Перспективи впровадження ЦНАПів в УкраїніВ. Пальчук, ст. наук. співроб. СІАЗ НБУВ

Особливості розвитку мережі центрів надання адміністративних послуг в Україні

 

На сьогодні триває процес розвитку мережі центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП) у всіх регіонах України. Розвивати мережу таких центрів почали всього кілька років тому. Їх ідея в тому, щоб дати можливість людям в єдиному центрі подавати документи в різні державні органи.

ЦНАП створюється та діє відповідно до Закону України «Про адміністративні послуги». Відповідно до ст. 12 цього Закону,Центр надання адміністративних послуг – це постійно діючий робочий орган або структурний підрозділ місцевої державної адміністрації або органу місцевого самоврядування, що зазначений у частині другій цієї статті, у якому надаються адміністративні послуги через адміністратора шляхом його взаємодії із суб’єктами надання адміністративних послуг.

Центри надання адміністративних послуг утворюються при:

1) Київській міській державній адміністрації;

2) Севастопольській міській державній адміністрації;

3) районній державній адміністрації;

4) районній у місті Києві державній адміністрації;

5) районній у місті Севастополі державній адміністрації;

6) виконавчому органі міської ради міста обласного, республіканського Автономної Республіки Крим значення.

ЦНАПи можуть утворюватися при виконавчому органі міської міста районного значення, селищної, сільської ради в разі прийняття відповідною радою такого рішення.

За інформацією Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування ВРУ, на сьогодні в Україні налічується 683 ЦНАПи, їх мережа збільшується і вдосконалюється як сучасний майданчик для взаємодії суспільства та влади у форматі «запит –відповідь – послуга». На сьогодні найбільшу кількість ЦНАП зафіксовано в містах, районах і об’єднаних громадах Дніпропетровської області. Там працює 50 таких центрів. З 2016 р. на Дніпропетровщині відкрито 10 нових офісів: у Кам’янському, Дніпрі, Новомосковську та в шести об’єднаних громадах (Слобожанської, Апостолівської, Богданівської, Вакулевской, Вербківской і Сурсько-Литовської). Для порівняння в Кіровоградській області працює 25 ЦНАПів, вІвано-Франківській – налічується 21 ЦНАП.Так, більшість ЦНАПів в Івано-Франківській області створено при райдержадміністраціях, шість – органами місцевого самоврядування, один ЦНАП діє в Печеніжинській об’єднаній територіальній громаді, незабаром планується відкриття ЦНАПу у Верхнянській ОТГ.

Під час засідання Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування ВРУ звернуто увагу на необхідності об’єднання на даному етапі зусиль усіх гілок влади та підтримати створення мережі ЦНАП по всій країні, як надійного інструменту для наближення послуг до людей. «На сьогодні головне завдання – це забезпечення виключного права на створення Центрів адмінпослуг органами місцевого самоврядування», – підкреслив народний депутат С. Кудлаєнко. Водночас наголошується на вжитті превентивних заходів щодо уникнення такого негативного явища, як комерціалізація ідеї ЦНАП, що невілює децентралізацію як таку в умовах утворення окремими службами різноманітних сервісних центрів з надання точкових послуг населенню.

Розвиток ЦНАП у різних регіонах належить до сфери відповідальності місцевої влади (міста, селища або села). Від місцевої влади залежить все, починаючи від ремонту в приміщенні ЦНАП і оснащення, закінчуючи переліком надання безкоштовних адмінпослуг для зручного очікування (чай/кава, доступ до Інтернету). Ситуація з фінансуванням роботи ЦНАПів найскладнішою є в райдержадміністраціях. Крім того, потребує спрощення процедура надання адміністративних послуг для отримувачів.

Як приклад успішного рішення приводять організацію роботи ЦНАП у Кам’янському Дніпроперовської області. Там все зроблено за єдиним рішенням, єдина концепція по всьому ЦНАП. О. Лічманенко, начальник відділу розвитку адмінпослуг департаменту економічного розвитку Дніпропетровської облдержадміністрації, пояснює, що в них багато «фішок», яких немає ніде в Україні. Наприклад, у головному офісі Кам’янського ЦНАП обладнане місце представника уповноваженого з питань захисту прав людини Верховної Ради України.

Те ж стосується і переліку надання адміністративних послуг. Усе залежить від того, зі скількома інстанціями і службами орган, який курирує Центр надання адміністративних послуг, уклав меморандум про співпрацю.
Наприклад, після укладення договору про співпрацю з управлінням соціального захисту населення, у ЦНАП з’являється можливість надання їх послуг. Центр збирає документи в громадянина і направляє в управління соцзахисту, де їх обробляють і роблять запитувані клієнтом дії. І це з усіма інстанціями.

Для більш якісної організації роботи проводиться робота з виявлення взагалі всіх послуг, які можуть надаватися через ЦНАП. Постійно ці послуги мають додаватися до переліку. Так, першими в Дніпропетровській області стали надавати адмінпослуги учасникам АТО в ЦНАП м. Кам’янськ. За словами директора департаменту муніципальних послуг та регуляторної політики Кам’янського міської ради М. Гурської, у цьому році в ЦНАП заплановано надавати послугу з оформлення всіх необхідних документів при народженні дитини. У 2017 р. при ЦНАП почне роботу і єдиний центр надання комунальних послуг.

З метою розширення переліку адміністративних послуг, які можуть надавати ЦНАПи в різних регіонах країни, на місцях вирішують питання придбання за рахунок міського бюджету спеціального обладнання та програмних засобів, які використовуються для оформлення та видачі необхідних документів.Так, у Бердичеві Житомирської області підготовлено проект рішення міської ради щодо доповнення переліку адміністративних послуг, які делеговані органам місцевого самоврядування, а саме: реєстрація актів цивільного стану, видача посвідчення водія на право керування транспортними засобами, державна реєстрація транспортних засобів.

За словами керівника ЦНАП у м. Бердичів М. Подоляна, найближчим часом планується надання адміністративних послуг з державного архітектурно-будівельного контролю. Це дасть можливість забудовникам нашого міста реєструвати декларації, що стосуються будівництва та готовності об’єкта до експлуатації на місці, а не їхати в Житомир.

З 20 лютого міський ЦНАП Кропивницького розширив список послуг. Зокрема, тут надаються послуги Пенсійного фонду (призначення та перерахунок пенсій), також проводять консультації з питань реєстрації та перереєстрації транспортних засобів, зняття з обліку транспортних засобів, прийняття іспитів, здійснення видачі і обміну посвідчень водія, свідоцтв про підготовку уповноважених з безпеки перевезень небезпечних вантажів і внесення інформації до Єдиного державного реєстру МВС. За словами керівника міського ЦНАПУ А. Шевченка, такі консультаційні послуги надаватимуть до прийняття КМУ постанови щодо надання їх послуг саме через ЦНАП.

Також у ЦНАПі Кропивницького працюють над упровадженням нового сервісу − надання довідок про несудимість. Відповідні листи направлено до управління поліції та ОДА. Сам ЦНАП Кропивницького і його сайт достатньо структуровані. Тут вказаний перелік адміністративних послуг, подано список документів дозвільного характеру, є розділи «Відділ державної реєстрації (Реєстрація бізнесу)», «Відділ державної реєстрації речових прав на нерухоме майно», «Відділ реєстрації місця проживання осіб». Окремо діє розділ «Адміністративні послуги через інтернет». Тут можна замовити витяг із Державного земельного кадастру, Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. Також на сайті ЦНАПу можна скачати необхідні бланки заяв та довіреності, надати свої пропозиції і залишити відгуки про його роботу

Головне завдання ЦНАПу на 2017 р. − упровадження електронного документообігу в міській раді. Програмний комплекс вже є і готовий до роботи.

З метою спрощення процедури отримання адміністративних послуг, для зручності і щоб уникнути черг у центрах надання адміністративних послуг Миколаївської області громадянам надана можливість записатися на прийом в онлайн-режимі на будь-який зручний день і час згідно з графіком роботи обраного центру. Попередній запис на прийом до адміністратора центру здійснюється через «Особистий кабінет» на порталі адміністративних послуг Миколаївської області. Зареєстровані в «Особистому кабінеті» користувачі мають можливість отримувати онлайн-послуги: електронні консультації, попередній запис на прийом у ЦНАП, подачі заяви на отримання послуг в електронному вигляді. У розділі «Корисні поради» особистого кабінету також надана можливість ознайомитися з інструкціями з реєстрації користувача і отримання консультації в «Особистому кабінеті». Попередній онлайн-запис на прийом здійснюється у всіх районних центрах надання адміністративних послуг Миколаївської області.

Загалом, по Україні ЦНАП фінансуються виключно з міського бюджету. Зокрема, у забезпеченні новою комп’ютерною технікою, меблями. Зокрема, у Кіровоградській області за рахунок коштів місцевих бюджетів на оснащення ЦНАПів у 2016 р. спрямовано понад 1,21 млн грн. Цього року є можливість отримати кошти на створення і оснащення ЦНАП з Державного фонду регіонального розвитку.

З метою запобігання корупції, у деяких регіонах у приміщеннях ЦНАП встановлено камери аудіо- та відеозапису, запроваджуються електронне керування чергою, що дає можливість регулювати черги заявників для отримання адміністративної послуги та економити їх час.

На сьогодні у великих містах спеціалісти ЦНАПів надають близько 100 адміністративних послуг. З початку 2017 р. перелік послуг, які надають ЦНАПи в режимі онлайн, розширюються. Так, з 17.02.2017 р. мешканцям міста Івано-Франківська доступні одинадцять нових послуг, це: надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки – http://www.cnap.if.ua/posl/2788; надання дозволу на встановлення тимчасової виносної конструкції – http://www.cnap.if.ua/posl/3450; присвоєння (зміна) поштової адреси (для новозбудованих об’єктів:) – http://www.cnap.if.ua/posl/2118; присвоєння (зміна) поштової адреси (для існуючих об'єктів:) – http://www.cnap.if.ua/posl/2119; надання дозволу на розміщення художньо-просторової композиції (зелені насадження, фітокомпозиції тощо), які використовуються як рекламоносії – http://www.cnap.if.ua/posl/3470; надання дозволу на розміщення графічної (лазерної) проекційної установки – http://www.cnap.if.ua/posl/3471; обстеження житла на предмет відповідності санітарним нормам та визнання придатним для проживання – http://www.cnap.if.ua/posl/4637; видача ордерів (дозволів) на порушення об’єктів благоустрою, пов’язаних з виконанням земельних та/або ремонтних робіт – http://www.cnap.if.ua/posl/4673; взяття громадян на квартирний облік за місцем проживання та взяття на облік громадян, які бажають вступити до житлово-будівельного кооперативу та зняття з обліку (для взяття на квартирний облік) – http://www.cnap.if.ua/posl/4025; взяття громадян на квартирний облік за місцем проживання та взяття на облік громадян, які бажають вступити до житлово-будівельного кооперативу та зняття з обліку (для зняття з квартирного обліку) – http://www.cnap.if.ua/posl/4026; взяття громадян на соціальний квартирний облік за місцем проживання – http://www.cnap.if.ua/posl/124.

Ці послуги замовляються за технологією Bank-ID або за допомогою «Персонального кабінету мешканця». Крім того, при першому замовленні адміністративної послуги онлайн створюється «Персональний кабінет мешканця», заявнику надається логін та пароль і подальше замовлення послуг онлайн можливе за допомогою «Персонального кабінету мешканця».

Ознайомитись з інформаційними картками цих послуг можна на сайті ЦНАП або за допомогою мобільного додатку «Мобільний Івано-Франківськ». На сьогодні мешканцям міста Івано-Франківська доступно 47 адміністративних послуг, які можна замовити онлайн.

У Львові значна увага приділяється крім облаштуванню приміщень ЦНАПів сучасною технікою, системою керування чергою, відеоспостереженням, безкоштовними Wi-Fi зонами, дитячими зонами особам з особливими потребами. У всіх центрах є мнемосхеми для незрячих, для людей, які пересуваються на візку, є комфортний заїзд. Також встановлена система пост-терміналів, і є можливість одразу оплачувати платні адміністративні послуги на місці. У нових офісах забезпечено прийом та видачу заяв на отримання адміністративних послуг, які надають державні органи влади. За словами директора департаменту адміністративних послуг В. Бартошик, основні послуги, які надаються у ЦНАП м. Львова: консультаційні – безпосередній прийом громадян, відповіді на запитання, на звернення, одержані електронною поштою, телефоном; реєстраційні – реєстрація звернень у системі документообігу (заяви, скарги, пропозиції, заяви на отримання адміністративних послуг); запис на прийом до посадовців; видача результатів адміністративних послуг; реєстрація бізнесу та речових прав, реєстрація місця проживання, оформлення та видача паспорта громадянина України у вигляді ID-картки та паспорта для виїзду за кордон.

Що стосується таких послуг, як оформлення та видача паспорта громадянина України у вигляді ID-картки та паспорта для виїзду за кордон, посвідчення водія на право керування транспортними засобами, державної реєстрації транспортних засобів, то їм у поточному році в ЦНАПах різних регіонів країни приділяється значна увага. Голова Державної міграційної служби М. Соколюк підтвердив, що безвіз призведе до сплеску попиту на нові закордонні паспорти. Щоб уникнути ажіотажу з їх оформленням, у жовтні 2016 р. внесено зміни до законодавства, які дозволяють ЦНАПам міст приймати документи і видавати закордонні паспорти та ID-карти шляхом прямого доступу до Єдиного державного демографічного реєстру.

На сьогодні за кошти міських бюджетів вже закуплено необхідне обладнання в містах Луцьк, Київ, Львів, Одеса, Кривий Ріг, с. Олександропіль Дніпропетровської області, Маріуполь, де вже видають закордонні паспорти та ID-карти. Багато інших міст також перебувають на різних етапах закупівлі цього обладнання. Потреба в додаткових станціях виникла тому, що існуючі потужності Державної міграційної служби були розраховані тільки на закордонні паспорти, а з введенням ID-карт робочих станцій не вистачає.

Спростити процедуру видачі закордонних паспортів та передати ці повноваження ЦНАП пропонують користувачі системи електронних петицій у м. Тернополі. Автор ініціатива К. Кондратюк переконана, що 70 % від адмінзбору за видачу закордонних паспортів надходить саме в місцеві бюджети. Відповідно, за 2016 р. бюджет Тернополя отримав 11, 6 млн грн, у той час коли громадяни міста не отримують належного сервісу через нестачу обладнання і змушені звертатись у ДП «Документ», послуги якого є значно дорожчими.

Водночас існує ряд однотипних проблем у роботі ЦНАПів у всіх областях України, у тому числі незабезпеченість приміщеннями, неукомплектованість кадрами в окремих районах, відсутність відповідного фінансування тощо.

У межах проведення реформи з децентралізації наближення якісних послуг до людей – це і є ті зміни, яких найбільше чекали і які вже відчули в багатьох об’єднаних територіальних громадах.Швидкі успіхи в цьому напрямі стали можливими в тому числі і завдяки державній підтримці та сприянню наших міжнародних партнерів. За словами першого заступника міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства В. Негоди, створені в об’єднаних громадах ЦНАПи повинні відрізнятися від тих, що вже працюють, скажімо, при райдержадміністраціях. Через те, що громади мають більш широкі власні повноваження, вони мають змогу якісно надавати не лише адміністративні, а й комунальні та інші послуги. Ці послуги можуть бути також доступнішими. Для цього в селах об’єднаних громад важливо створювати віддалені та мобільні робочі місця для фахівців ЦНАПів, залучати до надання послуг сільських старост.

Як відомо, відбулося підписання меморандумів про співпрацю між представниками 12 об’єднаних територіальних громад та компанією SKL International щодо створення в цих громадах центрів надання адміністративних послуг. Фіналістами для отримання допомоги щодо створення ЦНАПів стали такі об’єднані громади: Іршанська (Житомирська обл.), Краснопільська (Сумська обл.), Миколаївська (Сумська обл.), Старосинявська (Хмельницька обл.), Чемеровецька (Хмельницька обл.), Глобинська (Полтавська обл.), Калитянська (Київська обл.), Северинівська (Вінницька обл.), Веселівська (Запорізька обл), Мокрокалигірська (Черкаська обл).

Фіналістом з отримання допомоги на створення віддаленого робочого місця стала Білозірська ОТГ (Черкаська обл). Фіналіст з отримання допомоги на створення мобільного робочого місця – Славута (Хмельницька обл).

У компанії SKL International зазначили, що в рамках меморандуму у цих 12 об’єднаних громадах до кінця року передбачається ремонт і обладнання Центрів адміністративних послуг, а також навчання відповідних фахівців та інформування населення про діяльність ЦНАПів.

Компанія SKL International реалізує Початкову фазу проекту U-LEAD component 2 «Створення центрів надання адміністративних послуг та підвищення поінформованості населення про місцеве самоврядування» у частині розбудови Центрів адміністративних послуг. U-LEAD є спільною програмою Європейського Союзу та його держав-членів – Данії, Естонії, Німеччини, Польщі та Швеції.

У планах проекту U-LEAD component 2 відкриття не менше 24 ЦНАПів в уже створених об’єднаних громадах до кінця 2017 р. і до 600 центрів – до кінця 2020 р. Загальний розмір фінансування становить 800 тис. євро.                   U-LEAD є спільною програмою Європейського Союзу та його держав-членів – Данії, Естонії, Німеччини, Польщі та Швеції.

3 березня в Голобській об’єднаній громаді (Волинська область) відкрито перший ЦНАП проекту технічної допомоги Європейського Союзу «Центр надання адміністративних послуг як інноваційний інструмент взаємодії влади та громади». Голова Волинської ОДА В. Гунчик сказав, що в результаті децентралізації послуги від державної влади переходять місцевій владі і що це перший ЦНАП в ОТГ на Волині такого високого рівня.

Голова Білопільської райдержадміністрації В. Верещагін, голова Миколаївської ОТГ І. Ігнатьєв, виконувачі обов’язків старост провели зустріч із менеджером пілотних проектів, куратором U-LEAD О. Каліченко та обговорили питання створення ЦНАПу в Миколаївці. Під час зустрічі було досягнуто домовленості про будівництво модульного приміщення майбутнього ЦНАПу з легких конструкцій площею близько 100 кв. м.

Об’єднані громади, які в рамках проекту U-LEAD component 2 отримають допомогу на створення ЦНАП, подавали заявки на участь у конкурсному відборі, який проводився шведською компанією SKL International.

Крім допомоги ЄС в створенні ЦНАПів у різних регіонах України, також надає підтримку німецька урядова організація GIZ. Зокрема, у лютому 2017 р. систему електронної черги ввели в п’яти Центрах надання адміністративних послуг Дніпропетровської області, які встановили за підтримки німецької урядової організації GIZ.

З метою фахової підтримки розвитку ЦНАПів та залучення додаткових фінансових ресурсів в областях проводять семінари-навчання щодо фахового подання заявок на участь у конкурсних відборах об’єднаних територіальних громад. Під час таких заходів учасники обговорюють нормативно-правову базу, що регламентує функціонування центрів надання адміністративних послуг та особливості заявок для участі в грантових проектах за рахунок міжнародної технічної допомоги в частині створення центрів надання адміністративних послуг.

Участь у проектах ЄС щодо розвитку ЦНАПів у різних регіонах України – це не тільки залучення фінансових ресурсів, а ще й передового досвіду з організації надання адміністративних послуг на місцях. Проте варто також взяти до уваги висновки аналітиків інформаційної кампанії «Сильніші разом!», які, проаналізувавши досвід надання адміністративних послуг у кількох європейських країнах, зробили висновки, що як такого централізованого стандарту, який би брали за основу в країнах ЄС, немає.

Наприклад, у Німеччині система центрів надання адміністративних послуг існує вже не перший рік. Тут перелік послуг не стандартизований і залежить від величини населеного пункту, але типовий – у «центрах для громадян» можна прописатися, зареєструвати авто, отримати різного роду довідки. Частину питань можна вирішити онлайн, адже багато відомств мають активні інтернет-сторінки. Мало того, для окремих послуг взагалі не потрібне «живе» спілкування.

Подібно функціонують ЦНАПи і у Швейцарії – там більшість документів можна замовити онлайн (середня ціна довідки – 30 франків, у еквіваленті до української валюти це – 800 грн), а всі сервіси, які надають ці послуги, підпорядковуються міській раді.

У Польщі більшість послуг надається в місцевих органах влади, аналогічних нашим райдержадміністраціям або райвиконкомам. Туди йдуть, щоб прописатись, зробити закордонний паспорт, зареєструвати авто. Тут є можливість зарезервувати час для прийому.

«Єдине вікно» новинка в Угорщині. Її там запровадили у 2011–2013 рр. у рамках адміністративної реформи. Список послуг, які можна отримати в угорському «єдиному вікні», величезний. Тут угорці оформлюють шлюби, розлучаються, реєструються за місцем проживання, вирішують питання громадянства. Тут шукають роботу і допомогу по безробіттю, отримують соціальні виплати і субсидії. У переліку послуг, які надаються «єдиним вікном», є навіть пункт «реєстрація кіз і овець».

Такі центри діють у кожній базовій адміністративно-територіальній одиниці. На відміну від Німеччини та Польщі, в Угорщині вся система є централізованою, а отже, список послуг уніфікований.

Як бачимо, сам факт централізованого надання адміністративних послуг у країнах ЄС не сприймається за «суперпослугу» – це звичайна практика, до якої звикли європейці. В Україні ж поки що ходити по державних інстанціях зручно лише в окремих поодиноких випадках.

У зв’язку з наявністю у європейській практиці організації роботи ЦНАПів місцеві органи влади в нашій країні мають можливість самостійно вирішувати, який саме досвід тієї чи іншої країни для їхньої території найбільш оптимальний. Так, для покращення роботи ЦНАП міська влада Житомира планує перейняти досвід Грузії. Саме в цій країні створений Будинок юстиції, що не має подібних аналогів у світі.Будинок юстиції (House of Justice) – це публічна установа, що має абсолютно нову концепцію послуг Міністерства юстиції Грузії. Тут державне обслуговування максимально орієнтоване на споживача і побудоване за бізнес-логікою, яка проявляється в прагненні оптимізації усіх процесів. У Будинку юстиції отримання послуг різних структур для громадян можливе за принципом «єдиного вікна». Жодна структура у світі не надає таку кількість послуг за короткий термін в одному місці.Громадяни можуть отримати одночасно послуги Агентства цивільного реєстру, Національного агентства публічного реєстру (НАПР), Національного архіву, Національного бюро виконання, Нотаріальної палати, Законодавчого вісника, Навчального центру юстиції.

Таким чином, на сьогодні триває процес розвитку мережі центрів надання адміністративних послуг у всіх регіонах України. В умовах реформи з децентралізації значна увага приділяється створенню та організації якісної роботи ЦНАПів в об’єднаних територіальних громадах. Водночас простежуються головні проблеми, що стримують розвиток ЦНАПів в Україні – недостатнє фінансування в окремих регіонах, комерціалізація та відсутність контролю якості послуг (Матеріал підготовлено з використанням інформації таких джерел: Верховна Рада України (http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/5203-17); Децентралізація влади (http://decentralization.gov.ua/news/item/id/4725); Західна інформаційна корпорація (http://zik.ua); Бізнес Компаньйон Тернопіль (http://business-companion.te.ua/news_all_loc.php?id=4296); Кіровоградська  облдержадміністрація (http://kr-admin.gov.ua/); 0342.ua – cайт міста Івано-Франківська (http://www.0342.ua/article/1559027); Vinnitsa.INFO (http://www.vinnitsa.info/); Газетa «Лица» (http://www.litsa.com.ua/); Сумська обласна державна адміністрація (http://sm.gov.ua/ru/arkhiv1/12820-u-mykolayivskiy-oth-bude-stvoreno-tsnap-za-pidtrymky-u-lead.html); Кіровоградська міська рада (http://www.kr-rada.gov.ua/); Бердичівський погляд (http://berdpo.info/news/); Черкаська обласна державна адміністрація (http://ck-oda.gov.ua/); Тернопільська обласна державна адміністрація (http://www.oda.te.gov.ua/).

 

Пальчук В. Особливості розвитку мережі центрів надання адміністративних послуг в Україні [Електронний ресурс] / В. Пальчук // Україна: події, факти, коментарі. – 2017. – № 9. – С. 36–45. – Режим доступу: http://nbuviap.gov.ua/images/ukraine/2017/ukr9.pdf. – Назва з екрану.