В. Пальчук, ст. наук. співроб. СІАЗ НБУВ 

 

 

Бюджети місцевих рад: надходження та видатки в процесі реалізації реформи з децентралізації

(Початок, закінчення в наступному номері)

 

Показники місцевих бюджетів у результаті бюджетних та податкових змін

На початку процесу фінансової децентралізації 2015 р. у результаті передачі окремих доходів з державного бюджету, запровадження нового виду податку (акцизний податок з кінцевих продажів), розширення бази оподаткування податком на нерухомість, запровадження нових субвенцій на здійснення видатків на делеговані державні повноваження в галузях освіти та охорони здоров’я (освітня та медична субвенції) місцеві бюджети отримали значний фінансовий ресурс. Це дало змогу місцевому самоврядуванню вперше з початку дії Бюджетного кодексу України розпочати розв’язання нагальних проблем щодо утримання та розвитку місцевої інфраструктури. Місцеві ради отримали кошти, які мають бути інвестовані в розвиток інфраструктури, соціальних об’єктів, освіту, медицину, якість життя людей у регіонах.

За результатами 2016 р. місцеві бюджети отримали 50 млрд грн. У результаті проведеної фінансової децентралізації кількість дотаційних бюджетів знижено на 25 %, і процес скорочення їх кількості триває. Раніше 96 % українських бюджетів місцевого самоврядування були дотаційними. За словами Прем’єр-міністра України В. Гройсман, у 2016 р. після бюджетної децентралізації планували надходження до місцевих бюджетів на рівні 125 млрд грн, а фактично на кінець року надходження становила – 149 млрд грн.

За урядовою інформацією, зафіксовано збільшення місцевих бюджетів щорічно на 50 % у 2015 і 2016 р., а у 2017 р. припускають зростання ще на 25 %. Якщо порівнювати 2015-й, 2016-й і 2017 р., то відбулося збільшення місцевих бюджетів розвитку практично вдвічі. На місцях починають розробляти і реалізовувати стратегії розвитку. У них закладають залучення інвестицій і, як наслідок, вже в січні поточного року одержано приріст доходів за рахунок податку на доходи фізичних осіб ПДФО на 40 %.

Міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства Г. Зубко пояснює, що у 2015-му, коли почали впроваджувати бюджетну децентралізацію, органи місцевого самоврядування планували обсяг місцевих бюджетів країни на рівні 70 млрд грн, а закінчили рік на              98,5 млрд. Бюджет 2016-го багато хто прийняв на рівні 2015-го, побоюючись, що не зберуть більше податків. Але вже в середині 2016 р. перезатвердили бюджети до 125 млрд грн, а закінчили рік із 149 млрд. На 2017 р. затверджено на 175 млрд грн.

На його думку, місцеві бюджети можуть збирати втричі більше грошей, аніж сьогодні, якщо виявлять тих, хто нелегально, без сплати акцизу, торгує нафтопродуктами, алкоголем, не платить податок за землю. Як підтвердження підсумків уряду є інформація про виконання обласного бюджету Сумської області за 2016 р. Так, минулого року до обласного бюджету надійшло 5 230,6 млн грн, з них до загального фонду 5 079,9 млн грн, що становить 100,8 % до затверджених обсягів, спеціального фонду – 150,8 млн грн, або 123,1 %. До загального фонду обласного бюджету отримано 576,2 млн грн податків та зборів, що становить 108,2 % до затверджених на рік показників. При цьому бюджетоутворювальним джерелом обласного бюджету, як і в попередні роки, залишається податок та збір на доходи фізичних осіб, який займає 70,8 % у загальній сумі надходжень. Його отримано 408 млн грн, або 108,8 % до річного обсягу. Усього за звітній період видатки обласного бюджету становили                             5 237,5 млн грн, або 98,7 % до затвердженого річного плану. Це дало змогу профінансувати всю заявлену бюджетними установами потребу в коштах на їх утримання та забезпечити виплату всіх соціальних субвенцій.

2017 р. отримав від законодавців та уряду бюджетні новації. Набрала чинності Постанова Кабінету Міністрів України «Деякі питання зарахування частини акцизного податку з виробленого в Україні та ввезеного на митну територію України пального до бюджетів місцевого самоврядування» (№ 96 від 8 лютого 2017 р.). Постанова передбачає, що 13,44 % акцизного податку з виробленого та ввезеного пального буде зараховуватися до місцевих бюджетів. Крім того, документ визначає, що розподіл частини акцизного податку з пального між місцевими бюджетами відповідно до часток для зарахування до місцевих бюджетів буде відбуватися щоденно. Такий механізм розподілу названого акцизу, як роз’яснювало Міністерство фінансів, сприятиме детінізації та підвищить ефективність сплати акцизного податку, а також забезпечить стабільні надходження до місцевих бюджетів.

Натомість скасовується податок на роздрібну торгівлю нафтопродуктами, який раніше йшов до місцевих бюджетів. Розмір орендної плати за землю тепер визначатимуть самі громади, і всі надходження залишатимуться в них. Для громад скасовується судовий збір. Також надається право перевіряти та складати протоколи про адміністративні порушення.

Освітня галузь отримуватиме субвенцію від держави лише для оплати праці педагогічним працівникам. Решта статей має взяти на себе місцевий бюджет. ПТУ в містах обласного значення держава не фінансуватиме в цьому році. Також для цієї категорії навчальних закладів передбачена субвенція на модернізацію закладів у сумі 50 млн грн.

Медична субвенція відтепер не покриватиме витрат на комунальні послуги та електроносії. Оплачувати це мають місцеві бюджети.

За словами урядовців, місцеве самоврядування у 2017 р. може також приймати місцевий бюджет раніше Державного бюджету і планувати свої видатки на три роки вперед, оскільки вони бачать базу оподаткування, бюджет розвитку і складають плани.

Підбиваючи підсумки надходження до місцевих бюджетів у 2016 р., кожний регіон загалом та на місцевому рівні зокрема, визначають основні напрями, спрямовані на забезпечення надходження коштів до бюджетів усіх рівнів у 2017 р. Так, за інформацією ГУ ДФС у Запорізькій області у 2016 р. до зведеного бюджету області забезпечено надходження 10 млрд 145,7 млн грн. Це на 60 % або на 3 млрд 761,5 млн грн перевищує рівень 2015 р. Індикативний показник доходів зі збору платежів до загального фонду Державного бюджету виконано на 112 %. До бюджету надійшло 4 млрд 229,5 млн грн, що перевищує доведене завдання на 453 млн грн. Завдання щодо надходжень до місцевих бюджетів виконано на 119,5 %. Протягом 2016 р. місцеві бюджети поповнилися майже 6 млрд грн. Бюджети місцевих громад отримали більше фінансових ресурсів як від очікуваної суми, так і порівняно з минулорічними показниками. Рівень надходжень 2015 р. перевищено на 56,8 % або на понад 2 млрд грн.

Для збереження відповідного рівня надходження до місцевого бюджету в Запорізькій області звертають увагу на 50 % перевиконання плану митних зборів у регіоні, які спрямовуються на розвиток інфраструктури. У зв’язку з цим, місцева влада приймає заходи співпраці з ГУ ДФС у Запорізькій області, щоб підприємці проводили розмитнення саме на території області.

Не менше в цьому регіони турбує питання проведення заходу «Урожай-2017». Минулого року було проведено чималу роботу, у результаті якої зафіксовано, що до 30 % урожаю перебуває «в тіні». Влада регіону розраховує на активну допомогу всіх правоохоронців, перевіряючих служб та елеваторів області. Крім того, у рамках «Урожаю» минулого року було легалізовано близько 4 тис. робочих місць. Нині головні перевірчі функції в цій сфері перебувають у ГУ охорони праці, а також за сприяння ДФС та Пенсійного фонду. Також присутні в Запорізькій області вживають заходи щодо легалізації та підвищення рівня заробітної плати у 2017 р.; напрями роботи територіальних органів ГУ ДФС у Запорізькій області в частині протидії використання схемного кредиту по ПДВ; пріоритетні напрями роботи з погашення податкового боргу та стан протидії корупції в територіальних органах ДФС у Запорізькій області.

Щоб збільшити надходження до місцевих бюджетів в об’єднаних територіальних громадах (далі – ОТГ) збільшують місцеві податки та збори. Так, з початку поточного року податок на землю в Коропській об’єднаній громаді Чернігівської області переглянули. За словами голови Коропської ОТГ В. Журавля, нормативно-грошова оцінка земель по селах не змінилася, а от ставки земельного податку – так. Раніше податок на землю під будинками у кожній сільраді був різний, від 0,01 відсотка до 0,05. Після приєднання встановили єдину ставку для всіх, у тому числі і для Коропа – 0,1 %. На землі сільськогосподарського призначення було від 0,1 до 0,3 %. У зв’язку зі змінами Податкового кодексу встановили мінімальний відсоток – 0,3. Податок на землі комерційного призначення по району теж був різній: від 1 до 3 %. Для всіх встановили 3 %.

«У деяких селах податок на землю під будинками справді трохи збільшився. Наприклад, в Атюші ставка була 0,03 %. А стала – 0,1. Підвищилась утричі. У Будищі така ж історія. У Вільному, Городищі – ціна піднялася вдвічі. У Карильському залишилося без змін. У Коропі люди платили від нормативно-грошової оцінки землі. На околиці нараховували мінімум 5 грн, у центрі, де тверде дорожнє покриття і газ, – 15 грн. Якщо по селах нараховували по 30 грн, тепер будуть по 60 чи навіть 90 грн. Податок на землю платять раз на рік, у травні-червні», – пояснив Ю. Євтушенко, землевпорядник Коропської ОТГ.

Надходження податкових платежів до бюджету Старобогородчанської сільської ОТГ Івано-Франківської області у 2016 р. виконали на 23 млн 454 тис. грн, на 101,4 % від запланованих. Зокрема, надходження податку з доходів фізичних осіб у 2016 р. були заплановані на рівні 784 тис. грн, а виконали на 1 млн 651 тис. грн. У шість разів збільшилися надходження єдиного податку. Тому підприємців, які мешкають у селах громади, але ведуть бізнес в Івано-Франківську чи деінде, заохочують реєструватися на території ОТГ. За рахунок  цього йдуть додаткові надходження до місцевого бюджету.

Плата за землю надійшла в чотири рази більша від запланованої –  826 тис. грн. Щоб упорядкувати це питання, у сільській раді уклали договори оренди з фактичними власниками ділянок. Значна сума орендної плати надходить від сонячної електростанції, яка з 2012 р. розташована в Старих Богородчанах. Там було пусте пасовисько, а нині земля приносить прибуток – надходить орендна плата з 6 га землі, більше 10 тис. грн щомісяця, також податки з доходів. На електростанції працюють мешканці Старих Богродчан та приїжджі фахівці, крім того, місцевих наймають на сезонні роботи.

За два місяці поточного року доходи місцевих громад Хмельницької області наповнилися на 693,2 млн грн. За даними Головного управління ДФС у Хмельницькій області, обсяги податкових надходжень відповідно до аналогічного періоду минулого року зросли на 155 %, що в абсолютній величині становить 246,6 млн грн. Виконання індикативних показників забезпечено на рівні 131,4 %, таким чином місцеві бюджети отримали додаткове фінансування у розмірі 165,6 млн грн. Традиційно основним фінансовим сегментом наповнення місцевих скарбниць є податок на доходи фізичних осіб, якого надійшло 391,5 млн грн. До топ-платежів також увійшли податок на майно, який у підсумку становив 87,6 млн грн, єдиний податок, – 140 млн грн та акцизний податок з роздрібного продажу, який досяг позначки у 43,1 млн грн.

«Фінансова децентралізація плюс активні заходи фіскальної служби з детінізації економіки, зокрема, створення легального ринку зайнятості, виплати легальної заробітної плати забезпечили додаткові бюджетні резерви для розвитку тергромад Хмельниччини», – зауважив керівник Головного управління ДФС у Хмельницькій області А. Марценюк.

Показники міського бюджету міста Миколаєва за 2015–2017 рр. свідчать про окремі позитивні результати реалізації реформи міжбюджетних відносин. Так, 2015 р. приріст надходжень до міського бюджету проти              2014 р. становив 699 млн грн або 37,7 %, з них 400,3 млн грн – у результаті зміни законодавства, пов’язаної з децентралізацією фінансів.

2016 р. темпи приросту надходжень дещо уповільнились. Обсяг доходів зріс до попереднього року на 28 % (715,4 млн грн), при цьому приріст надходжень порівняно з 2014 р. становить 1 млрд 414,4 млн грн або 76,3 %, з них у результаті зміни законодавства, пов’язаної з децентралізацією фінансів, – 575,4 млн грн або 40,7 % загального приросту.

У міському бюджеті 2017 р. прогнозоване зростання доходів у порівнянні з 2016 р. становить 11,8 % (385,9 млн грн), при цьому очікується отримати доходів на 1,8 млрд грн (97,2 %) більше, ніж у 2014 р., з них у результаті зміни, пов’язаних з децентралізацією – 700 млн грн або 38,9 % загального приросту.

Змінилася й структура видатків міського бюджету, а саме – зросла частка видатків на виконання самоврядних повноважень, тобто підвищилася видаткова автономність міського бюджету та ефективність використання бюджетних коштів. Наприклад, порівняно з 2014 р. частка видатків на житлово-комунальне господарство збільшилась у 2015 р. з 12,4 % до 13,1 % (на 103,1 млн грн), у 2016 р. – на 114,3 млн грн, у 2017 р. (у затвердженому бюджеті міста) – на 128,2 млн грн.

Позитивним аспектом реформи міжбюджетних відносин є збільшення інвестиційних ресурсів місцевих бюджетів. Показники видатків бюджету розвитку міста Миколаєва: 2014 р. – 52,9 млн грн, 2015 р. – 383,3 млн грн, 2016 р. – 592,4 млн грн.

За два місяці цього року до бюджетів об’єднаних територіальних громад Львівщини надійшло 43,9 млн грн, що становить 17,9 % річного плану. Тобто понад план ОТГ отримали 3,6 млн грн. У порівнянні з відповідним періодом минулого року значно зросли надходження у більшості громад. А в окремих громадах надходження до бюджету зросли у два-три рази. Це, насамперед, Новоміська ОТГ Старосамбірського району – у 3,3 раза, Грабовецька Стрийського району та Заболотцівська Бродівського району – у 2,3 раза.

Водночас ряд ОТГ не забезпечують надходжень до своїх бюджетів. Це – Дублянська, Міженецька, Чукв’янська ОТГ та громади, які утворилися у 2016 р. – Жовтанецька, Нижанковицька та Шегинівська.

Окрім власного бюджету, місцеві громади мають додаткову підтримку від держави. Урядом передбачено чотири основні механізми державної підтримки регіонального розвитку.На усі регіональні програми передбачено 9 млрд грн, зокрема, передбачено субвенцію на соціально-економічний розвиток, 1,5 млрд грн на підтримку об’єднаних територіальних громад та  3,5 млрд грн у рамках Державного фонду регіонального розвитку (далі – ДФРР). Ще однією субвенцією з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій заплановано 4 млрд грн. Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам в сумі 137, 5 млн грн буде скерована на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження.

При розподілі коштів пріоритет надаватиметься тим стратегічним проектам, які забезпечують сталий розвиток громад, підвищують їх конкурентоспроможність під час реформи місцевого самоврядування та децентралізації. Зокрема, це проекти щодо створення опорних шкіл, закладів охорони здоров’я, що відповідають моделі госпітальних округів, центрів надання сучасних адміністративних послуг та інші, реалізація яких забезпечить утворення нових робочих місць, економічний та соціальний розвиток територій.

Відповідно до змін до Бюджетного кодексу, у 2017 р. 30 % коштів ДФРР регіони мають спрямовувати на три напрями (по 10 % на кожен): на розвиток спортивної інфраструктури, енергоефективність державних та комунальних навчальних, також медичних закладів. Крім того, передбачається, що 10 % коштів ДФРР  будуть спрямовані на розбудову мережі сервісних центрів надання адміністративних послуг. Стосовно проектів та програм решти 60 % коштів ДФРР, то вони фінансуватимуться за вже установленим законодавством порядком.

Державний фонд регіонального розвитку сьогодні фінансує проекти відповідно до стратегій розвитку регіонів та Державної стратегії регіонального розвитку України 2020. З обласного рівня результати для схвалення передаються на рівень національний (міжвідомча комісія Мінрегіонбуду), а Кабмін затверджує цей перелік. ОТГ отримують державну субвенцію на розвиток інфракстури відповідно до площі ОТГ та сільського населення в рівних пропорціях.

У 2016 р. у рамках державної фінансової підтримки розвитку ОТГ з держбюджету місцевим бюджетам громад на розвиток інфраструктури було надано субвенцію в розмірі 1 млрд грн. Кошти розподілено між  159 громадами за чіткою формулою: залежно від кількості сільського населення і площі – від 957 тис. грн для найменшої громади до 23,2 млн грн – для найбільшої.

До прикладу, ОТГ Запорізької області у 2016 р. отримали субвенцію на формування інфраструктури у сумі понад 46,5 млн грн, це 4,6 % від загального обсягу субвенції по Україні (1 млрд грн на 159 ОТГ). У регіоні найменша сума субвенції становила близько 6,4 млн грн (Смирновська ОТГ), найбільша – понад 9,6 млн грн (Берестівська ОТГ). Завдяки отриманим коштам територіальні громади Запорізької області реалізували 87 проектів на загальну суму майже 45 млн грн, що становить 96,5 % від наданої суми. Значні обсяги коштів з державного бюджету виділялися для розвитку інфраструктури новостворених об’єднаних громад. Хмельницької області. Громадами було реалізовано 195 проектів, освоєно 94,4 % виділених коштів. Торік ОТГ Івано-Франківській області отримали з державного бюджету кошти субвенції на розвиток інфраструктури у розмірі близько 22 млн грн, які спрямували на реалізацію 41 проекту. Ідеться про ремонт комунальних доріг, облаштування навчально-виховних комплексів, ЦНАПів, будинків культури, амбулаторій, будівництво дошкільних закладів, стадіонів, водогону тощо.

У 2016 р. за 109,6 млн грн коштів ДФРР у Житомирській області реалізовувався 41 проект. У Черкаську область за рахунок субвенції на розвиток інфраструктури ОТГ спрямували з держбюджету 12,8 млн грн. Так, у Білозірській ОТГ реалізували 17 проектів на передбачені 7,3 млн грн, Єрківській – 2 проекти на 1,3 млн грн, Мокрокалигірській – 8 проектів на  4,2 млн грн.

І якщо аналізувати результати роботи Тетерівської сільської ОТГ Житомирської області за 2016 р., то можна зазначити, що ця громада є прикладом як оптимально використати дотації та субвенції з державного бюджету. Якщо взяти фінансові показники, то за 11 місяців минулого року до загального фонду сільського бюджету Тетерівської сільради надійшло податків, збopiв та обов'язкових платежів у cyмі 13 702,5 тис. грн, що становить 119,6 % до уточненого плану (11 459,1 тис. грн). Кpiм того, одержано дотацій на суму 1 153,3 тис. грн, з них базова дотація 983,8 тис. грн, що становить 100 % до затвердженого плану, стабілізаційна дотація 169,5 тис. грн та субвенцій з державного бюджету в сумі 15 022,9 тис. грн., що становить 100 %. У структурі доходів загального фонду бюджету Тетерівської сільської ради 4 % становить дотація з Державного бюджету та 50 % субвенції з Державного бюджету. Податкові надходження до бюджету села в більшій частині складаються з надходжень податку на доходи фізичних ociб, який у структурі доходів загального фонду займає 21 %. За звітний період податкових надходжень надійшло 6 366,1 тис. грн при уточненому плані 5 831,1 тис. грн або 109,2 %. Неподаткові надходження в сільському бюджеті становлять 154,5 тис. грн при плані 39,0 тис. грн або 396,1 %.

На оплату праці з нарахуваннями працівникам бюджетних установ спрямовано 12 014,5 тис. грн або 65,3 % всіх витрат сільського бюджету. На медикаменти та перев’язувальні матеріали витрачено 122,2 тис. грн, що становить 0,7 % від суми загальних витрат та 91,7 % до уточненого плану по медикаментах (113,1 тис. грн). На придбання продуктів харчування для дошкільних закладів, учнів шкіл спрямовано 407,2 тис. грн або 2,2 % видатків сільського бюджету та 82,3 % до уточненого плану (494,8 тис. грн). На оплату енергоресурсів витрачено 813,2 тис. грн або 4,4 % до витрат сільського бюджету і 88,2 % до плану (922,4 тис. грн).

Кредиторська заборгованість із заробітної плати, продуктів харчування та енергоресурсів відсутня.

На освіту громада протягом 11 місяців освоєно кошти в сумі 7 822,6 тис. грн, що становить 94,1 % до плану (8 315,2 тис. грн). Питома вага видатків на освіту в загальній сумі видатків сільського бюджету – 42,5 %.

Кошти на охорону здоров’я – це видатки на утримання ЦПМСД Тетерівської сільської ради. Ліжковий фонд денних стаціонарів становить 18 ліжок. На охорону здоров’я в сільському бюджеті на звітний період передбачено 3 023,2 тис. грн. Протягом 11 місяців минулого року освоєно 2 823,4 тис. грн або 93,4 % до запланованих асигнувань та 15,3 % до загальної суми видатків загального фонду сільського бюджету.

Видатки на заробітну плату з нарахуваннями становлять 1 067,9 тис. грн або 35,3 % від загальної суми на утримання установ охорони здоров’я. На соціальний захист населення при плані 595,3 тис. грн протягом того ж періоду витрачено 557,8 тис. грн або 93,7 % до плану та 3,0 % до видаткової частини загального фонду сільського бюджету.

За звітний період видаткову частину спеціального фонду сільського бюджету освоєно в сумі 7332,5 тис. грн. Частину видатків в розмірі 2 771,4 тис. грн (37,8 %) у видатках спеціального фонду становлять видатки бюджету розвитку місцевого бюджету. 4533,1 тис. грн або 61,8 % до загальної суми видатків спеціального фонду становлять видатки за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим на розвиток інфраструктури об’єднаних територіальних громад. 28,0 тис. грн – кошти спеціального фонду з районного бюджету.

Протягом січня – листопада 2016 р. економічно-інвестиційним сектором було подано на департамент містобудування м. Житомира 18 робочих проектів, які могли б профінансуватися за рахунок ДФРР. За результатами розглянуто всі проекти та затверджено два робочі проекти, які реалізувалися за рахунок ДФРР у 2016 р.: капітальний ремонт будівлі (утеплення фасадів та покрівлі, ремонт покрівлі, заміна вікон і зовнішніх дверей) ЗОШ І–ІІІ ступенів в с. Тетерівка загальною сумою 4 922,2 тис. грн. По даному проекту вже проводиться капітальний ремонт. Цей проект фінансується ДФРР у розмірі 4 430 тис. грн, що становить 90 % від загальної суми та місцевим бюджетом у сумі 492,229 тис. грн, що становить 10 % від загальної суми. Також лише 10 % фінансує сільський бюджет і капітальний ремонт спортивного майданчику зі штучним покриттям в с. Тетерівка загальною сумою 600,1 тис. грн.

Тетерівською сільською радою подано в Мінрегіон України проектні заявки на дев’ять проектів, які можуть реалізовуватися за рахунок коштів державної субвенції.

Через ЦНАП Тетерівської сільської ради надається 32 адміністративні послуги. Надходження до бюджету сільської ради за надання адміністративних послуг за даний період становили – 154 тис. грн.

Старобогородчанська сільська ОТГ Івано-Франківської області минулого року отримала 4 млн 564 тис. грн інфраструктурної субвенції з державного бюджету. За ці кошти реалізували вісім проектів. Проклали               2,5 км бетонних доріг, перекрили дах сільської ради, зробили ремонт дитсадка у Нивочині, добудували котельню у  Гринівці, замінили вікна й двері школи у Лесівці та інше. «До кожного проекту ми додали ще 10 % своїх коштів», – зазначив заступник сільського голови.

Бюджетні заклади об’єднаної громади обладнали котлами, що працюють на деревині. На біопаливо  в січні минулого року перевели навчально-виховні комплекси у Скобичівці та Лесівці, пізніше садок і школу в Нивочині, амбулаторію і садочок у Старих Богородчанах. Отримали 50 % економії завдяки використанню твердого палива замість газу.

Серед здобутків – комп’ютерний клас за 300 тис. грн із субвенції на підтримку опорних шкіл. Дитячий  майданчик на колишньому пустирі у селі Лесівка, що був реалізований завдяки обласній програмі підтримки місцевого самоврядування.

Також у Старобогродчанській ОТГ є власна машина швидкої допомоги. Її придбали за майже 1,5 млн грн. 90 % від суми – кошти Державного фонду регіонального розвитку, а 10 % виділили з бюджету громади.

Новопсковська селищна ОТГ Луганської області субвенцію з Державного бюджету використовує в рамках реалізації Стратегію розвитку до 2025 року. Так, у 2016 р. у рамках Стратегії розвитку на реалізацію проектів із теромомодернізації дитячих садочків засвоєно 3662060,20 грн із субвенції на розвиток інфраструктури: встановлено нове спортивне та дитяче обладнання в сквері «Айдар», облаштовано чотири дитячі майданчики на суму 0,4 млн грн.

На благоустрій території виділено 1,6 млн грн із коштів місцевого бюджету, 0,3 млн грн – на реконструкцію даху будівлі Новопсковського селищного будинку культури, 1,5 млн грн – на ремонт доріг у селі Осинове та смт Новопсков, 0,7 млн грн – на ремонт тротуарів у Новопскові.

Також за рахунок коштів Державного фонду регіонального розвитку встановлено 50 ліхтарів на сонячних панелях у селах Осинове, Ікове, Хворостяне і Макартетине. Загальна вартість освітлення населених пунктів склала 1 млн 380 тис. грн. За рахунок коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад (1 млн 200 тис. грн) при співфінансуванні селищної ради (198 тис. грн), придбано новий сміттєвоз для комунальників громади.

На поточний рік обсяг розрахункових доходів Новопсковської селищної ОТГ становитиме 56 831,487 тис. грн, у 2016 р. фактично надійшло 39 618,291 тис. грн.

У 2017 р. з державного бюджету для об’єднаних громад Рівненської області передбачено 69 млн грн. Їх розподілять між 18 ОТГ, що вже створені на Рівненщині упродовж останніх двох років.

На 2017 р. для реалізації інвестиційних об’єктів Житомирська область отримала 134,9 млн грн ДФРР. В області відбувається конкурсний відбір інвестиційних програм та проектів регіонального розвитку, що можуть реалізуватися за рахунок коштів ДФРР у 2017 р.

У поточному році відібрано 44 проекти громад Вінниччини, що фінансуватимуться з ДФРР. Усього на конкурсний відбір 2017 р. надійшло 200 інвестиційних проектів на суму понад 900 млн грн, серед яких: добудова об’єктів незавершеного будівництва, які реалізовувалися за рахунок коштів ДФРР у попередні роки та мають пріоритет першочергового фінансування; проекти з підтримки добровільно об’єднаних та співробітництва територіальних громад; проекти, що передбачають заходи з енергозбереження та енергоефективності закладів освіти та охорони здоров’я; проекти з розвитку спортивної інфраструктури та розбудові мережі сервісних центрів надання адміністративних послуг; проекти з придбання техніки для організації збору ТПВ, шкільного та медичного обладнання, шкільних автобусів; проекти з будівництва, реконструкції, модернізації.

У минулому році у Вінницькій області було реалізовано вдвічі менше проектів. Сума коштів ДФРР у цьому році  становить близько 3,5 млрд грн. Вінницькій області на 2017 р. виділено 172 млн грн, у минулому році було передбачено 140,8 млн грн. Це так звана – «Субвенція для регіональної єдності держави», яка  розподіляється прозоро між регіонами відповідно до формули, що враховує їхній економічний стан, згідно з чіткою формулою, яка залежить від чисельності населення (80 % коштів) та соціально-економічного розвитку регіону (валового регіонального продукту на душу населення – 20 % коштів).

У поточному році до комісії Кіровоградської ОДА з конкурсного вiдбору iнвестицiйних проектiв регiонального розвитку, що можуть реалiзовуватися за рахунок коштiв ДФРР, надiйшло 210 проектiв на загальну суму 839 млн грн. За результатом роботи комісії зроблено висновок, що активніше подають проекти на фінансування районні державні адміністрації, ніж сільські й селищні ради. «Хотілося б бачити більше активності місцевого самоврядування, яке отримало більше повноважень в рамках децентралізації, щоб вони самостійно налагоджували комунікацію з центральними органами влади. Тому що, якщо ви подивилися структуру суб’єктів подання проектів, то в основному це районні державні адміністрації, а хотілося б щоб сільські й селищні голови не лише переймалися, що вони ділять землю і розпоряджаються майном, а й проявляли менеджмент зі своїм апаратом. Ви наочно побачити, хто працює», – зазначила керівник управління регіонального розвитку, містобудування та архітектури ОДА В. Кулікова

У деяких регіонах проводиться робота із залучення додаткових коштів з Державного бюджету України на умовах співфінансування для проведення середнього поточного ремонту автомобільних доріг загального користування державного значення, що проходять у межах ОТГ. Так, за інформацією Сумської облдержадміністрації, в області схема співфінансування має такий вигляд: 90 % кошти державного бюджету, 10 % кошти бюджетів ОТГ. Орієнтовний обсяг додаткових коштів державного бюджету на ремонт доріг становить 90 млн грн. У 2017 р. запланований обсяг фінансування доріг місцевого значення за рахунок державного бюджету визначений на рівні 20,5 млн грн. Із зазначеної суми 4,7 млн грн буде спрямовано на ремонт доріг по місцевих радах, які профінансували ремонт доріг у 2016 році, а зобов’язання служби автодоріг по договорах співфінансування через нестачу коштів були перенесені на 2017 р. ОТГ направлені пропозиції ремонту доріг на суму понад 30 млн грн.

Таким чином, завдяки впровадженню фінансової децентралізації і бюджетному перерозподілу податків спостерігається зростання доходів місцевих та обласного бюджетів.А це – можливість реалізації соціальних та інфраструктурних програм регіонів і запорука розвитку територій.

Водночас, при зростанні фінансового ресурсу громад, на місця передається значний обсяг повноважень, для реалізації яких необхідно залучати додаткові кошти. У такій ситуації перед керівництвом місцевих рад постає завдання як залучати середній та малий бізнес на територію інвестора для наповнення бюджету за рахунок податків (Матеріал підготовлено за інформацією таких джерел: Тернопільська обласна державна адміністрація (http://www.oda.te.gov.ua/main/ua/greeting/detail/973.htm); Тернопільська міська рада (http://www.rada.te.ua/novyny/56001.html); Вінницька обласна рада (http://www.vinrada.gov.ua/gennadij-mazur-stanovlennya-ukraini-yak-derzhavi-potrebue-efektivnoi-bjudzhetnoi-decentralizacii.htm); Житомирська обласна державна адміністрація (http://oda.zt.gov.ua/gromadi-zhitomirshhini-mayut-stvoryuvati-pributkovi-proekti.html); Сумська обласна державна адміністрація (http://sm.gov.ua/ru/arkhiv1/12628-remont-dorih-na-umovakh-spivfinansuvannya-znachno-pidvyshchyt-shansy-obyednanykh-hromad-pokrashchyty-yikh-yakist.html); Сільське життя (http://silske.org/novunu/2060-teterivska-otg-drugiy-rik-isnuvannya.html); «ПРОЧЕРК» (http://procherk.info/news/7-cherkassy/50645-pershi-otg-cherkaschini-realizuvali-27-infrastrukturnih-proektiv); Сумська обласна державна адміністрація (http://sm.gov.ua/); Inshe.tv (http://inshe.tv/nikolaev/2017-03-20/213440/); Чернігівщина: події і коментарі (http://pik.cn.ua/26577/podatok-na-zemlyu-v-obednaniy-gromadi-zris/); BukNews (http://buknews.com.ua/); «Електронні Вісті»(http://elvisti.com/node/200897); «Херсонщина за день» (http://ksza.ks.ua/); GALKA.IF.UA (http://www.galka.if.ua/dayte-nam-rik-pobachite-shho-z-tsogo-viyde-chim-zhive-starobogorodchanska-otg/); УНН-Центр (http://region.unn.ua/uk/news/107668-n-2751 Децентралізація влади (http://decentralization.gov.ua/news/item/id/4592); «СпецКор» (http://spec-kor.com.ua/news/that-humans-matimati-ob-dnan-fishermen-sumshine.html); «iVin» (http://i-vin.info/); Західна iнформаційна корпорація (http://zik.ua/); «Рідний край»(http://rk.kr.ua/); «Газетa Лица» (http://www.litsa.com.ua/show/a/34796).

 

Пальчук В. Бюджети місцевих рад: надходження та видатки в процесі реалізації реформи з децентралізації (Початок, закінчення в наступному номері) [Електронний ресурс] /  В. Пальчук // Україна: події, факти, коментарі. – 2017. – № 12. – С. 41–52. – Режим доступу: http://nbuviap.gov.ua/images/ukraine/2017/ukr12.pdf. – Назва з екрану.