І. Рудь, мол. наук. співроб. ФПУ НБУВ 

Рік роботи Генпрокурора України Ю. Луценка: результати, прогнози, оцінки експертів

 

Час, що невблаганно спливає, вже відрахував першій рік перебування на черговій посаді одного з найбільш знаних українських політиків. 24 травня 2017 р. Ю Луценко відзвітував у Верховній Раді за рік роботи на посаді Генерального прокурора України.

У своєму звіті Ю. Луценко оприлюднив основні результати роботи ГПУ за рік. Зокрема, Генеральний прокурор розповів, як рухається суд над екс-президентом В. Януковичем, повідомив результати розслідування злочинів проти Майдану, оприлюднив дані про кількість коштів, які Генеральна прокуратура України (ГПУ) повернула державі за цей рік.

Зокрема, за даними, які оприлюднив Ю. Луценко, за рік Генеральна прокуратура України повернула до держбюджету 52 млрд грн.

Крім того, на своїй сторінці у Facebook Ю. Луценко опублікував коротку статистику роботи, яку він зробив за рік, що минув. Насамперед він зазначив, що до суду було скеровано понад 7 тис. обвинувальних актів.

За словами Ю. Луценка, вже дають пояснення в судовому процесі 32 екс-посадовці часів Януковича та керівники фіктивних підприємств, що їх обслуговували. «Наразі, на лаві підсудних зараз у судах знаходяться заступник голови Нацбанку тих часів, директор підрозділу Національного банку, двоє керівників податкової інспекції Печерського району, колишня голова київської міської державної адміністрації», – перелічив Ю. Луценко у звіті ВРУ.

Окремо Генпрокурор розповів про досягнення свого відомства в царині земельних відносин. Так, за його даними, Генпрокуратурою України було повернуто в державну власність та попереджено незаконне надання землі площею понад 70 тис. га.

У своєму звіті вагомий блок Генпрокурор Ю. Луценко присвятив кадровим змінам у стінах власне самої Генеральної прокуратури України. Так, Ю. Луценко заявив про зменшення загальної кількості працівників Генпрокуратури на чверть. Кандидатів на вакантні посади цього річ набирали за відкритим конкурсом, і більшість із них (що Ю. Луценко вважає швидше позитивним моментом) ніколи не мали стосунку до цього відомства. Крім того, кадрова структуризація дала можливість ГПУ істотно підвищити зарплатню працівникам, що залишились, підкреслив Ю. Луценко.

За результатами звіту Генпрокурора свою підтримку Ю. Луценкові озвучила найбільша фракція «Блок Петра Порошенка»

(URL: https://www.radiosvoboda.org/a/28507042.html). 2017. 24.05).

Однак, якщо оцінити результати роботи Ю. Луценка не лише на основі його звіту, а на основі інших відкритих джерел, виникне цілий ряд запитань. Зокрема дані, оприлюднені у звіті, інколи суперечили один одному, а також реальному стану справ. Так кадрові системні зміни в Генпрокуратурі, які очікують від всіх очільників цієї структури, знову наразі більше декларуються.

Після призначення Генпрокурором Ю. Луценко заявив, що будує нову прокуратуру, і що всі заступники Генпрокурора написали заяви про звільнення. Так, скомпрометовані заступники попередника Ю. Луценка, В. Шокіна – залишилися в системі.

Серед них варто нагадати про такі фігури, як Ю. Столярчук, який (за достовірною інформацією) переслідував реформаторів у системі прокуратури, та організатор «справи» проти Центру протидії корупції – Ю. Севру. Натомість ті, хто справді міг би бути обличчям реформ у системі прокуратури, так і не отримали реальної можливості вплинути на щось зсередини. 

За прогнозами активістів і самого Генпрокурора, мала стати його заступником з реформування прокуратури, однак так і не була призначена на цю посаду В. Теличенко. Взагалі не був призначений навіть прокурором учасник Євромайдану П. Шкутяк, якого Ю. Луценко планував начебто призначити відповідальним за очищення кадрового складу.

До реально виконаних кадрових обіцянок слід віднести призначенняВ. Свірця,правозахисника з Рівненської області, регіонального координатора уповноваженого Верховної Ради з прав людини. Він став керівником підрозділу з питань нагляду за дотриманням прав людини в місцях позбавлення волі.

Така кадрова політика засвідчила, що після призначення Генпрокурором Ю. Луценко вирішив не йти на конфлікт із системою, тому, за оцінками експертного середовища, системного оновлення кадрів прокуратури фактично не відбулося.

Закон від 12 травня 2016 р. (зазначений закон стосувався скасування вимоги до Генерального прокурора щодо наявності в нього юридичної освіти і відповідного стажу) дозволив призначати в органи прокуратури, у тому числі в регіональні прокуратури і ГПУ, осіб з юридичною освітою, але без стажу роботи в прокуратурі. В ідеалі: це мало відкрити двері в прокуратуру фахівцям з-поза системи.

Однак на практиці це так і не запрацювало. Протягом вересня 2016–січня 2017 р. відбувся конкурс на 627 вакантних посад лише в місцевих прокуратурах. Однак це становить лише 5 % від загальної кількості прокурорів у системі.

У прокуратурах вищого рівня Генеральний прокурор не захотів проводити аналогічні конкурси – вирішив опертися на старі кадри. Стаття 19 Закону про прокуратуру передбачає, що Генпрокурор повинен затвердити порядок щорічної таємної перевірки доброчесності кожного прокурора.

У неефективності такої системи перевірки можна переконатися, якщо зайти на веб-сайт ГПУ. (На сайті оприлюднено декларації – у яких подані формальні дані, які не дають можливості проаналізувати реальний стан доходів прокурора, його родичів, залучення його до керівництва бізнесом тощо).

Утім, навіть якщо громадськість повідомить певні факти про недоброчесність, перевірку можна робити тільки з дозволу керівника прокуратури, у якій працює прокурор.Крім того, Генпрокуратура залишається однією з головних загроз проведенню антикорупційної реформи в Україні. ГПУ не раз свідомо заходила на поле компетенції НАБУ і Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, не особливо переймаючись, що через таку позицію справи потім розваляться в суді (URL: http://www.pravda.com.ua/articles/2017/05/15/7143939/). 2017. 15.05). 

У травні 2017 р. Генпрокурор Ю. Луценко провів масштабну спецоперацію щодо затримання екс-податківців часів В. Януковича. 

Коментуючи власні дії, Ю. Луценко, зокрема, заявив, щоу справі щодо затримання податківців планується провести ще більш масштабну спецоперацію.

Він зазначив, що підготовка до масштабної спецоперації із затримання податківців-поплічників екс-президента В. Януковича тривала близько семи-восьми місяців і була дуже кропіткою. Зокрема необхідно було отримати докази стосовно того, хто з чиновників де перебував, скільки коштів вони отримали незаконним шляхом, тощо.

За його словами, правоохоронців сильно розкритикували за вартість транспортування затриманих на гелікоптері, однак ці заходи коштували достатньо мало. Для порівняння Генпрокурор Ю. Луценко навів цифри, що вони коштували менше однієї десятої відсотка від заарештованого майна

(URL: http://dyvys.info/2017/05/29/operatsiya-iz-zatrymannya-podatkivtsiv-chasiv-yanukovycha-tilky-pochatok-lutsenko/). 2017. 29.05)

Однак невдовзі за рішенням судів частина затриманих отримали зміну запобіжного заходу і були випущені під заставу. Наразі Генеральна прокуратура України має намір оскаржити частину рішень судів, які обрали нові запобіжні заходи для низки підозрюваних колишніх чиновників Державної податкової служби(URL: http://nikorupciji.org/2017/05/29/lutsenko-hpu-oskarzhyt-zapobizhni-zahody-dlya-pidozryuvanyh-eks-podatkivtsiv/). 2017. 29.05).

Цікаві оцінки роботи Ю. Луценка дали його колишні колеги, народні депутати ВРУ, їхні позиції діаметрально відрізняються.

Так, нардеп від «Батьківщини» І. Крулько дає таку оцінку нинішньому очільнику ГПУ:«Ю. Луценко – гарний як оратор, політик. Наразі посаду генпрокурора вперше віддали як політичну. Найбільш слабким місцем у роботі Ю. Луценка політик назвав відсутність очікуваних суспільством швидких результатів у справах, які стосуються Майдану. Однак до цього часу ми не маємо реальних вироків винуватцям тих подій».

Депутат від БПП В. Карпунцовочікувано оцінивроботу Генпрокурора і прокуратури в цілому досить позитивно. Свою позицію він пояснив так: «Візьмемо ті справи, які на слуху: повернення в бюджет мільярдних сум з викрадених коштів режиму В. Януковича, питання обвинувачення у справах Майдану і самої банди Януковича значно посунулося вперед, і кількість переданих до суду справ вагома. Питання самого авторитету прокуратури ви також можете спостерігати, і для мене приємно, що критика громадянського суспільства значно зменшилася, бо робота значно поліпшилася. Як ззовні, так і всередині. Внутрішній приклад – це конференція прокурорів, яка пройшла надто швидко, без накладок, і було обрано прокурорське самоврядування, яке, я маю надію, в повну силу запрацює. Питання авторитету прокуратури в парламенті – воно як було стабільним, так і є. У парламенті ж зріз суспільства, парламент голосує всі акції, які ініціює Генпрокуратура, вони всі ухвалюються».

Представник «Народного фронту» А. Геращенкозаявляє, що наразі суспільство бачить, що Ю. Луценко має волю зрушувати з місця багато нерозкритих кримінальних справ. Однак у Ю. Луценка попереду ще велика відповідальність – це завершення остаточного розслідування справи щодо Майдану. На думку А. Геращенка, цього року в більшій частині цю справу має бути розслідувано і передано до суду. Крім того, нардеп побажав Генпрокурору в подальшому об’єктивно всебічно і безпристастно розслідувати злочини, які скоєно високими посадовими особами вже нинішньої влади.

Депутат від БПП М. Паламарчукназвав досягненням Ю. Луценка на посаді Генерального прокурора те, що награбоване з бюджету колишнім Президентом України В. Януковичем та його командою поступово повертається до бюджету країни. Крім того, за словами нардепа, Ю. Луценко на новій посаді змусив по-новому ефективно запрацювати Генпрокуратуру.

Цікаву позицію озвучивА.Тетерук з «Народного фронту». Народний обранець привітав прагнення Ю. Луценка на посаді Генпрокурора нарешті притягнути до відповідальності тих, хто має відповідати за законом. Це надихає на позитивне сприйняття діяльності саме Ю. Луценка на цій посаді.

Водночас нардеп загострив свою увагу на тому, що певні моменти сепаратизму чи колабораціонізму в Україні чомусь дотепер повільно розслідуються. А. Тетерук висловив сподівання, що амбіції Ю. Луценка будуть йому допомагати служити українському народу.

Представник «Опозиційного блоку» М. Скорик висловився критично щодо діяльності Ю. Луценка. Він нагадав, щоколи Ю. Луценка призначали на посаду, нардеп начебто поставив запитання щодо розслідування подій 2 травня в Одесі й отримав відповідь, що будуть розслідувати. За словами М. Скорика, на сьогодні події 2 травня ще не розслідовано. «Якщо звіт про рік на посаді Генпрокурора буде, я поставлю це запитання», – сказав він (URL: https://ua.112.ua/mnenie/rik-prokurorstva-yuriia-lutsenka-shcho-pro-ioho-robotu-dumaiut-narodni-deputaty-389456.html). 2017. 12.05).

Політолог В. Цибулько, оцінюючи перший рік прокурорства Ю. Луценка, заявив: «Багато незавершених сценаріїв Ю. Луценко намагався видавати за вже завершені, і на цьому він дещо обпікся. Це стиль політика, а не керівника прокуратури. Луценко – не з прокурорської корпорації, а політик. Однак слід визнати: хоч він і людина ззовні, але все ж зміг змусити почати реформуватися довірену йому структуру». На думку політолога, важливо, що вдалося на міжнародному напрямі підвищити активність діяльності Генеральної прокуратури України і залучити в ГПУ американського прокурора Б. Витвицького. За словами експерта, важливими досягненнями на посаді Генпрокурора Ю. Луценка є початок реального розгляду справи по В. Януковичу та його оточенню та передача значної частини конфіскованих коштів на користь держави.

Як підкреслює експерт В. Цибулько, якщо Ю. Луценко успішно завершить справу організованої злочинної групи В. Януковича – це буде серйозний аргумент для успішного переобрання П. Порошенка на новий президентський термін, а сам Ю. Луценко зможе претендувати на один з високих постів в державі.

Водночас, на думку В. Цибулька, наразі малоймовірний сценарій, за яким Ю. Луценко може покинути стіни ГПУ.

Як вважає експерт, прихід Ю. Луценка до цієї структури був пов’язаний з тим, що спроби людей із правоохоронним бекграундом реформувати цей орган виявилися безуспішними. Наразі склалася така політична ситуація, що якщо Ю. Луценко (з якоїсь причини) піде з ГПУ – він буде змушений надовго піти і з політики. У той самий час за умови проведення ним успішних реформ у ГПУ нинішній Генпрокурор забезпечить собі шанс продовжити успішну політичну кар’єру, пояснює політичний експерт.

В. Цибулько нагадав, що за рік роботи в Генпрокуратурі Ю. Луценко виконав лише кожну дев’яту обіцянку. На його думку, серед недоліків у роботі ГПУ можна виокремити конфлікти з іншими правоохоронними структурами. Зокрема, політолог навів як приклад можливість конфлікту повноважень та інтересів між Державним бюро розслідувань (ДБР) та Генеральною прокуратурою України. Як уточнив В. Цибулько, ДБР забере собі частину функцій прокуратури, відповідно коло повноважень ГПУ звузиться(URL: https://www.slovoidilo.ua/2017/05/12/pogljad/polityka/rik-posadi-chomu-obpiksya-lucenko-choho-chekaye-henprokurora-administracziya-prezydenta). 2017. 12.05).

Отже, за свідченнями більшості експертів і політиків, за рік роботи на посаді Генерального прокурора України Ю. Луценко зарекомендував себе щвидше як політик, а не посадовець ГПУ. Деякі спостерігачі схильні вважати, що недостатня ефективність роботи пояснюється занадто великими очикуваннями від його призначення. Із самого початку роботи на посаді від нового очільника ГПУ чекали суттєвих рішень (адже для його обрання навіть довелося спеціально змінювати законодавство щодо можливості обиратись на цю посаду людині без юридичної освіти й відповідного стажу). Ю. Луценко намагався виправдати отримані девіденти. Зрушили з мертвої точки розслідування щодо злочинів часів В. Януковича та Майдану, у бюджет було повернуто значні суми коштів. Водночас кадрова політика і відсутність системності в проведенні антикорупційних дій у рамках власне самої структури ГПУ викликають невдоволення в суспільстві і можуть призвести до подальшого загострення боротьби навколо проблем ГПУ і посади Генерального прокурора.

 

Рудь І. Рікроботи Генпрокурора України Ю. Луценка: результати, прогнози, оцінки експертів [Електронний ресурс] / І. Рудь // Україна: події, факти, коментарі. – 2017. – № 12. – С. 11–16. – Режим доступу: http://nbuviap.gov.ua/images/ukraine/2017/ukr12.pdf. – Назва з екрану.