лідер ВО «Свобода» О. Тягнибок застерігає стосовно того, що вибори до місцевих органів влади на Донбасі відбуватимуться із серйозними порушеннями, без гарантій безпеки дільничним виборчим комісіям і кандидатам. «На 9 листопада призначені місцеві вибори. Оскільки немає норми про роззброєння терористів і виведення російських військ з цієї території, то ми собі уявляємо, що ці вибори будуть проходити точно так же, а може, ще гірше, ніж проходили в Криму. Тому що жодна українська політична сила, жоден член дільничної виборчої комісії від державних українських політичних сил не зможе там працювати, оскільки у терористів буде залишатися зброя – і гарантувати безпеку буде неможливо. Жоден кандидат від наших політичних сил не зможе балотуватися», – сказав О. Тягнибок на брифінгу у вівторок, 16 вересня, у Києві.

Він так само, як і Ю. Тимошенко, вважає, що після виборів на Донбасі в органах місцевого самоврядування «бандити і терористи отримають повну легітимність». «Це будуть знову вибори під дулом автоматів», – переконаний лідер «Свободи».

Він також зазначив, що цим голосуванням «перекреслено захист української мови, і взагалі там жодного слова немає про захист україномовного населення на окупованій території». «Чітко не позначені кордони, за якими повинна проходити ця лінія. Там лише написано “Донецька і Луганська області” і не визначені конкретні райони й конкретні населені пункти», – звернув увагу О. Тягнибок і підсумував, що ухвалення закону про спеціальний статус деяких районів Луганської та Донецької областей не представляє інтересів Української держави (http://www.newsru.ua/ukraine/16sep2014/tiagnubok_kritik.html. – 2014. – 16.09).

«Коли сьогодні ці території перебувають окупованими, а ми їм даємо право створювати свою міліцію, призначати своїх судів, прокурорів, особливий статус для російської мови, це означає тільки одне – Україна втрачає», – у свою чергу прокоментував ініціативу Президента лідер Радикальної партії О. Ляшко.

Обурення проти процедури ухвалення закону про особливий статус окремих районів Донбасу і змісту Закону висловив нардеп О. Доній, який назвав голосування 16 вересня «чорним днем українського парламентаризму». «У мене є всі підстави стверджувати, що були сфальсифіковані взагалі результати голосування, оскільки вперше навіть табло не показало, які картки депутатські голосують. Просто висвітилася цифра і надважливе голосування по фактично здачі Путіну частини України – фактично, порушення територіальної цілісності нашої країни, питання Конституції – воно було вирішено в таємниці від людей. Я цього не міг прийняти і публічно голосував проти і самого таємного голосування, і проти “путінських законів”», – підкреслив депутат.

Схожу думку висловила директор Української правничої фундації О. Сироїд, за словами якої законом про «особливий статус» Донбасу Україна фактично відмовилася від своєї юрисдикції, від державної присутності на цій території.

Директор Української правничої фундації додала, що цим Законом українська влада визнала: повноту влади на Донбасі мають люди, які там присутні, і вони формуватимуть там органи влади, невідомо на підставі яких законів, але при цьому взяла на себе відповідальність, зобов’язання фінансувати й утримувати ці території та угрупування (http://24tv.ua/home/showSingleNews.do?zakon_pro_osobliviy_status_donbasu__tse_vidmova_vid_teritoriyi__siroyid&objectId=486470. – 2014. – 18.09).

З нею солідарний оглядач «Дзеркала тижня» С. Рахманін, який звертає увагу на те, що, відповідно до прийнятого Закону України «Про особливий режим...», «повноваження новообраних рад і посадових осіб не можуть бути припинені достроково. Як стверджують юристи, це означає, що, навіть якщо виникнуть нові обставини, ці органи й посадові особи продовжуватимуть виконувати свої обов’язки. Тобто одним розчерком пера Київ легалізував і легітимував владу де-факто сепаратистських структур, надавши їм юридичні повноваження на роки, позбавивши Верховну Раду конституційного права розпуску місцевих рад.

«Особливий порядок» призначення керівників органів прокуратури й судів, що передбачає участь у цьому процесі місцевого самоврядування (читай:  призначення їх сепаратистами й Москвою), прямо порушує загальний і чіткий порядок, визначений Конституцією.

Грубим порушенням є створення так званої народної міліції. У Законі України «Про міліцію» немає навіть згадування про такий орган.
Стаття 9 Закону України «Про особливий порядок...» зазначає, що загони «народної міліції» «реалізують повноваження, передбачені для них законами України». Однак у жодному законі ці повноваження не прописані.

У порушення ст. 10 Конституції України на території окремих районів Донбасу встановлюється особливий статус російської мови, «фактично їй надається статус державної».

Оглядач робить висновок, що «де-факто і де-юре Українська держава наділяє юридичними повноваженнями сепаратистський регіон і, по суті, узаконює створення військової бази іноземної держави на території, яка є невіддільною частиною України. Умова виведення частин Збройних сил Російської Федерації (присутність яких не оспорюється ніким, крім самої Москви) не фігурує ні в зазначених законах, ні в мінських угодах. Які, до речі, не мають юридичної сили, що, утім, не завадило авторам Закону послатися на них у Пояснювальній записці.

Якщо називати речі своїми іменами, Київ дав фактичну згоду на те, щоб незаконні воєнізовані формування набули легального статусу – «народна міліція». Щоб суди й органи прокуратури, які формально не припинили свого існування, отримали мандат від Києва, при цьому йому не підпорядковуючись (http://gazeta.dt.ua/internal/kontrrevolyuciya-prinizhennya-_.html. – 2014. – 19.09).

Своє занепокоєння з приводу ухвалених законів 16 вересня висловили комбати «Миротворця» А. Тетерук і «Київа-1» Є. Дейдей. За їхніми словами, пункти Закону про так званий «особливий статус» викликають питання і в їхніх підопічних. Зокрема, А. Тетерук, командир батальйону «Миротворець», наголосив: «Мене як командира міліцейського батальйону цікавить питання створення народної міліції. Цілком зрозуміло, що там вчорашні злочинці, які взяли до рук зброю і чинили геноцид проти власного народу. Ні для кого не секрет, що вони займалися розбоєм, переділом власності, і про це знають люди, які там знаходилися і знаходяться».

«Жоден терорист, жоден злочинець, який стріляв у наших солдатів, який катував, мучив, знущався над нашими бойовими братами, не повинен бути амністований, виправданий. Ми цього не дозволимо», – запевнив Є. Дейдей, командир батальйону «Київ-1» (http://ua.euronews.com/2014/09/17/ukraine-military-commanders-to-run-for-elections. – 2014. – 17.09).

На відміну від тих, хто однозначно підтримав ухвалений ВР Закон України «Про особливий статус…», і тих, хто виступив з його різкою критикою, дещо суперечливою виявилася реакція стосовно ухваленого документа з боку Прем’єр-міністра А. Яценюка, який, з одного боку, підтримав президентську ініціативу, у тому числі й забезпечивши голосування за закон депутатів-«народофронтців», а з іншого – дав зрозуміти, що в ухваленій редакції уряд Закон не виконуватиме. «Забирати гроші у Львова, Полтави, Києва, Житомира, у пенсіонерів України, у медиків, вчителів і відправляти на відновлення територій, які не контролюються Україною, і які будуть розкрадені російськими терористами, уряд не буде», – заявив А. Яценюк на засіданні уряду в середу, 17 вересня.

Він доручив Міністерству фінансів підготувати проект закону про створення спеціального фонду для відновлення окремих територій Донецької і Луганської областей за рахунок фінансування українських олігархів, міжнародної донорської допомоги й коштів держбюджету, якщо вони будуть отримані з податків із цих територій.

Щодо ухваленого Верховною Радою України закону про особливий статус окремих територій Донецької і Луганської областей А. Яценюк сказав: «Було два варіанти – поганий і дуже поганий. Вибраний поганий варіант, і ми зараз повинні в рамках цього приймати рішення, як далі з цим жити».

Він підкреслив, що категорично виступає за мир: «Мир потрібен країні, мир потрібен українцям. Надто дорого нам коштує війна. Те, що безцінне, – це ціна людського життя. Дуже багато українців, які йшли боронити державу, загинули, сім’ї залишилися без батьків, синів, без годувальників. Через російських бандитів загинуло багато мирних жителів. Тому ціна надто висока. Кожен день війни нам коштує 80 млн грн. І тому в Україні треба встановити мир.

Але хочу відверто сказати, яка ціна цього миру. І легалізувати ДНР і терористів ДНР і ЛНР ніхто не дасть. Принаймні це моя політична позиція. Не за це боролися», – наголосив А. Яценюк.

Глава уряду зазначив, що цей Закон передбачає обов’язок уряду України й держави фінансувати з Державного бюджету України на 100 % усі видатки з відновлення окремих територій Донецької і Луганської областей.

Він нагадав, що на територіях, контрольованих Україною, уряд виплачує всі заробітні плати, пенсії, соціальні видатки: «Незважаючи на те що ми звідтіля не піднімаємо доходів – не платять податки. І ситуація погіршується з кожним днем. Тому норма Закону про те, що уряд зобов’язаний фінансувати відновлення тих територій Донецької і Луганської областей, які контролюються російськими терористами, і не має права скорочувати витрати на таке відновлення, навіть якщо скорочуються витрати по іншим регіонам, мною розуміється наступним чином. Я дав доручення Міністерству фінансів підготувати відповідний проект закону про створення спеціального фонду відновлення окремих територій Донецької і Луганської областей, який повинен наповнюватися з пожертв і фінансування від українських олігархів, міжнародної донорської допомоги, – і в нас буде проведена відповідна донорська конференція».

А. Яценюк наголосив, що уряд зможе виділяти на ці території кошти з державного бюджету, якщо Україною буде повністю відновлено контроль «над всією територією, підприємства почнуть працювати і платити податки в центральний бюджет». «Формула запропонована дуже чітка: скинулися і відновлюйте. Всі разом. А не за рахунок зменшення і скорочення витрат цілої України. Чесно і справедливо», – підкреслив глава уряду.

Коментуючи пункт Закону про так звану народну міліцію, А. Яценюк зазначив, що уряд не був учасником переговорів і підготовки документа: «Тому я хочу чітко задекларувати, що будь-які збройні формування, міліцейські підрозділи, народні й муніципальні міліції повинні діяти виключно в межах і в спосіб, визначений законами України. Юрисдикція українського законодавства повинна розповсюджуватися на всю територію Української держави і на всіх правоохоронців і службовців» (http://1tv.com.ua/uk/specialnews/2014/09/17/37129. – 2014. – 17.09).

Згодом озвучену А. Яценюком позицію Кабміну підтвердив в ефірі «Першого національного» міністр юстиції П. Петренко. За його словами, уряд не виконуватиме  закон про особливий статус Донбасу в прийнятій редакції. Це стосується норми Закону про фінансування цих регіонів з держбюджету, формування міліції, суддівського і прокурорського корпусу, проведення виборів.

Міністр юстиції вважає, що закон про особливий статус деяких районів Донецької та Луганської областей потребує змін. «Ті положення, які є в Законі, які вніс Президент, їх дійсно потрібно змінювати», – сказав міністр і підкреслив, що в прийнятій редакції Кабінет Міністрів виключає виконання цих положень Закону (http://vgolos.com.ua/news/minyust_kabmin_ne
_bude_vykonuvaty_zakon_pro_osoblyvyy_status_donbasu_157786.html. – 2014. – 20.09).

Поки уряд розробляє механізми, які дали б йому змогу не виконувати певних пунктів закону про особливий статус окремих районів Донбасу, окремі політики вже заявили про намір скасувати весь Закон. Зокрема, з такою заявою виступив лідер партії «Об’єднання “Самопоміч”», мер Львова А. Садовий. «Ці райони сьогодні є під фактичною окупацією. І так це треба називати, а не давати їм більші права ніж іншим українцям», – наводять слова А. Садового на сайті партії.

Об’єднання «Самопоміч» вимагає розширити дії Закону про окуповані території на захоплену частину Донбасу, а також «з метою безпеки максимально ізолювати цю територію від решти країни».

На сьогодні, наголошується в повідомленні, відповідно до Закону України «Про окуповані території» такий статус має лише територія Криму.

У свою чергу народні депутати фракції «Батьківщина» також вимагають скасувати ухвалені 16 вересня на закритому засіданні Верховної Ради закони про особливий статус окремих районів Донецької та Луганської областей і про недопущення покарання терористів. Відповідні постанови про скасування зазначених законів зареєстрували народні депутати «Батьківщини» І. Кириленко, Ю. Одарченко та Р. Ілик, повідомляє прес-служба партії. У пояснювальних записках до проектів постанов зазначається, що на закритій частині пленарного засідання Верховної Ради відбулося голосування із грубими порушеннями Конституції України й Закону України «Про Регламент Верховної Ради України».

«Голосування відбулося за допомогою електронної системи для голосування у таємному режимі. Таким чином була прихована інформація щодо персонального голосування кожного депутата, що ставить під сумніви достовірність результатів голосування, та порушено принципи відкритості роботи Верховної Ради України», – наголошують автори постанов.

«Під час голосування відбувалося використання чужих карток іншими народними депутатами України. Таким чином результати голосування не відповідають дійсному волевиявленню народних депутатів України у зв’язку із порушенням принципу особистого голосування», – ідеться в пояснювальній записці.

Також депутати зазначають, що голосування в цілому за ухвалення законопроекту можливе лише за умови, що від народних депутатів України не надійшло жодного зауваження. «Такі зауваження надходили від народних депутатів, що виключало голосування за законопроект у цілому, – підкреслюють вони. ? На пленарному засіданні було зазначено про дані порушення, але Головою Верховної Ради України вони були проігноровані».

Автори постанов вказують, що відповідно до ч. 1 ст. 48 Регламенту рішення Верховної Ради України можуть бути скасовані до підписання відповідного акта (http://www.newsru.ua/ukraine/16sep2014/vidminyty.html. – 2014. – 16.09).

Нагадаємо, у зв’язку з цим Голова ВР О. Турчинов поки що не поставив свого підпису під документом. Те ж стосується закону про амністію. Про це О. Турчинов заявив у програмі ТСН на «1+1». «Мені профільний комітет ще не дав ці закони на підпис. І вони ще не вийшли з Верховної Ради, тобто я їх ще не підписав», – сказав Голова ВР.

Водночас О. Турчинов зауважив, що підпише закон про особливий статус Донбасу тільки в редакції, яка була ухвалена ВР на закритому засіданні.  «Мав розмову з Президентом і повідомив йому, що у зв’язку з тим, що під час розгляду питання (про статус Донбасу. – Авт.) не було жодної інформації, що вже є закон у новій редакції. Я можу підписати тільки той закон, який вже проголосований у Верховній Раді», – сказав спікер.

Отже, коментуючи ухвалений Верховною Радою закон про особливий статус територій у Донецькій і Луганській областях, політики й експерти погоджуються з тим, що це вимушений крок, який засвідчив вразливість української сторони у збройному конфлікті з Росією. Ніхто також не плекає особливих ілюзій стосовно тривалості перемир’я на Донбасі й готовності сепаратистів зі свого боку виконувати цей Закон. Водночас усі впевнені в тому, що пауза у військових діях була необхідна Україні для перегрупування сил і мобілізації світової спільноти на більш дієву допомогу й жорсткіші санкції щодо Росії.  

У статті для «Дзеркала тижня» журналіст Ю. Бутусов заявляє, що Україні треба використати зменшення інтенсивності боїв для того, щоб проаналізувати численні помилки і зробити кадрові висновки.

Відповідальність за відсутність системних заходів для захисту держави й повторення тих самих помилок автор покладає на міністра оборони
В. Гелетея, голову Генштабу В. Муженка і Верховного головнокомандувача П. Порошенка.

Серед основних провалів Президента у військовій сфері оглядач називає ставку на дипломатичне врегулювання конфлікту на шкоду військовому, відсутність структури керування, розвідки, ефективного забезпечення й логістики, а також неефективну мобілізацію та небажання звільняти
В. Гелетея і В. Муженка.

«Україна веде народну війну проти окупантів. І в цій війні народ деморалізують не жертви, а помилки та безглузді втрати, корупція та безгосподарність, брехня та некомпетентність, відсутність відповідальності та безкарність злочинців у погонах та без погонів», – пише автор. Президента він закликає «говорити» з армією (http://www.bbc.co.uk/ukrainian/press_review/2014/09/140920_press_20sept_hk.shtml. – 2014. – 20.09).

Оглядач А. Марциновський зі свого боку констатує, що погрозами повномасштабної війни В. Путін зміг добитися від П. Порошенка ухвалення закону про особливий статус самоврядування на окупованих територіях Донбасу. При цьому він отримав подвійну перемогу: значно зросла недовіра українського суспільства до діючої влади. «Шахрайське таємне голосування у парламенті вивернуло назовні й виставило на загальний огляд всю гнилу сутність нинішнього тимчасового українського політикуму. Але якщо шантажист досягає успіху, він використовуватиме цей метод знову й знову. Що більше прогинатимуться Україна і Захід, то міцнішатиме тиск Путіна, множитимуться його вимоги та претензії, – прогнозує А. Марциновський. – Для зриву ратифікації Угоди про асоціацію або коригування її тексту він тиснутиме на слабкі ланки Євросоюзу. На жаль, у ЄС є схильні до прогину держави.

З Україною Кремль і далі говоритиме, погрожуючи війною і накопичуючи на кордоні війська. Можна очікувати, що Путін активно використовуватиме скандальний закон про особливості самоврядування на окупованих територіях у разі набрання ним чинності. Порошенко та Яценюк можуть скільки завгодно розповідати про те, що Закон може і не виконуватися, але для Москви це вже інструмент або ж новий плацдарм для розвитку наступу».

Перекладаючи з дипломатичної мови заяву російського МЗС стосовно того, що ухвалення Закону «створює основу для запуску змістовного конституційного процесу в Україні, включаючи початок діалогу з метою посприяти національному примиренню та згоди в цій країні», він робить висновок, що Кремль бачить у документі сходинку до зміни української Конституції в напрямі федералізації чи іншої форми внутрішнього устрою, яка б сприяла втраті Києвом контролю над Півднем і Сходом України.

«Не треба мати ілюзій. – застерігає А. Марциновський.  – Задобрення Путіна шляхом поступок з боку України, відсутністю військової допомоги з боку Заходу чи достатніх санкцій відносно Росії не вирішить проблеми. Сьогодні кремлівський фюрер захотів особливого статусу для окупованих районів Донбасу і відкладання застосування Угоди про асоціацію, завтра вимагатиме визнання окупації Криму, потрібних йому кадрових призначень чи ще чогось іншого. Зрозуміло, зруйнований Донбас його не цікавить.

Президенту Порошенку та всім, хто нині при владі треба припинити сіяти упадницькі настрої, навести лад у Збройних силах, почати справді жити по-новому, заручитися підтримкою суспільства, на яке вони дедалі менше зважають. Звісно, поганий мир кращий за добру війну, проте країну можна втратити і мирним шляхом. Можливо, саме на це й розраховує Путін, вимагаючи поступок і досягаючи їх. Це не повинно стати сталою тенденцією» (http://gazeta.ua/ru/articles/marcinovskij-anatolij/_santazh-so-storony-putina-budet-usilivatsya/581976.  – 2014. – 19.09).