Ринок електромобілів в України: становлення та перспективиТ. Полтавець, мол. наук. співроб. НЮБ НБУВ

Ринок електромобілів в Україні: становлення та перспективи

 

Ринок електромобілів у світі набирає стрімких обертів. Зважаючи на те що ще на початку 2000-х років електромобільний бізнес не розглядався як перспективний, то на сьогодні з упевненістю можна сказати, що майбутнє саме за електрифікованими автомобілями. У 2016 р. кількість придбаних у світі електрокарів становила 1 млн, продажі зросли, у порівнянні з 2015 р. на 53 %. У 2016 р. інвестиції в розвиток електромобілів становили понад 2 млрд дол., що вдвічі більше, ніж у 2015 р. Китай, Швеція, Франція, Сполучені Штати Америки, Німеччина, Норвегія, Нідерланди зацікавлені в екологічно чистому виді транспорту і стимулюють їх розвиток у своїх країнах. Великі виробники автомобілів та технологічні компанії, спираючись на державну підтримку, планують розширювати та вдосконалювати свою продукцію. Таким чином, перспективи в найближчому майбутньому електрокарів стають ширшими й реальнішими.

Популярність електромобілів у світі зумовлена тим, що вони мають ряд переваг у порівнянні з автомобілями із двигуном внутрішнього згорання. Серед плюсів електрокарів можна виділити такі:

 – дешева заправка (найекономніші електромобілі споживають у середньому 10 кВт на 100 км) та можливість заряджати електромобіль від звичайної розетки;

– проста конструкція електромобіля дає змогу спростити і зробити найбільш зручним його експлуатацію та використання, полегшити ремонт;

– простота управління та дешева експлуатація (відсутність коробки передач, двигуна внутрішнього згорання та різного виду насосів);

– повна відсутність шкідливих для здоров’я людини вихлопів. Електромобіль повністю безпечний для екології;

– електромобіль не створює сильного шумового забруднення, оскільки його структура містить набагато менше технічних деталей, здатних створювати шум, на відміну від традиційних авто;

– енергоефективність (коефіцієнт корисної дії паливного двигуна – 16 %, а коефіцієнт корисної дії електродвигуна – майже 85 %).

Незважаючи на досить суттєві переваги, електромобілі мають і недоліки:

– висока ціна при купівлі автомобіля;

– обмежений пробіг на одній підзарядці;

– погано розвинена інфраструктура обмежує дальність поїздок;

– зарядка автомобіля займає значно більшу кількість часу;

– висока ціна на заміну акумулятора (приблизно половина вартості автомобіля);

– відсутність споживчого вибору (ринок електромобілів нині не такий різноманітний, як ринок автомобілів із двигунами внутрішнього згорання).

Проте на сьогодні електротранспорт у світі стрімко розвивається завдяки державним стимулам, зокрема, скороченню податків і надання пільг, а також преміальним виплатам для покупців електромобілів.

Найбільш активно поширюються та виробляються електромобілі в Китаї. У 2009 р. влада країни запровадила ряд пілотних програм в окремих містах, що базувалися на введенні місцевих субсидій для розвитку електромобілів. Ці проекти спрямовані на покращення екологічної ситуації в країні, пов’язаної із забрудненістю повітря, та скорочення залежності від нафтопродуктів. Відповідно до законодавства Китаю, при купівлі електромобілів передбачаються загальнодержавні та локальні (надаються в окремому місті) стимули. Так, 2011 р. Китай ввів субсидії для перших 50 тис. електромобілів у розмірі 60 тис. юанів (9,281 дол. США). Однак у 2013 р. ці субсидії було змінено на 67,710 юанів (9800 дол. США) для електромобілів і 563,790.71 юанів (81600 дол. США) для електричних автобусів. 2014 р. китайський уряд постановив, що до 2016 р. 30 % всіх придбаних державою транспортних засобів мають бути електромобілі.

Покупець електрокара в Китаї отримує також податкові стимули:

– звільнення від сплати споживчого податку;

– з 1 вересня 2014 р. по 31 грудня 2017 р.у звільнення від податку на купівлю;

– реєстраційний внесок зменшено на 50 %;

 – звільнення від сплати імпортного мита.

Починаючи з 2017 р. і до 2020 р., субсидії на електромобі мають скорочувати на 20 % щорічно, у зв’язку з виявленими порушеннями при наданні цих грошових заохочень, що, у свою чергу, впливає на кількість придбаних електрокарів, адже рівень продажів безпосередньо залежить від рівня фінансових субсидій.

Практика державних стимулів діє й у Канаді. Найбільшої популярності мають електромобілі в провінціях Онтаріо та Квебек. Влада провінції Онтаріо, з 1 липня 2010 р., надає знижку на купівлю 10 тис. електроавтомобілів залежно від розміру батареї (сума субсидій може варіюватися від СА 5000 дол. до CA 8500 дол.). У провінції для електромобілів створено спеціальні номерні знаки зеленого кольору, які дають можливість власникам вільно пересуватися автобусними смугами та провулками провінції. Крім того, власники мають право на безкоштовне використання станцій зарядження електромобілів та парковок.

З 2012 р. провінційний уряд Квебеку також запровадив ряд програм для підтримки й розвитку електротранспорту, додаткове фінансування проекту стимулювання на 2014–2017 рр. становить СА 65 млн дол. Крім того, уряд оголосив ініціативу про поступову заміну урядового автопарку, що становить 34 транспортних засобів міністрів провінційного уряду (посадових осіб кабінету) на електрокари.

У жовтні 2016 р. Національна асамблея Квебеку прийняла новий закон щодо електромобілів, який зобов’язує автовиробника, що продає в канадській провінції більш ніж 4500 нових автомобілів у рік, запропонувати своїм клієнтам мінімальну кількість електричних моделей. Згідно з новим законом, 3,5 % від загальної кількості автомобілів, проданих у Квебеку, повинні бути з нульовими викидами, а починаючи з 2018 р., ця кількість має зрости до 15,5 %.

Влада Німеччини весною 2016 р. оголосила план розвитку електротранспорту в країні, що передбачає підтримку громадян, які бажають придбати екологічний автомобіль. Таким чином, покупцям електроавтомобілів з липня минулого року надають премію в 4000 євро, на це виділено 1,2 млрд євро державних коштів. У вересні поточного року німецький Бундестаг підкріпив цю програму податковими пільгами для власників електрокарів. Щоправда, поки що попит на субсидії невеликий. Німецький уряд планує до 2020 р. збільшити кількість придбаних електромобілів до 1 млн, а також запропонував Європейському Союзу з 2030 р. заборонити реєстрацію нових автомобілів з двигуном внутрішнього згорання.

Норвегія – країна з великою кількістю електромобілів, має одні з найщедріших стимулів у світі на придбання електричних транспортних засобів. Так, електрокари звільняються від податку на додану вартість (ПДВ) і податку на покупку, який у середньому в Норвегії досягає 50 % від загальної вартості автомобіля; звільняються від дорожніх зборів, власники таких авто не сплачують за проїзд тунелями та користування поромами. Електрокари мають право використовувати автобусні смуги, отримувати безкоштовну парковку та безкоштовні зарядки. Однак нещодавно уряд Норвегії змінив деякі положення стимулювання електромобілів, зокрема, з 2018 р. власники будуть сплачувати 50 % дорожнього податку, з 2020 р. – зменшено розмір субсидії, яку в подальшому взагалі планують скасувати. Місцева влада розглядає можливість скасування безкоштовних паркувань, повернення плати за проїзд у тунелях, а також заборонити використання електрокарами автобусних смуг для проїзду.

Законодавство ЄС передбачає можливість встановлення податкових пільг, пов’язаних із стимулюванням використання електромобілів. Зокрема, у ст. 19 Директиви 2003/96/ЄС «Про реструктизацію системи Співтовариства з оподаткування продуктів енергії та електроенергії» передбачено, що Рада ЄС може дозволити податкові звільнення або скорочення на основі певних політичних міркувань. Рішення приймається Єврокомісією з урахуванням необхідності забезпечення чесної конкуренції, належного функціонування внутрішнього ринку, медичного, екологічного, енергетичного і транспортного аспектів.

Європейський автопром схвалює подальше введення податкових стимулів для ефективного використання палива. Податкові заходи є важливим інструментом у формуванні споживчого попиту на електромобілі.

Попит на електромобілі провокує створення інноваційних технологій для вдосконалення та розвитку електротранспорту у світі. Нещодавно в ізраїльському м. Тель-Авів проводилися випробування нового стартапу Electroad – дороги, яка заряджає електромобілі на ходу. Дорога Electroad базується на принципі електромагнітної індукції, за яким працює дистанційна зарядка. При будівництві дороги під дорожнє полотно в траншею глибиною 8 см спеціальна техніка закладає прокладку з індукційного технологією. Після цього траншея накривається асфальтом. У результаті зарядка може заряджати всі електрокари, батареї яких розташовані на висоті від 25 см. Розробники повідомляють, що така технологія недорога, а дистанційна зарядка виготовляється з міді та гуми. Таким чином, будь-яку існуючу дорогу можна перетворити в «заряджаючу».

У Франції, наприклад, почали випробування нової бездротової технології зарядки електромобілів з використанням вмонтованого в дорожнє полотно спеціального обладнання. Таке дорожнє полотно здатне передавати електромобілю до 20 кВт енергії. Система для бездротової зарядки розроблена американською компанією Qualcomm.

У Великобританії Nissan та паливна компанія Enel домовилися про запуск мережі Vehicle-to-grid (V2G). Передбачається, що власники електрокарів будуть заряджати машини вночі, коли електроенергія дешевша, а в години простою створювати мобільні енерговузли для забезпечення домогосподарств, підприємств енергією та навіть планують продавати надлишки електроенергії. Як зазначив П. Уіллкокс, глава Nissan Europe, що запуск цього проекту у Великобританії є важливим кроком до управління відновлюваними джерелами енергії, а розумне управління електроенергією – це одне з основних завдань будь-якого уряду. Якщо в одну енергетичну систему об’єднаються 18 тис. електромобілів Nissan, які нині використовуються у Великобританії, то є реальна можливість повернути в мережу еквівалент енергії, яка виробляється на електростанції потужністю 180 МВт. Як пояснили в Nissan, цього було б достатньо для забезпечення електроенергією не тільки Великобританії, а й Німеччини та Франції.

Останнім часом українцями було придбано близько 3000 електрокарів. Нині 4 % українського ринку нових автомобілів належить електромобілям. Бурхливий розвиток ринку електрокарів в Україні підтверджено дослідженнями найбільшого незалежного видання про електротранспорт InsideEVs.com. згідно з дослідженням, Україна зайняла п’яте місце в міжнародному рейтингу за темпами розвитку електромобільного ринку, поступившись Ісландії, Швеції, Норвегії та Китаю. Видання підрахувало, що за останній рік цей показник зріс у п’ять разів, а кількість проданих за рік електрокарів перевищило 2500. Однак більшість електромобілів були у вжитку і потрапили в Україну після більш ніж дворічного використання у європейських країнах. Україна значно випереджає інші країни східної Європи і за темпами розвитку інфраструктури для електрокарів.

У зв’язку із складною економічною ситуацією в державі та зовнішньою збройною агресією, надзвичайно актуальним є питання розвитку енергоощадних, екологічно безпечних видів транспорту та інфраструктури для нього. Одним з напрямів, який дасть змогу значно скоротити споживання нафтопродуктів, є подальша популяризація серед населення транспортних засобів, оснащених електричними двигунами, що передбачає значні зміни в законодавстві країни.

Так, 16 грудня 2015 р. Президент України підписав зміни до Закону «Про Митний тариф України» щодо скасування ввізного мита на електромобілі.

Законом передбачено скасування ввізного мита на транспортні засоби, оснащені електричними двигунами, що дає можливість зменшити витрати при купівлі автомобіля.

Наразі в комітетах Верховної Ради України розглядається проект Закону № 5494 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо масштабного розвитку ринку електромобілів в Україні» від 06.12.2016 р. Ініціаторами законопроекту є народні депутати О. Ляшко, В. Галасюк, В. Вовк В. І. та ін.

Цей законопроект розроблений з метою створення на законодавчому рівні сприятливих умов для стимулювання придбання та використання екологічно чистого транспорту в Україні.

Метою законопроекту є зменшення податкового навантаження на постачання електротранспорту, звільнення від податку на додану вартість послуг з перевезення пасажирів на таксі, оснащених електродвигунами, та надання пасажирського транспорту в оренду (лізинг, прокат).

Законопроект передбачає тимчасове звільнення від податку на додану вартість операцій з ввезення на митну територію України транспортних засобів, оснащених електричними двигунами, та комплектуючих до них; звільнення від оподаткування акцизним податком транспортних засобів, оснащених електричними двигунами, та комплектуючих до них; тимчасове до 2021 р. звільнення від оподаткування податком на додану вартість послуг з перевезення пасажирів на таксі, оснащених електричними двигунами, та надання пасажирського транспорту в оренду (лізинг, прокат, перевезення на замовлення), у разі, якщо такі колісні транспортні засоби оснащені виключно електричним двигуном. У разі схвалення законопроекту вартість електромобілів суттєво знизиться, що забезпечить стрімке зростання попиту серед населення.

На початку 2015 р. був поданий проект Закону № 1912 «Про внесення змін до розділу ХХ “Перехідні положення” Податкового кодексу України щодо особливостей оподаткування ввезення та постачання транспортних засобів, оснащених електричними двигунами».

Основним завданням законопроекту є зменшення податкового навантаження на імпорт транспортних засобів, оснащених електричними двигунами, що дасть змогу знизити їх вартість до 20 % та створити належну інфраструктуру для їх використання. Законопроект передбачає тимчасове, до 1 січня 2020 р., звільнення від оподаткування податком на додану вартість та акцизним податком операцій з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України транспортних засобів, оснащених електричними двигунами. Однак законопроект був відхилений та знятий з розгляду.

20 грудня 2016 р. у парламенті зареєстровано альтернативний законопроект № 5494-1 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо стимулювання розвитку електромобілів» за подання народного депутата О. Рябчина. Проектом закону пропонується законодавче закріплення тимчасового, до 1 січня 2021 р., звільнення від сплати ПДВ та акцизного податку під час ввезення автомобілів, оснащених виключно електричними двигунами, на митну територію України; тимчасове, до 1 січня 2021 р., звільнення від податку на додану вартість операцій з постачання послуг з перевезення пасажирів на таксі-електромобілях; закріплення за виконавчими органами рад, що є обласними центрами, обов’язку здійснити облаштування на майданчиках для паркування місць для оплачуваної зарядки електромобілей, у кількості не менше 5 % від загальної кількості місць для паркування; безкоштовні до 1 січня 2025 р. паркувальні місця для електромобілів на майданчиках для паркування транспортних засобів державної та комунальної форм власності; дозволити електромобілям та гібридам рух смугою громадського транспорту.

Міністр інфраструктури України В. Омелян під час круглого столу щодо перспектив розвитку електротранспорту в Україні, який відбувся 22 грудня 2016 р., заявив, що Україна має рухатися в загальноєвропейському та загальносвітовому напрямі і надалі приділяти увагу та надавати підтримку розвитку електротранспорту. 13 квітня 2017 р. у парламенті В. Омелян презентував Концепцію розвитку ринку електричного транспорту в Україні, яка знайшла своє відображення в законопроекті «Про внесення змін до деяких законів України щодо стимулювання розвитку галузі електричного транспорту в Україні».

Метою законопроекту є надання українцям можливості придбати екологічний транспорт, новий або трохи бувший у використанні, замість того, щоб сідати за кермо старих машин, які експортовані з Європи через невідповідність екологічним нормам.

В. Омелян пропонує реалізовувати проект у рамках трьох компонентів, синхронізованих у часі: «У рамках першого компоненту, який триватиме п’ять років, ми розвиваємо ринок електричного транспорту. У рамках другого, десятирічного компоненту, ми плануємо залучити стратегічних інвесторів у виробництво готової продукції – електричного транспорту та зарядних станцій. Третій, фінальний компонент, який триватиме 15 років, спрямований на локалізацію виробництва компонентів до електричного транспорту, особливо батарей, а також компонентів до зарядних станцій».

Проектом заплановано до 1 січня 2023 р. звільнити від ПДВ імпорт та подальше постачання електричного транспорту, а також зарядних станцій та звільнення електроавтомобілі від сплати акцизу. Після того як повернеться імпорте ПДВ на електромобілі, вітчизняне та локалізоване стратегічними інвесторами виробництво електротранспорту залишиться конкурентним у плані ціни за рахунок заходів. З 2028 р. передбачається скасування імпортного ПДВ на комплектуючі до електротранспорту та зарядних станцій. На цьому етапі можливий початок масового виробництва електрокарів в Україні. З 1 січня 2033 р. планується введення нульової ставки ПДВ на вироблений в Україні електричний транспорт, комплектуючі до нього, зарядні станції та комплектуючі до них.

На сьогодні є проект закону щодо стимулювання розвитку ринку електромобілів, однак, він перебуває в стані обговорення. Голова Мінінфраструктури зазначив, що електромобілі для населення можуть подешевшати більш ніж на 40 %, якщо в Україні буде прийнято законопроект «Про стимулювання розвитку ринку електричного транспорту в Україні». Цей законопроект передбачає заходи зі стимулювання попиту на електричний транспорт, створення сприятливих умов для залучення стратегічних інвесторів і розвитку національного виробництва, поліпшення бізнес-клімату для малого та середнього бізнесу у сфері пасажирських перевезень, розвиток інфраструктури і підвищення комфорту володіння електричним транспортом. У законопроекті плануються зміни до Податкового кодексу, серед яких найяскравіше – податкова знижка в розмірі 20 % на купівлю автомобіля: покупцям фактично пропонують відшкодовувати 20 % від вартості; нульовий акциз на купівлю автомобіля, що дає можливість заощадить покупцеві суму в еквіваленті 109 євро; скасування ПДВ для імпорту електротранспорту на п’ять років, що здешевить електрокари ще на 16,8 %; звільнення від сплати збору до Пенсійного фонду при першій реєстрації електромобіля, що здешевлює його ще на 4,8 %; нульовий акциз на електромотоцикли і електровелосипеди (для транспорту з мотором до 250 Вт це здешевлення ціни на 22 євро); дозвіл електромобілів рухатися в смугах громадського транспорту.

Якщо сумувати всі знижки: 20 % + 16,8 % + 4,8 % = 41,6 % + 109 євро, то витрати на придбання та реєстрацію електрокара зможуть істотно знизитися. Такий приклад розрахунків презентували депутати (URL: https://ain.ua/2017/04/13/shto-daet-zakonoproekt-ob-elektrokarax).

На думку генерального директора «Хюндай Мотор Україна» І. Гладковського, ухвалення закону про скасування ПДВ на електромобілі було б непоганим кроком. І ця формула певною мірою універсальна. Деякі держави дають прямі гранти, інші прив’язують субсидії до певних показників, але загалом, якщо цей закон буде ухвалено, а також у разі зростання конкуренції та виходу на ринок офіційних гравців ми можемо казати про зниження вартості на 30 %.

Державна підтримка розвитку ринку електромобілів в Україні потребує проведення детальних розрахунків її впливу на рівень фінансової спроможності державного бюджету. Нещодавно в Україні розпочалася програма безвідсоткового кредитування на купівлю елеткромобілів. Державний банк «Укргазбанк» спільно з компаніями Oxygen Group та ULF Finance пропонують мінімальну відсоткову ставку розміром 0,001 % річних строком до чотирьох років при власному внеску від 40 % від вартості авто.

Міністерство енергетики та вугільної промисловості України, Міністерство інфраструктури України та Державне автомобільне агентство автомобільних доріг України ініціювали новий проект, який передбачає створення великої робочої групи, яка розроблятиме «Електричну стратегію глобального переходу України на електромобілі».

Під час презентації проекту міністр енергетики та вугільної промисловості І. Насалик наголосив на важливості однієї з ініціатив «Нічна зарядка». Він зауважив, що технології виробництва акумуляторних батарей для електромобілів постійно вдосконалюються в напрямі збільшення їх ємності та зменшення часу зарядки, тому за 3–5 років на електромобілі будуть встановлювати батареї вищої якості зі значно більшим ресурсом використання та іншими якісними характеристиками, що сприятиме переходу на електромобілі. Крім того, 57 % в енергобалансі країни становить електроенергія АЕС, і така ініціатива дасть можливість використовувати електроенергію атомної генерації.

Як бачимо, у електромобілів є перспективи розвитку на вітчизняному ринку. Найголовнішою проблемою на найближчий час, на нашу думку, стане швидкість прийняття відповідних законодавчих новацій, які б стимулювали цей процес. З іншого боку, досвід втілення державних реформ не раз доводить, що прогресивні ідеї стають заручниками відверто лоббістських законопроектів, а бажання вітчизняних законотворців запропонувати щось оригінальне та не схоже на інших у законодавстві, як правило, перекреслює найкращі наміри. Як буде з електромобілями, покаже час, але досвід невирішеної проблеми так званих «пересічників» доводить, що вітчизняне автомобільне лоббі на рівні законодавчих ініціатив виходить лише з власних економічних інтересів (Статтю підготовлено з використанням інформації таких джерел: http://w1.c1.rada.gov.ua; http://www.mtu.gov.ua;http://www.plugincars.com;http://www.acea.be;
https://qz.com; https://ain.ua;http://www.eurointegration.com.ua;
https://www.epravda.com.ua; http://news.finance.ua/;http://tyzhden.ua;http://ua-energy.org;http://mpe.kmu.gov.ua;http://ecoautoinfo.com; http://expres.ua).