Позитивні результати децентралізаціїВ. Пальчук, ст. наук. співроб. СІАЗ НБУВ

Бюджетна самодостатність і реалізація інфраструктурних проектів у регіонах України

 

У рамках проведення реформи з децентралізації в Україні спостерігається розвиток територій у різних регіонах. Об’єднані територіальні громади (далі – ОТГ) отримали платоспроможні місцеві бюджети, можливість самостійно вирішувати інфраструктурні питання населених пунктів: утеплення, ремонт шкіл, реконструкція дитячих садочків, ремонт доріг, відкриття ЦНАПів, фельдшерсько-амбулаторних пунктів тощо.

Це далеко не всі інфраструктурні проекти, які реалізуються в новостворених ОТГ. Після об’єднання наприкінці 2015 р. велику увагу в громаді приділили розвитку сільських територій, які з 90-х років минулого століття перебувають у критичному стані. На сьогодні в сільських ОТГ уже роблять вуличне освітлення, ремонтують дороги, реконструюють будинки культури, школи, дитячі садки. До сіл залучають сімейних лікарів, учителів, яким громада надає житло.

Важливим є питання фінансування. Як відомо, утворені ОТГ формують місцевий бюджет спільно з Міністерством фінансів України, оминаючи при цьому районний і обласний рівні. Крім того, місцеві бюджети поповнюються коштами інфраструктурної субвенції, які вже встигли отримати новостворені ОТГ. За словами Ю. Стефанчука, виконавчого директора регіонального відділення Асоціації міст України, усі кошти, які надходять до громад, проходять через процедуру Prozorro. Він пояснює, що через цю систему ОТГ здешевили деякі інфраструктурні проекти на кілька тисяч гривень.

У поточному році для підтримки сталого розвитку регіонів України в Держбюджеті передбачено понад 9 млрд грн. Ці кошти передбачено на інфраструктурні проекти, які є стратегічно важливими для територій і забезпечують сталий розвиток громад, підвищують їхню конкурентоспроможність під час реформи місцевого самоврядування й децентралізації. Зокрема, це проекти щодо створення опорних шкіл, закладів охорони здоров’я, що відповідають моделі госпітальних округів, центрів надання сучасних адміністративних послуг та інші, реалізація яких забезпечить утворення нових робочих місць, економічний і соціальний розвиток територій.

Урядом передбачено чотири основні механізми державної підтримки регіонального розвитку. Зокрема, це Державний фонд регіонального розвитку (далі – ДФРР), яким пропонується 3,5 млрд грн. За субвенцією з державного бюджету місцевим бюджетам на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад передбачено 1,5 млрд грн. Ще однією субвенцією з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій заплановано
4 млрд грн. Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам у сумі 137,5 млн грн буде скерована на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження.

Відповідно до змін до Бюджетного кодексу, у 2017 р. 30 % коштів ДФРР регіони мають спрямовувати на три напрями (по 10 % на кожен): на розвиток спортивної інфраструктури, енергоефективність державних і комунальних навчальних, а також медичних закладів. Крім того, передбачається, що 10 % коштів ДФРР будуть спрямовані на розбудову мережі сервісних центрів надання адміністративних послуг. Стосовно проектів і програм решти 60 % коштів ДФРР, то вони фінансуватимуться за вже установленим законодавством порядком.

Наприклад, у Вінницькій області відібрано 44 проекти громад, що фінансуватимуться з ДФРР у 2017 р. на загальну суму майже 173 млн грн, у минулому році було передбачено 140,8 млн грн. Проекти, які надійшли від громад, проходятьоцінку в конкурсному відборі. Так, усього на конкурсний відбір 2017 р. надійшло 200 інвестиційних проектів на суму понад 900 млн грн, серед яких: добудова об’єктів незавершеного будівництва, які реалізовувалися за рахунок коштів ДФРР у попередні роки й мають пріоритет першочергового фінансування; проекти з підтримки добровільно об’єднаних і співробітництва територіальних громад; проекти, що передбачають заходи з енергозбереження та енергоефективності закладів освіти й охорони здоров’я; проекти з розвитку спортивної інфраструктури та розбудови мережі сервісних центрів надання адміністративних послуг; проекти з придбання техніки для організації збору ТПВ, шкільного й медичного обладнання, шкільних автобусів; проекти з будівництва, реконструкції, модернізації.

Згідно з індивідуальними оцінками проектів сформовано загальний рейтинговий список проектів, що брали участь у попередньому конкурсному відборі. У цьому році оцінювали проекти за п’ятьома критеріями: вплив на розвиток громади або регіону; ступінь впливу на розв’язання проблеми; інноваційність; місцеві бюджети і їхня потенційна спроможність; соціально-економічна спрямованість проекту.

Це так звана «субвенція для регіональної єдності держави», яка розподіляється прозоро між регіонами відповідно до формули, що враховує їхній економічний стан, згідно з чіткою формулою, яка залежить від чисельності населення (80 % коштів) і соціально-економічного розвитку регіону (валового регіонального продукту на душу населення – 20 % коштів).

Державний фонд регіонального розвитку сьогодні фінансує проекти відповідно до стратегій розвитку регіонів і Державної стратегії регіонального розвитку України на період до 2020 року. З обласного рівня результати для схвалення передаються на рівень національний (міжвідомча комісія Мінрегіон України), а КМУ затверджує цей перелік. Отже, сьогодні створено серйозну інституційну й законодавчу базу, працює прозора онлайн-платформа ДФРР, де можна бачити всі подані проекти, усі регіони отримали рівні можливості на регіональний розвиток. Так само й ОТГ отримують чесно державну субвенцію на розвиток інфраструктури відповідно до площі ОТГ і сільського населення в рівних пропорціях.

Очільники облдержадміністрацій констатують, що донедавна, ще в 2011–2012 рр., кошти розподілялися в ручному режимі.

У цьому році в більшості регіонах країни проекти, які були відібрані для фінансування з ДФРР, важко назвати інноваційними чи економічно ефективними, адже в основному це «латання дір». Тому що все ще залишається актуальним фінансування важливих соціальних об’єктів: ремонтування шкіл, дитсадків, спортивних комплексів, лікарень. Наприклад, у Михайлівській школі Гайсинського району Вінницької області (яка увійшла до переліку 13 об’єктів, так званих перехідних проектів, що були розпочаті в минулому році та потребують фінансування для завершення) ремонт не проводився понад 50 років, і вона потребувала негайної реконструкції. Обласні заклади охорони здоров’я потребують капітальних ремонтів і обладнання. У такому випадку голови сільських, селищних, міських рад змушені звертати увагу саме на такі проблеми, які потребують негайного рішення в громаді.

Очільники регіонів закликають органи місцевого самоврядування в наступному році писати проекти, які комплексно розв’язують основні проблеми, наприклад, проекти, що створюють умови для розвитку бізнесу. У наступному році завдання ставитиметься так, щоб подавали більш якісні проекти, які б дали змогу чітко зрозуміти для себе ключові проблеми й потенціали розвитку, послідовно розв’язувати проблеми та давати можливість реалізовувати потенціали громади. В ідеалі проекти регіонального розвитку мають створити умови для розвитку бізнесу, який заплатить податки, з яких уже «лататимуться діри».

Після утворення Куцурубської сільської ОТГ Миколаївської області місцева влада вирішила подбати насамперед про дітей. У результаті співпраці з ДФРР до кінця 2016 р. вдалося облаштувати три дитячі майданчики в селах Куцуруб, Яселка та Іванівка Куцурубської ОТГ. Власне кажучи, це були три окремі проекти побудови дитячих майданчиків. Кожен коштував 188 845 грн, з яких 169 960 грн надавалося ДФРР, 18 885 грн ішло з місцевого бюджету. Створення дитячих майданчиків почалося в жовтні й завершилося в грудні 2016 р. У с. Куцуруб проживає 2285 жителів, серед яких 137 дітей дошкільного віку. Село протяжністю 3 км, тут лише один дитячий майданчик, якого замало для такої кількості дітей. У с. Яселка 270 жителів, серед яких 29 дітей дошкільного віку, а в с. Іванівці – 1300 жителів, з яких 64 дитини дошкільного віку.

У результаті фінансової децентралізації перші об’єднані територіальні громади отримали додатковий фінансовий ресурс, завдяки чому загальний обсяг їхніх бюджетів зріс у десятки разів. На Дніпропетровщині функціонує 35 ОТГ. Богданівська об’єднана громада в східній частині Павлоградського району. Після об’єднання бюджет громади зріс у 10 разів. За останній рік зроблено стільки, що навіть не очікували. За словами голови Богданівської ОТГ О. Грищенка, ремонтують школи, будують дитячі садки, лагодять дороги, модернізують котельні.

Богданівка – центр об’єднаної громади. На місці напівзруйнованої будівлі тут з’явився сучасний дитсадок на чотири групи. Дошкільний заклад відчинить двері на початку літа. Сюди ходитимуть майже 100 хлопчиків і дівчаток. «Після об’єднання маємо перші результати. Ми реконструювали садок, який зачинився у 1990-ті роки. Ще в серпні минулого року тут стояла напівзруйнована будівля. Тепер сучасний садок з новими меблями, затишними групами», – зазначила завідувач дитсадка О. Мартинова.

За понад півроку в новому садку зробили чимало: замінили покрівлю, утеплили стіни, встановили нові енергозберігаючі вікна, провели опалення й систему водопостачання, виконали внутрішнє оздоблення кімнат.

Комфортні умови створені і в Богданівській школі. Тут замінили дах, установили енергозберігаючі вікна, утеплили фасад. Тепер навчання в радість для 136 учнів школи. «Наша школа за 30 років не бачила жодного капітального ремонту. Лише після утворення громади ми відчули позитивні зміни. За півроку школа перетворилася на сучасний навчальний заклад. Цьогоріч плануємо замінити систему опалення та відремонтувати котельню», – зазначив директор школи С. П’ятерня.

У Вербківській об’єднаній громаді, що на Дніпропетровщині, створили ЦНАП. Тепер сільським жителям не потрібно їздити до міста, щоб отримати найнеобхідніші послуги.

У Станишівській ОТГ Житомирської областідепутати підтримали рішення про направлення коштів з місцевого бюджету на придбання твердопаливних котлів і обладнання на об’єкти комунальної власності сільської ради в сумі 300 860,30 грн, у тому числі в нежитлове приміщення (бібліотека, центр дозвілля, ФАП) у с. Слобода-Селець по вул. Свідерської, 27, – 48 873,10 грн; у Будинок культури (перший поверх) с. Піски – 199 563 грн, 52 грн; у бібліотеку с. Скоморохи – 52 423, 68 грн.

Кіптівська ОТГ Чернігівської області отримала власний бюджет у розмірі 24 млн грн. Придбано новий шкільний автобус і трактор для комунального підприємства громади. Крім вкладання коштів у розвиток інфраструктури, громада готова придбати житло та зробити в ньому належний ремонт для вчителів і медиків, які приїдуть працювати.

Для розвитку соціальної інфраструктури, покращення системи водопостачання, поліпшення надання послуг населенню тощо держава виділяє всім ОТГінфраструктурну субвенцію. Інфраструктурна субвенція залучається тільки під написані проекти. За рахунок цих фінансових надходжень здійснюються капітальні ремонти й будівництво доріг, спортивних залів, освітлення, відкриваються центри надання адміністративних послуг тощо.

В Івано-Франківській області повноцінно функціонують, зокрема, Печеніженська, Верхнянська й Старобогородчанська ОТГ. Минулого року ОТГ отримали з державного бюджету кошти субвенції на розвиток інфраструктури в розмірі близько 22 млн грн, які спрямували на реалізацію 41 проекту. Ідеться про ремонт комунальних доріг, облаштування навчально-виховних комплексів, ЦНАПів, будинків культури, амбулаторій, будівництво дошкільних закладів, стадіонів, водогону тощо. Зокрема, 12 проектів стосувалися будівництва сільських доріг.

Очільник Івано-Франківської ОДА О. Гончарук підкреслив, що за рахунок акумуляції коштів бюджетів усіх рівнів вдалося значно покращити матеріально-технічну базу закладів соціально-культурної сфери об’єднаних територіальних громад.

Цьогоріч згідно з проектом постанови Кабінету Міністрів України на 11 ОТГ Івано-Франківської області передбачено 43,6 млн грн. Зокрема, на Витвицьку ОТГ, яку утворено в Долинському районі, спрямують 3,6 млн грн. Для цього у Витвицькій ОТГ мають спланувати першочергові об’єкти, на які виділятимуть кошти, і підготувати проектну документацію.

Завдяки залученню коштів державної субвенції на розвиток інфраструктури Теребовлянської міської ОТГ Тернопільської області в
с. Лошнів відбулося відкриття сільського Центру культури й дозвілля. Як відомо, минулого року держава спрямувала 1 млрд грн на розвиток інфраструктури об’єднаних громад. З них 141,5 млн грн (це майже 1/6 усіх коштів державної субвенції) отримала Тернопільщина.

Теребовлянська міська об’єднана територіальна громада, як одна з найбільших в Україні, отримала на розвиток інфраструктури близько 15 млн грн. Ці кошти громада розподілила в першу чергу на інфраструктурні проекти, які виконувалися не в адміністративному центрі громади, а в сільських населених пунктах. Зокрема, на реконструкцію Лошнівського центру було виділено близько 0,5 млн грн. Таку ж суму виділили з бюджету об’єднаної громади.

У центрі працюватимуть вокальні й хореографічні гуртки, театральна студія, гурток художнього слова, ансамбль сопілкарів і гурток «Лялька і книга». Цікавим для жителів старостинського округу стане навчання основам вебдизайну. Дівчатка зможуть навчатися кулінарній і рукодільній справі, правилам етикету. Хлопчикам тут є можливість випробувати себе у спорті.

Центр культури й дозвілля у Лошневі – це місце, куди не батьки приводять дітей, а, навпаки, діти приводять батьків. Тут започатковано таке цікаве сімейне заняття, як «Мама, тато і Я», яке допомагає розв’язувати проблеми в сім’ї. У центрі працюють фітнес-програми для різних вікових груп, майстер-класи за участі фахівців з навчання кондитерському мистецтву, декупажу, основ перукарської діяльності, візажу тощо.

Не залишили без уваги сільську бібліотеку. У громаді відбувається перегляд ролі бібліотечної справи й пошук її місця в новому культурному середовищі. Відтак бібліотека виступає ініціатором проведення літературних вечорів, диспутів, зустрічей з цікавими людьми, навчання комп’ютерної грамоти. Тут відбувається перегляд фільмів і їх обговорення.

Це вже п’ятий центр, який створено в Теребовлянській об’єднаній територіальній громаді. Лошнівський центр культури й дозвілля обслуговуватиме також сусідні села Сущин і Остатальці.

Загалом у 2016 р. на формування інфраструктури 26-ти ОТГ, зокрема на будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт об’єктів соціально-культурної сфери й житлово-комунального господарства, придбання спецтехніки тощо, з державного бюджету в Тернопільську область спрямовано субвенцію в розмірі 141,6 млн грн.

На Черкащині Білозірська, Єрківська й Мокрокалигірська ОТГ минулого року втілили 27 проектів. На них за рахунок державної субвенції на розвиток інфраструктури ОТГ спрямували з держбюджету 12,8 млн грн. Так, у Білозірській ОТГ реалізували 17 проектів на передбачені 7,3 млн грн, Єрківській – два проекти на 1,3 млн грн, Мокрокалигірській – вісім проектів на 4,2 млн грн.

У Станишівській ОТГ Житомирської області затверджено проектну документацію, яка співфінансуватиметься за рахунок коштів ДФРР у 2017 р. Зокрема, кошти виділятимуться на:

– капітальний ремонт нежитлового приміщення (утеплення фасадів, ремонт покрівлі, заміна вікон і зовнішніх дверей) у с. Слобода-Селець, де розміщено бібліотеку, ФАП, центр дозвілля – кошторисна вартість
914 792,00 грн;

– капітальний ремонт будівлі (утеплення фасадів і покрівлі, ремонт покрівлі, заміна вікон та зовнішніх дверей) ЗОШ І–ІІІ ступенів у
с. Станишівка – кошторисна вартість 2 422 345 грн;

– реконструкцію вуличного електроосвітлення в с. Скоморохи – кошторисна вартість 411 274,51 грн;

– реконструкцію вуличного електроосвітлення в с. Піски – кошторисна вартість 486 627,73 грн;

– капітальний ремонт (ефективна термосанація) Зарічанської ЗОШ І–ІІ ст. – кошторисна вартість 3 537 639,80 грн.

Відповідно, направлено кошти з місцевого бюджету на ці об’єкти комунальної власності Станишівської сільської ради на 2017 р. у розмірі
30 % від вартості об’єктів.Також направлено 87,2 тис. грн на виконання проектно-кошторисної документації з реконструкції вуличного електроосвітлення в таких селах:Станишівка, Зарічани, Ліщин, Піски, Вершина, Лука, Млинище, Мошківка.

Також у громаді прийнято рішення про направлення 29 854,19 грн на капітальний ремонт (енергоефективна термосанація) дошкільного навчального закладу «Ластівка» в с. Ліщин; 25 426,30 грн на капітальний ремонт (енергоефективна термосанація) навчального корпусу № 1 Ліщинської ЗОШ І–ІІІ ст. за рахунок іншої субвенції районному бюджету;
33 263,83 грн на капітальний ремонт (енергоефективна термосанація) навчального корпусу № 2 Ліщинської ЗОШ І–ІІІ ст. за рахунок іншої субвенції районному бюджету;3082,72 грн на поточний ремонт господарської будівлі Ліщинської ЗОШ І–ІІІ ст. за рахунок іншої субвенції районному бюджету;50 000 грн на капітальний ремонт (енергоефективна термосанація) будівлі Зарічанської ЗОШ І–ІІ ст. за рахунок іншої субвенції районному бюджету; 81 345,80 грн на реконструкцію з добудовою (енергоефективна термосанація) існуючого адмінприміщення Станишівської сільради;21 435 грн на реконструкцію котельні Зарічанської ЗОШ І–ІІ ст. за рахунок коштів іншої субвенції районному бюджету;21 488 грн на реконструкцію котельні Ліщинської ЗОШ І–ІІІ ст. за рахунок коштів іншої субвенції районному бюджету.

Станишівська сільська рада прийняла рішення про 30-відсоткову співучасть з обласною адміністрацією в придбанні шкільного автобуса для Туровця, на що виділено 480 тис. грн.

Великомихайлівська селищна ОТГ Одеської області об’єднала вісім сільських рад з центром у селищі Велика Михайлівка. Чисельність населення 13 тис., площа – 50 тис. га. Центр громади збігається з районним центром Великомихайлівського району. Станом на кінець 2015 р. загальний бюджет усіх населених пунктів, які ввійшли до складу громади, становив 7,5 млн грн. У 2016 р. бюджет громади становив 72 млн грн, з яких власні доходи – 

27 млн грн, освітня державна субвенція – 17 млн грн, медична – 7 млн грн, близько 11 млн грн – це державна допомога на розвиток інфраструктури. Крім того, з державного бюджету громаді виділили близько 7 млн грн на установку резервуарів чистої води в селищі Велика Михайлівка.

На території ОТГ діє вісім загальноосвітніх шкіл, шість дитячих садків, одна музична школа, одна спортивна, один будинок дитячої творчості, сім будинків культури, три амбулаторії та центральна районна лікарня. За рахунок коштів бюджету та фінансування, виділеного на інфраструктуру, побудовано і відремонтовано близько 40 об’єктів інфраструктури.

На 2017 р. місцевий бюджет громади затверджено в розмірі 62 млн грн (без урахування субвенції на інфраструктуру). У пріоритеті продовжити роботу з енергозбереження в закладах освіти. Як стверджує голова Великомихайлівської селищної ОТГ Т. Жарська, вони стали господарями свого життя, отримують гроші та самі їх розподіляють.

Тузловська ОТГ Татарбунарського району Одеської області створена шляхом злиття двох сільських рад (вісім сіл) і налічує 2,6 тис. жителів. Бюджет на 2016 р. становив 14,3 млн грн, на кінець 2015 р. – 3 млн грн. Субвенція на розвиток інфраструктури становила 2,8 млн грн, медична субвенція – 1,5 млн грн, освітня – 2,7 млн грн.

За словами голови громади Л. Корнован-Моїсеєнко, чим менше село, тим більше проблем. На території громади є школа, два дитячі садочки, три будинки культури, одна амбулаторія і створений у минулому році Центр первинної медико-санітарної допомоги. За рахунок коштів, спрямованих із держбюджету на розвиток інфраструктури, у громаді вирішували найбільш нагальні питання. Так, реконструйовано водонапірну башту (с. Весела Балка), проведено капітальний ремонт туалету в школі, здійснено капітальний ремонт близько 800 м дорожнього покриття, ремонт дитячого садочка тощо. Бюджет на 2017 р. становить 14 млн грн, у пріоритеті освітлення вулиць.

Новокальчевська ОТГ Березовського району Одеської області, до якої приєдналася одна сільська рада, має населення 2,6 тис. жителів. На території громади розташовано три школи, три дитсадки, чотири фельдшерсько-акушерські пункти, одна амбулаторія. Бюджет ОТГ на 2016 р. становив
16 млн грн, у 2015 р. був лише 2 млн грн. Субвенція на розвиток інфраструктури становила 4,2 млн грн. На ці гроші був проведений ремонт доріг між селами, реконструйовано систему водопостачання, замінено вікна і двері в садках та школах, відремонтовано вуличне освітлення. Бюджет на 2017 р. становить 14 млн грн. Найбільш проблемним питанням залишається ремонт доріг.

Друга громада Березовського району – Розквітовська. Вона налічує 4,5 тис. жителів. Бюджет 2016 р. становив 23 млн грн (у 2015 р. – близько
3 млн грн). За словами голови ОТГ В. Лозового, допомога держави на розвиток інфраструктури перерахована вчасно і становила 5,7 млн грн. Значна частина коштів призначена для розв’язання житлово-комунальних проблем. Бюджет на 2017 р. – 22,4 млн грн.

Маразлієвська ОТГ Білгород-Дністровського району створена в результаті об’єднання трьох сільрад і налічує 6 тис. жителів. Бюджет громади у 2016 р. становив 34 млн грн (у 2015 р. бюджет становив 6,3 млн грн). Як повідомив голова ОТГ О. Чумак, допомога держави на розвиток інфраструктури становить 6,9 млн грн. Маразлієвська ОТГ єдина в Одеській області, яка створила першу опорну школу та для підвезення дітей до неї закупила три нові автобуси. На сьогодні в ОТГ створено нові органи управління освіти, обрано старости. Як і в інших громадах, на бюджетні кошти було відремонтовано дороги, водогони, школи й дитсадки. ОТГ уже затвердила стратегію свого розвитку на наступні роки. Бюджет на 2017 р. затверджено в розмірі 31 млн грн.

Пріоритет у роботі – проведення енергоощадних заходів в установах бюджетної сфери. Величезну роботу пророблено в Красносельській сільській ОТГ Лиманського району, що межує з Одесою. За словами заступника голови ОТГ М. Ахірей, громада створена шляхом об’єднання двох сільських рад (сім населених пунктів), чисельність населення – 12 тис. жителів. Бюджет на 2016 р. становив 73,3 млн грн (у 2015 р. бюджет становив 9 млн грн). Допомога держави на розвиток інфраструктури становить 9,5 млн грн, з яких левова частка грошей (6,4 млн грн) витрачена на капітальний ремонт доріг. Крім вирішення питань житлово-комунального господарства, одним з головних досягнень громади є відкриття Центру надання адміністративних послуг, де місцевим жителям надається 42 послуги. Найближчим часом ОТГ планує отримати від держави повноваження у сфері архітектурно-будівельного контролю.

Бюджет на 2017 р. становить 65,8 млн грн, з яких 11,2 млн – освітня субвенція, 8,2 млн грн – медична.

Найбільшими громадами Одеської області є Біляївська й Балтська. Так, Біляївська міська ОТГ налічує близько 18 тис. осіб і об’єднала навколо себе дві сільські ради. Бюджет на 2016 р. становив 102 млн грн (у 2015 р. – 23 млн грн). На розв’язання проблем Майорської сільради, що приєдналася, було виділено близько 7,4 млн грн. За словами голови громади М. Бухтиярова, на сьогодні об’єднання громади триває: у цьому році ще дві сільради планують приєднатися.

Громада отримала відносно невелику субвенцію на розвиток інфраструктури – 3,6 млн грн. Як пояснив голова, при нарахуванні грошей враховувалася площа ОТГ і кількість сільського населення.

Балтська ОТГ об’єднала навколо себе 16 сільських рад, де кількість населення становить 33 тис. осіб. Бюджет громади на 2016 р. становив 152 млн грн (у 2015 р. – 35 млн грн.). Фінансова підтримка з держбюджету надійшла в розмірі 19,6 млн грн. Велика частина коштів спрямована на соціальну сферу – ремонт шкіл, садочків, амбулаторій, придбання комунальної техніки. В ОТГ створено свої виконавчі органи, але поки що немає нового управління соціального захисту, реєстру виборців, служби у справах дітей.

Зі ствoренням Нoвoукрaїнськoї ОТГ (Кіровоградська область) бюджет містa зріс із 32 дo 105 млн грн. За словами міського гoлoви O. Кoрінного, це – дoдaткoві мoжливoсті для рoзвитку інфрaструктури Нoвoукрaїнки й реaлізaції інших вaжливих для грoмaди сoціaльних прoектів. У грoмaді плaнують нaйближчим чaсoм здійснити рекoнструкцію будівлі дoшкільнoгo нaвчaльнoгo зaклaду «Зерняткo» й лікaрськoї aмбулaтoрії зaгaльнoї прaктики – сімейнoї медицини № 2, щo рoзтaшoвaні нa теритoрії селищa цукрoвoгo зaвoду Нoвoукрaїнки. Зaзнaчені будівлі пoтребують кaпітaльнoгo ремoнту.

Гoлoвний лікaр кoмунaльнoгo зaклaду «Центр первиннoї медикo-сaнітaрнoї дoпoмoги» В. Фертинськa зaзнaчилa, щo із введенням у експлуaтaцію aмбулaтoрії з’явиться мoжливість нaдaвaти первинну медичну дoпoмoгу не лише нaселенню селищa цукрoвoгo зaвoду, де прoживaє мaйже 2,3 тис. oсіб, a й жителям нaйближчих сіл. Зa рaхунoк субвенції з держaвнoгo бюджету для медзaклaду вже придбaнo вaртісне oблaднaння – електрoкaрдіoгрaф, aпaрaт ультрaзвукoвoї терaпії, aпaрaт УВЧ, сухoжaрoвa шaфa, хoлoдильник, дитячі вaги, рoстoміри тa інше медичне устaткувaння.

Для Миколаївської міської ОТГ Донецької області пріоритет у розвитку інфраструктури – ремонт доріг. У центрі громади – м. Миколаївка відремонтують ділянки доріг на вул. Молчанова, Музичній (Пархоменка), Синецького, М. Петренка (Піонерській), Миру, Українській, О. Островського, Січових Стрільців (Горького) та по пров. Шкільному.

Наразі тривають тендери на визначення виконавця робіт у системі електронних публічних закупівель PROZORRO. Тендери на визначення компанії-підрядника відбудуться 16 березня. Загальна вартість робіт – 7 млн 496 тис. грн. Замовником капітальних ремонтів дорожнього покриття на десяти об’єктах Миколаївки виступила Служба автомобільних доріг у Донецькій області. «Гроші на ремонт доріг Миколаївки надасть Донецька облдержадміністрація шляхом перерозподілу коштів з окупованих територій», – повідомив керівник Служби автомобільних доріг у Донецькій області Д. Обухов. Дороги Миколаївки є комунальними.Проте з огляду на те, що в місті немає профільних фахівців, замовником було визначено Службу автомобільних доріг.

Розвивають свою інфраструктуру й ОТГ Луганської області. Так, Новопсковська ОТГ у 2016 р. у рамках Стратегії розвитку на реалізацію проектів з теромодернізації дитячих садочків засвоєно 3 662 060,20 грн із субвенції на розвиток інфраструктури: встановлено нове спортивне й дитяче обладнання у сквері «Айдар», облаштовано чотири дитячі майданчики на суму 0,4 млн грн. На благоустрій території виділено 1,6 млн грн з коштів місцевого бюджету, 0,3 млн грн – на реконструкцію даху будівлі Новопсковського селищного будинку культури, 1,5 млн грн – на ремонт доріг по вул. Вишнева в с. Осинове та по вул. Газопроводська смт Новопсков, 0,7 млн грн – на ремонт тротуарів у Новопскові.

Також за рахунок коштів Державного фонду регіонального розвитку встановлено 50 ліхтарів на сонячних панелях у с. Осинове, Ікове, Хворостяне і Макартетине. Загальна вартість освітлення населених пунктів становила 1 млн 380 тис. грн.

За рахунок коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад (1 млн 200 тис. грн) при співфінансуванні селищної ради (198 тис. грн) придбано новий сміттєвоз для комунальників громади.

ОТГ мають можливість співпрацювати з різними міжнародними інституціями, писати й подавати проекти. Цього року стартував другий раунд відбору громад, які отримають професійну, комплексну допомогу для економічної й соціальної розбудови своїх територій. Програма DOBRE розрахована на п’ять років і передбачає співпрацю з 75 громадами на території всієї України.

Для цього виділено 50 млн дол. США, які будуть витрачені на аудит потреб і можливостей громади, допомогу в реалізації пріоритетних програм та консультування в організації механізмів роботи громадян з органами місцевого самоврядування. Таким чином громади самі вирішуватимуть, на який з проектів їм важливіше витратити гроші проекту: ремонт доріг, встановлення освітлення, будівництво шкіл або ж створення місцевих підприємств, завдяки яким з’являться нові робочі місця, а податки залишатимуться в бюджеті територіальної громади. Програма охоплює сім областей України.

Зокрема, Білоберізька громада Івано-Франківської області – серед 25-ти перших об’єднаних територіальних громад, які отримують підтримку проекту USAID DOBRE «Децентралізація приносить кращі результати та ефективність». У Кропивницькому відбувся другий раунд відбору громад за програмою DOBRE. Участь узяли представники Маловисківської, Соколівської, Великоандрусівської, Великосеверинівської та Ганнівської ОТГ, переможцем першого етапу відбору на Кіровоградщині стала Бобринецька ОТГ.

Таким чином, на прикладі розвитку інфраструктури ОТГ бачимо конкретні результати від проведення реформ з децентралізації, посилення спроможності їхніх бюджетів, що дає можливість вирішувати питання роботи закладів соціальної сфери, освіти, медицини тощо. ОТГ уже сьогодні отримують позитивні результати, отримують практичний досвід керування власними територіями самостійно та створення нових робочих місць. Сьогодні Україна є інвестиційно привабливою країною для іноземних інвесторів, тож першочергове завдання місцевої влади – створити безпечні та комфортні умови для ведення бізнесу.

При цьому варто звернути увагу, що актуалізується вирішення питання раціонального розпорядження грошима, владними повноваженнями і встановлення відповідальності у своїй громаді. Адже неефективність публічного управління спричинене відсутністю відповідальності при прийнятті управлінських рішень і їх виконанні. Як зазначив віце-прем’єр-міністр, міністр регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ Г. Зубко, починаючи впроваджувати фінансову децентралізацію, маємо розуміти, що кошти «йдуть під відповідальність і повноваження». Адже станом на 1 січня 2016 р. залишки на казначейських рахунках місцевих бюджетів становили 32 млрд грн, на 1 січня 2017 р. – 57 млрд грн. Це свідчить про відсутність проектів на місцях (Матеріал підготовлено з використанням інформації таких джерел: Івано-Франківська обласна державна адміністрація (http://www.if.gov.ua); УНН-Центр (http://region.unn.ua/uk/news/107668-n-2751); Дніпропетровська обласна державна адміністрація (http://www.adm.dp.gov.ua); інтернет-портал «Сіверщина» (http://siver.com.ua); Версії.if.ua (http://versii.if.ua); Децентралізація влади (http://decentralization.gov.ua/news/item/id/4613); Сумська обласна рада (https://sorada.gov.ua); Донецький обласний контактний центр (http://hotline.dn.gov.ua/u-mykolayivskiy-gromadi-remontuyut-dorogy); Утренний город (http://www.ugorod.kr.ua/news/2017-03-13-57162.html); Дніпропетровська облрада (http://oblrada.dp.gov.ua); Луганська обласна військово-цивільна адміністрація (http://www.loga.gov.ua); Сільське життя (http://silske.org); Николаевские Известия (http://izvestia.nikolaev.ua); Таймер (http://timer-odessa.net); Точка Доступу (http://dostyp.com.ua).

 

Пальчук В. Бюджетна самодостатність і реалізація інфраструктурнихпроектіву регіонах України [Електронний ресурс] / В. Пальчук // Україна: події, факти, коментарі. – 2017. – № 11. – С. 31–42. – Режим доступу: http://nbuviap.gov.ua/images/ukraine/2017/ukr11.pdf. – Назва з екрану.