Залучення управлінських фахівців як запорука ефективності ОТГВ. Тарасова, власкор СІАЗ НБУВ

Кадрове забезпечення в об’єднаних територіальних громадах

 

Із впровадженням реформи з децентралізації, розширенням повноважень об’єднаних територіальних громад (ОТГ) помітно зросла потреба у відповідному кадровому забезпеченні. Досвід ОТГ засвідчив, що успішність їх функціонування залежить від якісного управлінського апарату. Утворюючи територіальну громаду, необхідно бути чіткими у фінансових розрахунках та бачити стратегію розвитку ОТГ. Так, директор Івано-Франківського центру розвитку місцевого самоврядування Р. Панасюк переконаний, що не менш важливим у діяльності ОТГ є і якісний склад депутатського корпусу та ефективна робота старост. «Сьогодні деякі територіальні громади можуть і не володіти значними земельними ресурсами та не мати фінансових можливостей. Успіхи функціонування будь-якої ОТГ залежатимуть від якісних керівників, які прийматимуть ефективні управлінські рішення та їх підзвітності перед громадою», – зазначив Р. Панасюк.

У зв’язку з потребою в кадрах у різних регіонах України розпочато активізацію заходів щодо кадрового забезпечення функціонування ОТГ. Зокрема, на Тернопільщині в ОТГ через брак кадрів вирішили брати на роботу випускників вишів. Це завдання озвучив виконавчий директор Тернопільського регіонального відділення Асоціації міст України, консультант з питань місцевого економічного розвитку І. Гірчак. «В нас є ідея провести ярмарок вакансій у наших вищих навчальних закладах. Такий захід дозволить молодим фахівцям, які закінчують навчання і планують повертатися додому, ознайомитися з вакансіями в об`єднаних територіальних громадах і знайти роботу неподалік від місця проживання», – зазначив І. Гірчак.

Саме на формування регіонального кадрового потенціалу, розвиток регіональної вищої освіти і забезпечення кваліфікованими кадрами спрямована Програма розвитку людського капіталу Херсонщини, яку затвердили на засіданні колегії Херсонської обласної державної адміністрації. За словами голови ХОДА А. Гордєєва, на сьогодні не у всіх є можливість оплатити навчання у вищому навчальному закладі, тому облдержадміністрація запропонувала таке розв’язання проблеми. «Сьогодні ми пропонуємо всім головам сільських рад, ОТГ формувати державне регіональне своє замовлення і надавати своїм мешканцям-абітурієнтам займ для того, щоб вони могли закінчити вищий навчальний заклад, повернутися в це ж село, створити там сім'ю, працювати і робити комфортне життя всього суспільства», – додав А. Гордєєв.

Поки в регіонах місцева влада вирішує кадрове питання шляхом залучення випускників вишів, у громадах готові підтримувати фахівців матеріально. Так, Кіптівська об’єднана громада Чернігівської області готова для вчителів і медиків, які приїдуть сюди працювати, придбати житло і зробити в ньому належний ремонт.

Процеси децентралізації влади, змін територіального устрою, реформування місцевого самоврядування, модернізації служби в органах місцевого самоврядування ставлять нові вимоги до професійних якостей голів територіальних громад. У кожному регіоні створено обласні центри перепідготовки та підвищення кваліфікації кадрів. У цих центрах новообрані сільські, селищні, міські голови ОТГ отримують можливість підвищувати свою професійну компетентність у рамках проведених семінарів за професійною програмою посадових осіб органів місцевого самоврядування. До прикладу, у Черкаському обласному центрі перепідготовки та підвищення кваліфікації кадрів відбувся семінар для новообраних сільських, селищних голів. Семінар розпочався з круглого столу на тему: «Територіальна організація влади та реформа місцевого самоврядування». Програма семінару передбачала обговорення актуальних питань реформи місцевого самоврядування, організації роботи об’єднаних територіальних громад, реалізації повноважень сільських, селищних голів, кадрової політики, децентралізації фінансів, проектування та забудови сільських населених пунктів, виділення земельних ділянок учасникам АТО, енергозбереження, використання альтернативних джерел енергії, розробки проектів та програм регіонального розвитку, охорони навколишнього природного середовища та ін. Новообрані сільські, селищні голови також ознайомились із основними положеннями проекту нового Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування».

Директор Черкаського обласного центру перепідготовки та підвищення кваліфікації кадрів С. Демченко поінформував, що після завершення навчання новообрані сільські, селищні голови отримали електронні кейси методичних матеріалів для самостійного опрацювання, адже самоосвіта посадовців є органічною невід'ємною складовою системи їх професійного навчання.

Розвиток економіки та залучення інвестицій, отримання додаткового фінансування до місцевих бюджетів ОТГ є запорукою успішного функціонування громад. Наразі бюджетне законодавство знову зазнало змін, видаткові повноваження місцевих бюджетів змінюються, а Податковий кодекс залишається незмінним. Додаткових джерел на збільшення фінансування податкових ресурсів до місцевих бюджетів не надходить. Тому необхідно залучати кошти з інших джерел та шукати доступні в наш час можливості грантової підтримки та кредитування. Саме як правильно керувати бюджетом та залучати додаткові кошти стало важливою темою семінарів для представників територіальних громад.

Зважаючи на те що Житомирська область є однією з передових у створенні об’єднаних громад, експерти міжнародного центру перспективних досліджень провели семінар «Фінансова прозорість об’єднаних громад». Зокрема, представникам ОТГ розповіли, яким чином отримати додаткове фінансування до місцевих бюджетів, а також як правильно та прозоро використовувати ці кошти для розвитку громади. Крім того, експерти навчали представників громад як правильно залучати додаткові кошти до своїх бюджетів, адже, щоб розпоряджатися грошима, для початку необхідно їх мати.

Зазвичай в об’єднаних громад є джерела надходження коштів, тоді питання лише в їх ефективному використанні. Та якщо наповнити бюджет за рахунок податків та зборів не вдається, доводиться залучати грантове фінансування. Саме для цього існують програми, які надають допомогу на переобладнання шкіл, створення водогонів, утилізацію відходів та інші практичні й навіть необхідні заходи. Це може бути, наприклад, проект USAID від американського посольства, проект MATRA, який швейцарці фінансують. Вони виділяють на кожну країну певну суму коштів.

При цьому експерти також закликають громадськість долучатися до контролю за використанням бюджетних коштів, щоб запобігти корупції. Вони наголосили на тому, що саме громадськість має відіграти важливу роль у цьому процесі, адже йдеться про гроші, зосереджені безпосередньо в конкретній ОТГ.

У Коропській ОТГ Чернігівської області затвердили посаду головного спеціаліста відділу муніципальних ініціатив, інвестицій та енергоменеджменту. До функціональних обов’язків входить: підвищення енергоефективності всіх споруд, підпорядкованих ОТГ в адміністративному центрі та селах, а також проектна робота, під якою розуміється написання грантових пропозицій, заяв на співфінансування та участь в різноманітних конкурсах, співпраця з донорами та інвесторами.

Роботу щодо підвищення енергоефективності будівель в ОТГ справедливо вважають правильним почати зі зменшення використання енергоносіїв (газу, торфу, вугілля тощо) шляхом утеплення фасадів та теплошляхів, заміни вікон. Звичайно, на проблемні ділянки чи термінові роботи будуть виділятися кошти з бюджету громади, але для робіт, які можна відтермінувати, по можливості будуть залучатися грантові кошти та, що не менш важливо, впроваджувати програми співфінансування.

Окрім сфери енергоефективності, спеціалісти працюватимуть і в інших напрямах – культурних, спортивних, освітніх тощо. У цьому році USAID (Агентство США з міжнародного розвитку) святкує 25-у річницю співпраці з Україною. У перспективі з цієї нагоди можливе проведення різних культурно-масових заходів за обміном. За фінансування агенції спільно з українськими партнерами американці планують провести концертні та спортивні заходи в Україні, а потім представники нашої країни проведуть подібні заходи в США.

До того як зайняти посаду головного спеціаліста відділу муніципальних ініціатив, інвестицій та енергоменеджменту в Коропській ОТГ, фахівці неодноразово проходили навчання на відповідних курсах, у тому числі був у Коропі тренінг від благодійного фонду «Майбутнє Чернігівщини». Деякі з них мають досвід роботи у Європейському Союзі. Там вперше і дізнаються про грантові програми, як ці програми діють, на що і за що людям дають кошти.

Важливим для спеціалістів виявився досвід колег із громад, де успішно втілюють грантові проекти та програми співфінансування. «З найближчих – цікаво було б поспілкуватися зі фахівцями в Мені, де недавно реалізували програму вуличного освітлення. Хотілося б потрапити і місто Долина на Івано-Франківщині, що є лідером в сфері енергоефективності, до Миргороду – бачу, що він теж цілеспрямовано розвивається в цьому напрямку. Також цікаво було б побувати в селі Лосятин в Тернопільській області. Жителі села при сільській раді створили кооператив по вирощуванню ягід. Починалося все з залучення грантів, потім на грантові кошти там створили ферму, а потім ще й поставили морозильні установки. Зараз люди мають роботу, а завдяки відрахуванням до сільського бюджету оновлюється інфраструктура», – діляться в Коропській ОТГ.

Правильне формування бюджету, раціональне використання коштів та фінансова прозорість ОТГ – це теми, яким зазвичай присвячені навчальні семінари. Так під час семінару, організованому Міжнародним центром перспективних досліджень (м. Київ) за підтримки Посольства Нідерландів, заступник директора та начальник бюджетного управління департаменту фінансів Вінницької ОДА О. Горба повідомив, що департамент створив спеціальний відділ, який опікується фінансами об’єднаних громад, консультує фінансові органи ОТГ. Основна увага зосереджена на основних проблемах і шляхах їх спільного розв’язання: контактах з Держгеокадастром, розподілі фінансових повноважень громад і районів, передачі на баланс ОТГ бібліотек і клубів, передачі коштів від громад районам, які продовжують обслуговування хворих та одиноких престарілих на територіях громад; взаєминах з Держказначейством.

Під час семінару було проаналізовано ситуацію з виконанням доходів до бюджетів ОТГ Вінницької області. Так, за загальним фондом цей показник не зріс лише в чотирьох ОТГ із 21, у більшості ж істотно збільшився: у Ковалівській ОТГ зростання становило 182 %, серед лідерів Мельниківська, Вороновицька, Джулинська, Шпиківська, Немирівська, Хижинецька, Дашівська, Райгородська та ін. Відчутно зросли і надходження до бюджетів ОТГ від акцизного податку – у середньому на 137 %. А надходження від єдиного податку (основу його становить переважно фіксований податок на сільськогосподарські землі) у середньому зріс на 164 %, а в Бабчинецькій та Жданівській громадах – більш як на 320 %. Темпи зростання надходжень від податку на доходи фізичних осіб громадах теж зросли – у середньому на 145 %. Отже, всі ці надходження вимагають від новостворених фінансових органів ОТГ компетенції, як ними правильно розпорядитися.

На проблемних питаннях освоєння цільових субвенцій в ОТГ зосереджується значна увага. Зокрема, у Запорізькій області триває системне навчання голів та посадовців ОТГ. Для них відбувся черговий тренінг на тему: «Державний фонд регіонального розвитку – додаткове джерело фінансування проектів ОТГ Запорізької області». Державний фонд регіонального розвитку (ДФРР) в Україні функціонує з 2012 р. Фонд є ефективною рушійною силою розвитку регіонів, каталізатором для розгортання інвестиційної активності та притоку приватних інвестицій у розвиток територіальних громад. За його кошти можуть фінансуватися значимі для розвитку регіонів проекти.

Як зазначила заступник голови – керівник апарату облдержадміністрації З. Бойко, цього року в державному бюджеті заплановано кошти для Державного фонду регіонального розвитку в обсязі 3,5 млрд. грн, із них Запорізькій області виділено 114,5 млн грн. Починаючи з цього року, не менше 30 % коштів фонду громадами повинні спрямовуватися на розвиток спортивної інфраструктури, енергоефективності навчальних та медичних закладів. Головною умовою отримання коштів є якісна підготовка проектів регіонального розвитку відповідно до формату вимог державного фонду регіонального розвитку.

У зв’язку з цим, учасників навчання ознайомлюють з умовами та критеріями відбору проектів. Так, інвестиційні програми й проекти повинні відповідати одній з таких умов: відповідність пріоритетам, визначеним у Державній стратегії регіонального розвитку, стратегіях розвитку регіонів та у планах заходів з їх реалізації; впровадження інвестиційних програм і проектів як проектів співробітництва територіальних громад; підтримка добровільно об’єднаних громад.

При відборі інвестиційних програм і проектів регіональна комісія враховує їх відповідність таким критеріям: для інвестиційних програм і проектів, які передбачають будівництво, – наявність затвердженої в установленому законодавством порядку проектної документації; календарний план реалізації повинен становити від одного до трьох років; наявність співфінансування з місцевих бюджетів на рівні 10 %; спроможність суб’єктів, на фінансування об’єктів яких залучаються кошти державного фонду регіонального розвитку, забезпечувати подальше власне фінансування або їх утримання за рахунок коштів місцевих бюджетів.

В Івано-Франківському регіональному відділенні Асоціації міст України в рамках проекту «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС) відбувся практикум на тему: «Порядок отримання та використання коштів субвенції на розвиток інфраструктури об’єднаної громади» для представників новостворених ОТГ. Захід модерував провідний науковець Прикарпаття, доктор економічних наук, професор ІФНТУНГ В. Петренко. За словами виконавчого директора Івано-Франківського РВ АМУ Ю. Стефанчука, торік три об’єднані громади Прикарпаття – Печеніжинська, Верхнянська і Старобогородчанська – отримали 22 млн грн інфраструктурної субвенції, що вилилось у 41 проект соціально-економічного розвитку. Більшу частину коштів було скеровано на поліпшення дорожнього полотна, заміну вікон, дверей у дитячих садках і школах, частковий ремонт інфраструктури громади. Цього року в області запрацювало ще сім об’єднаних громад, тобто нині в нових фінансових умовах функціонує уже 11 ОТГ. А відповідно до проекту постанови Кабінету Міністрів України на чинні ОТГ Прикарпаття буде виділено понад 43 млн грн. Ці гроші сприятимуть швидкому розвитку населених пунктів, які належать до об’єднаних територіальних громад.

Під час практикумів навчають особливостям написання проектних заявок, формулювання мети, завдання і заходів проекту. Також експерти акцентують на основних вимог до змістовної спрямованості проектів, а саме рівності і гармонійності у розвитку населених пунктів, підвищення якості життя мешканців громад тощо. Вміння писати якісні проекти – це нині альтернативне джерело залучення інвестицій для розвитку громад, наголосила експерт. З порядком та умовами надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на формування інфраструктури ОТГ ознайомлюють в облдержадміністраціях.

Держава надає кошти для покращення інфраструктури громад, тож важливо аби в кожній ОТГ були спеціалісти, які вміють фахово сформувати проектну пропозицію та втілити її у життя. На Тернопільщині значну увагу приділяють мобілізації місцевих громад на створення планів перспективного розвитку територій. Про це наголосив заступник голови Тернопільської обласної державної адміністрації О. Валов під час семінару. «Це наша спільна праця – правильне визначення пріоритетів, готовність реалізувати проекти на умовах співфінансування. На серйозні проекти можна залучати й кошти міжнародних грантів», – зазначив він.

Необхідно використати можливість участі в конкурсі проектів регіонального розвитку, які можуть фінансуватися за рахунок коштів, передбачених у держбюджеті (в рамках реалізації програми секторальної бюджетної підтримки ЄС). Програми регіонального розвитку наступні: «Інвестиційна економіка та інновації»; «Сільський розвиток»; «Розвиток людського потенціалу»; «Розвиток туризму»; «Загальноукраїнська солідарність». Обов’язкова умова даного проекту – співфінансування. Внески повинні становити не менше 10 % від вартості проекту.

Навчання з розробки стратегій розвитку об’єднаних територіальних громад реалізує Асоціація міст України (далі – АМУ) в рамках проекту USAID «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС). Річний цикл навчання з розробки стратегій розвитку ОТГ – практичний навчальний курс, що впроваджуватиметься за принципом «вчися і роби»: представники ОТГ не просто теоретично опановуватимуть підходи до розробки стратегій розвитку, а втілюватимуть їх на практиці, паралельно з навчанням розробляючи стратегії розвитку своїх територіальних громад.

Для участі в навчанні АМУ буде відібрано 100 ОТГ, що будуть згруповані у чотири навчальні групи, кожна з яких працюватиме за окремою програмою, підготовленою та впроваджуваною однією з чотирьох команд тренерів.

Кожна ОТГ буде представлена двома учасниками – посадовою особою місцевого самоврядування, відповідальною за питання розвитку територіальної громади, та представником місцевої громадської організації. Річний цикл навчання буде поділено на мінімум чотири тематичні сесії – дво – або триденні навчання, після якого учасники отримають завдання для втілення кожного наступного етапу розробки стратегії розвитку своєї територіальної громади.

Усі громади мають починати свою роботу зі стратегії та розробки схеми планування розвитку. Це ті два ключові документи, без яких говорити про ефективну та успішну громаду просто неможливо. Навчання з цих питань представників ОТГ проводять у Запорізькому ВПУ «Центр розвитку місцевого самоврядування» спільно з Управлінням містобудування та архітектури обласної державної адміністрації проведено семінар на тему: «Просторове планування, реформа містобудівної діяльності та в сфері архітектурно-будівельного контролю: нові можливості ОТГ». Слухачів ознайомлюють з питаннями містобудівної документації, практичними аспектами її розробки на місцевому рівні, реформою у сфері архітектурно-будівельного контролю та системи моніторингу інформації в розвитку територій. Під час  заходу спеціалісти вперше мали змогу детально обговорити питання планування територій громад, а представники органів місцевого самоврядування – отримати фахові рекомендації з розробки містобудівної документації та ведення містобудівного кадастру. У майбутньому все це допоможе громадам приймати правильні рішення щодо планування територій.

Сьогодні просторове планування є невід’ємним атрибутом управлінської діяльності об’єднаних територіальних громад. Завдяки сучасним планам та програмам у сфері містобудівної діяльності громади мають змогу ефективно використовувати власні ресурси, забезпечувати належну якість середовища для проживання, працювати над збереженням культурної спадщини і загалом задовольняти потреби громади та індивідуальні запити в тій чи іншій сфері.

Питанням стратегічного планування приділяють увагу і при підготовці регіональних експертів U-LEAD. Зокрема, 13–17 березня в Києві у рамках Програми «U-LEAD з Європою» (Програма для України з розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку) відбувся навчальний семінар з питань стратегічного планування регіонального та місцевого розвитку для експертів з регіонального розвитку. Семінар було організовано за підтримки експертів колишнього проекту ЄС «Підтримка впровадження державної регіональної політики», який успішно закінчився наприкінці 2016 р.

Учасниками семінару стали фіналісти конкурсного відбору висококваліфікованих фахівців до групи експертів з питань регіонального розвитку для підтримки впровадження реформ децентралізації та політики регіонального розвитку в 24 областях України. Ці експерти були відібрані для консультаційної підтримки впровадження нової державної регіональної політики та реформи місцевого самоврядування і територіальної організації влади. Вони працюватимуть на базі відокремлених підрозділів установи «Центр розвитку місцевого самоврядування», створених у всіх областях України. Відокремлені підрозділи сприятимуть реалізації регіональної політики та реформи децентралізації через проведення навчань, надання консультацій та експертної підтримки органам місцевого самоврядування та державним органам влади.

Під час семінару учасники дізналися про актуальний стан реформування державної політики регіонального розвитку та її взаємозв’язок із процесом децентралізації, специфіку  роботи Державного фонду регіонального розвитку як основного фінансового інструменту державної регіональної політики, особливості просторового планування розвитку об’єднаних територіальних громад.

Також вони навчалися методиці підготовки стратегічних планів об’єднаних територіальних громад (ОТГ) та регіонів, планів реалізації місцевих та регіональних стратегій тощо. Учасники семінару здобули навички проведення стратегічного аналізу, здійснення стратегічного вибору, проведення відкритих засідань регіональних експертних груп з відбору технічних завдань для проектів регіонального розвитку.

U-LEAD планує продовжити відбір та навчання експертів для надання підтримки ОТГ найближчим часом. Наступний семінар для експертів з регіонального розвитку буде присвячений проектному менеджменту.

Програма «U-LEAD з Європо» спільно фінансується Європейським Союзом та його державами-членами (Данією, Естонією, Німеччиною, Польщею та Швецією) і реалізується Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH та Шведським агентством з питань міжнародного співробітництва і розвитку (Sida).

Важливою складовою процесу реалізації стратегії розвитку ОТГ є наявність досвіду здійснення державних закупівель. Зокрема, за ініціативи Івано-Франківського центру розвитку місцевого самоврядування в обласному центрі проводять дводенний тренінг-семінар на тему: «Закон України «Про публічні закупівлі» від теорії до практики. Особливості роботи з майданчиками та веб-порталом proZorro.gov.ua». Захід проходить за підтримки програми «U-Lead з Європою»

Експерти навчають представників об’єднаних територіальних громад проводити процедури закупівель та надають ґрунтовні роз’яснення змін до чинного законодавства. Лектори зосереджують увагу слухачів на особливостях закупівельного процесу.  Разом з тим здійснюється презентація практичного застосування роботи на основних майданчиках та в електронній системі ProZorro. Окремо ведеться мова про створення тендерних комітетів та уповноважених осіб замовника, визначення предмету закупівель. Також ідеться про планування закупівельних процедур, допорогові закупівлі, особливості складання тендерної документації та процедуру проведення відкритих торгів.

Важливою складовою для розбудови успішної ОТГ є залучення коштів, яке неможливе без проектної роботи. Адже такі вкладення є більш конкретними, зручними для звітності та ефективнішими. Вінницька обласна асоціація органів місцевого самоврядування (ВОАОМС) проводить семінар-тренінги «Підготовка проектної пропозиції». Відповідальні особи за грантову діяльність навчають як правильно обґрунтовувати проблему, визначити мету, завдання, планувати діяльність, здійснювати моніторинг та оцінку, формувати бюджет і створювати якісні конкурентні проекти. Окрім теоретичної частини, тренери передбачили багато практичних завдань та робіт в групах.

За словами, керівника секретаріату ВОАОМС В. Вікалюк, одним з головних напрямів діяльності є побудова «грантової вертикалі» – щоб в кожній громаді було 2–3 особи, відповідальні за грантову діяльність та залучення коштів в громаду. «Якщо участь в обласному конкурсі беруть майже всі територіальні громади Вінниччини, то на міжнародний рівень виходять одиниці. Наше завдання сьогодні – навчити писати якісні проекти та шукати механізми їхньої реалізації», – зазначив В. Вікалюк.

Зі свого боку ВОАОМС також активізувала проектну діяльність. На сьогодні вже підготовлено 10 проектів, але практика показує – якщо з 10 переможе 2 – це буде добрим результатом.

Підвищують свою кваліфікацію старости об’єднаних територіальних громад. Так, 14 березня в Хмельницькому центрі перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних підприємств, установ і організацій під час ознайомчого семінару в рамках проекту «Староста об’єднаної територіальної громади та громадськість: виклики сьогодення» керівництво області підписало протокол намірів між обласною державною адміністрацією, обласною радою, Хмельницьким центром перепідготовки та підвищення кваліфікації та Представництвом Фонду Ганса Зайделя в Україні про співробітництво в рамках проекту Фонду «Сприяння розвитку державного управління та місцевого самоврядування в Україні»

На ознайомчому семінарі, який пройшов за підтримки німецького Фонду Ганса Зайделя в рамках проекту «Староста об’єднаної територіальної громади та громадськість: виклики сьогодення», були присутні 26 голів міських, селищних, сільських об’єднаних територіальних громад області та понад 100 старост цих громад.

Метою проекту «Староста об’єднаної територіальної громади та громадськість: виклики сьогодення» є поглиблення знань з основ нормативно-правового регулювання діяльності об’єднаних територіальних громад і інституту старости; розширення знань, вмінь, навичок роботи старост із громадськістю сіл, селищ; використання в роботі старост інформаційно-комунікаційних технологій; визначення можливих варіантів подолання проблем у роботі старост із громадськістю; наведення експертних оцінок й практичних порад; обмін досвідом.

Проектом передбачено в березні – листопаді 2017 р. проведення ряду заходів та навчань старост об’єднаних територіальних громад Хмельницької області за програмою тематичного короткострокового семінару «Староста та громадськість: виклики сьогодення».

У рамках другого етапу Проекту 28–29 березня поточного року відбулося навчання слухачів за програмою тематичного короткострокового семінару «Староста та громадськість: виклики сьогодення», яка включає старост Дунаєвецької та Полонської міських об’єднаних територіальних громад.

На підсумковому етапі (жовтень – листопад 2017 р.) з метою поширення досвіду Хмельницької області щодо розвитку місцевого самоврядування та реалізації Проекту на теренах України буде проведено Всеукраїнську науково-практичної конференцію «Розвиток місцевого самоврядування. Становлення інституту старости» та видано науково-практичний посібник «Становлення інституту старости: перші кроки».

В онлайн-доступі з’явилося видання «План дій старости: 8 кроків успішного старту». Посібник підготовлений Дніпропетровським Центром розвитку місцевого самоврядування за підтримки програми «U-LEAD з Європою»

У передмові до видання йдеться: «План дій старости: 8 кроків успішного старту» є першою міжрегіональною спробою наукових консультантів ДРІДУ НАДУ, експертів та практиків реформи децентралізації Дніпропетровської, Запорізької, Полтавської областей, регіональних Центрів розвитку місцевого самоврядування узагальнити ключові питання щодо професійних компетенцій старост та надати практичні рекомендації з питань їхньої професійної діяльності».

Автори посібника сподіваються, що видання буде корисним усім, хто цікавиться, які кроки в першу чергу має зробити староста, щоб стати справжнім лідером, ефективним адміністратором, представником інтересів територіальної громади.

Таким чином, приділення значної уваги до питань кадрового забезпечення ОТГ та реалізація відповідних заходів щодо залучення фахівців до розвитку громад на місцях засвідчує перспективність розвитку регіонів України (Матеріал підготовлено за інформацією таких джерел: Хмельницька обласна рада (http://km-oblrada.gov.ua/); 0552.ua – Сайт города Херсона (https://www.0552.ua/news/1582092); Запорізька обласна державна адміністрація (http://www.zoda.gov.ua/); Тернопільська обласна державна адміністрація (http://www.oda.te.gov.ua/); 0352.ua – сайт міста Тернополя (http://www.0352.ua/news/1586917); Інтернет-портал «Сіверщина» (http://siver.com.ua/); Івано-Франківська обласна державна адміністрація (http://www.if.gov.ua/news/u-ivano-frankivsku-predstavnikiv-otg-navchayut-zdijsnyuvati-derzhavni-zakupivli); Черкаська обласна рада (http://oblradack.gov.ua/novini/4733-novoobran-slsk-selischn-golovi-pdvischili-profesynu-kompetentnst.html); ЖИТОМИР.today (http://zhitomir.today/); Чернігівщина: події і коментарі (http://pik.cn.ua/27200/obednani-gromadi-navchat-rozroblyati-strategiyi-rozvitku/); Час Чернігівський (http://cntime.cn.ua/top-novini/item/18106-u-koropskii-oth-ziavyvsia-spetsialist-po-zaluchenniu-hrantiv.html); Вінницька обласна рада (http://www.vinrada.gov.ua/grantova-diyalnist-%E2%80%93-shlyah-do-rozvitku-gromadi.htm): Beztabu.mk.ua (http://beztabu.mk.ua/); Децентралізація влади (http://decentralization.gov.ua/news/item/id/4844).

 

Тарасова В. Кадрове забезпечення в об’єднаних територіальних громадах [Електронний ресурс] / В. Тарасова // Україна: події, факти, коментарі. – 2017. – № 12. – С. 30–41. – Режим доступу: http://nbuviap.gov.ua/images/ukraine/2017/ukr12.pdf. – Назва з екрану.