Новий антирейдерський законТ. Полтавець, мол. наук. співроб.  НЮБ НБУВ

Новий антирейдерський закон

 

Нестабільна політико-економічна ситуація, прогалини в законодавчій базі та інші ознаки нинішньої кризової ситуації не сприяють швидкому розв’язанню проблеми незаконного заволодіння чужим майном або рейдерства, що існує в нашій державі роками. Це явище, перші прояви якого з’явилися вУкраїні ще в 90-ті роки (як власне і в більшості пострадянських республік), і нині має значний масштаб, як за своїм поширенням, так і за розміром об’єктів рейдерських захоплень. Це, як відомо, не тільки дрібні компанії, а й досить великі та відомі підприємства, нестабільність роботи яких цілком здатна вплинути на економічну стабільність у країні та рівень життя українців.

Треба зазначити, що спроби вплинути на цю ситуацію законодавчим шляхом здійснюються досить регулярно. За минулі кілька років було прийнято декілька законів та нормативних актів для захисту прав власності, економічних інтересів українців та інвесторів з інших країн.

Так, Законом України № 834-VIII «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 26.11.2015 р.  було внесено зміни до законодавчих актів, що регулюють питання проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень. Головна мета цього Закону – спрощення  процедури реєстрації та врегулювання процедурних питань, пов’язаних з передачею відповідних повноважень органам місцевого самоврядування. Нововведення почали діяти вже з 1 січня 2016 р., проте ситуація тільки ускладнилася, що пов’язано з тим, що реєстрацією могли займатися не тільки державні реєстратори, а й кілька тисяч приватних нотаріусів. Нечисті на руку нотаріуси стали частиною корупційних схем, що породило ще більше незаконних привласнень, адже вони отримали право самостійно перевіряти документи, які надаються для держреєстру, і у випадку виявлення підроблених документів, на свій розсуд вирішувати подальшу долю майна. Звичайно, добросовісний професіонал не піде на кримінальний злочин, цінуючи, перш за все, свою репутацію, але було зафіксовано багато випадків корупційних дій з боку нотаріусів. Згідно із законом перереєструвати майно можна було в будь-якій точці нашої держави. Як правило, рейдери користуються цим, і з підробленими документами та підписом реєстрували своє майно в найбільш непримітному районному центрі, де й гонорари у нотаріусів значно менші, аніж, наприклад у київських. Відповідно до чинного законодавства ані держава, ані Міністерство юстиції України не можуть впливати на рішення державних реєстраторів. Чи не єдиним позитивним моментом у цьому документі стало те, що була створена комісія при Мін’юсті, яка приймала скарги від потерпілих і була наділена правом вносити зміни до реєстру.

Також Верховною Радою України було внесено зміни до Закону України № 835-VIII від 26.11.2015 р. «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань. Головним завданням Закону є спрощення процедури реєстрації та скорочення терміну реєстрування за рахунок електронного обліку (документацію можна подавати як у паперовому вигляді, так і в електронному; зменшено перелік документів для реєстрації; термін самої реєстрації скорочено; змінено розмір адміністративного збору). Відповідно до цього Закону для того, щоб зареєструвати власника, достатньо звернутися до представників місцевого відділення держреєстру та внести дані до єдиної  електронної бази. Достатньо одного з перерахованих у законі документів, щоб зареєструвати підприємство чи громадську організацію. Для того, щоб додатково захистити себе, як власника, від рейдерства, незалежно від спрощених процедур, все ж таки потрібно надавати реєстратору якнайбільше документів.

 Такі зміни спрямовані на покращення послуг у сфері державної реєстрації і забезпечення її відкритості й прозорості, оперативності та своєчасності, раціональної мінімізації кількості документів та процедурних дій. Проте вони все ж таки створюють додаткові ризики щодо скоєння неправомірних дій, зокрема рейдерських захоплень.

Отже, наразі в Україні знов гостро постало питання рейдерства. Для врегулювання ситуації народними депутатами  О. Продан, І. Алексєєвим, Л.  Козаченко та В. Галасюком було запропоновано новий проект закону № 5067  від 05.09.2016 р. «Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення державної реєстрації прав на нерухоме майно та захисту прав власності». За прийняття доопрацьованого тексту Закону 6 жовтня 2016 р. проголосував  271 народний депутат України.

«Закон розповсюджується на відносини, які виникають в сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, розміщене на території України та обтяжень таких прав. Згідно з п. 5 ст. 3 Закону «державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться незалежно від місцезнаходження нерухомого майна в межах Автономної Республіки Крим, області, міст Києва та Севастополя. Всі документи в паперовій формі зберігають суб’єкти Державної реєстрації, але за місцезнаходженням відповідного майна».

«Контроль за проведенням державної реєстрації, тимчасове блокування та анулювання доступу до державних реєстрів належить Міністерству юстиції України. Мін’юст має право здійснювати камеральну перевірку на підставі даних Держреєстру».

Проводячи реєстрацію, реєстратор обов’язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру дозвільних документів, які дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, а також використовує відомості, отримані в порядку інформаційної взаємодії Державного реєстру прав з Єдиним державним реєстром судових рішень.

Відповідно до ст. 12 Закону «державний реєстр прав містить записи про зареєстровані речові права на нерухоме майно, об’єкти незавершеного будівництва, їх обтяження, про об’єкти та суб’єктів цих прав, відомості та електронні копії документів, поданих у паперовій формі, або документи в електронній формі, на підставі яких проведено реєстраційні дії, а також документи, сформовані за допомогою програмних засобів ведення цього Реєстру у процесі проведення таких реєстраційних дій». Важливою новелою є те, що «записи у реєстрі повинні відповідати поданим документам, якщо виявиться невідповідність, то реєстраційні дії проводяться за документальними даними». Зареєстрованій справі надається реєстраційний номер об’єкта нерухомого майна. З оригіналів документів або копій документів поданих для проведення реєстраційних дій, виготовляються електронні копії шляхом сканування, які долучаються до заяви, зареєстрованої у Державному реєстрі прав.

У ст. 17 Закону зазначено, що «реєстраційна справа в паперовій формі зберігається протягом десяти років з дати її закриття. Після закінчення цього строку реєстраційні справи в паперовій формі, не внесені за результатами експертизи їх цінності до Національного архівного фонду, знищуються в установленому законодавством порядку».

Відповідно до ст. 25 реєстраційні дії зупиняються на підставі заяви власника майна про заборону вчинення реєстрації щодо власного майна або на підставі рішення суду (поновити реєстрацію можна відповідно провівши ті ж самі дії).

Статтею 37 Закону Міністерству юстиції України, у разі виявлення порушень порядку державної реєстрації, надано право проводити перевірку реєстраторів. У разі підтвердження правопорушення реєстратору  тимчасово блокують або анулюють  доступ до Державного реєстру прав, притягують до кримінальної відповідальності. Некомпетентного суб’єкта реєстрації можуть позбавити права займатися нотаріальною діяльністю або скасувати акредитацію державної реєстрації прав.

Деякі зміни було внесено і в Закон України  «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань». Так, державна реєстрація проводиться незалежно від місця знаходження юридичної чи фізичної особи в межах Автономної Республіки Крим, області, міст Києва та Севастополя, крім державної реєстрації на підставі документів, поданих в електронній формі, що проводиться незалежно від місця знаходження юридичної чи фізичної особи в межах України. Створюється Єдиний державний реєстр, до складу якого входить Єдиний ліцензійний реєстр, Реєстр документів дозвільного характеру, Єдиний реєстр громадських формувань та об’єднань,  Реєстр підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство.

Для запобігання корупційній складовій було прийнято ряд правок до Закону «Про нотаріат». Зокрема, внесено зміни, щодо використання відомостей єдиних та державних реєстрів нотаріусами при вчиненні нотаріальних дій. У разі вчинення неправомірних дій чи порушення закону під час проведення реєстрації, нотаріус може бути притягнений до адміністративної чи кримінальної відповідальності. Якщо буде доведено Міністерством юстиції, що такі порушення були неодноразовими – реєстратора мають право позбавити свідоцтва про нотаріальну діяльність.

Відповідно до Закону України «Про електронний цифровий підпис» електронний цифровий підпис під час створення електронного документа накладає підписувач – особа, яка має доступ до особистого ключа. Електронний підпис призначений для зберігання особистого ключа і забезпечує захист записаних на нього даних від незаконного втручання.

Закон № 5067 від 05.09.2016 р. активно обговорюють у суспільстві та експертному середовищі.

П. Мороз, заступник міністра юстиції з питань державної реєстрації, наголошує, що цей Закон захистить від незаконних посягань на чужу власність. Так, згідно з положеннями про екстериторіальність, унеможливлюється реєстрація майна в різних регіонах. Електронний цифровий підпис, що надається тільки за особистої присутності підписувача, не дає змоги рейдерам шансів на проведення своєї афери. Контроль за діями нотаріусів та державних реєстраторів зменшить кількість зловживань, а кримінальна відповідальність дасть можливість позбутися правопорушників.   Як стверджує чиновник, важливим у Законі є те, що «коли реєстратор отримує пакет документів для проведення реєстраційної дії, він зобов’язаний повідомити про це власника майна, щодо якого буде вчинена реєстраційна дія. Якщо власник вважає проведення цієї реєстраційної дії рейдерським захопленням, він може подати заяву про заборону вчинення такої дії. Паралельно власник зобов’язаний звернутися до суду для накладання судової заборони». Заступник міністра впевнений, що низка цих змін виведе Україну на новий рівень в економічній діяльності.

Одна з ініціаторів Закону, народний депутат України О. Продан наголошує, що «їм вдалося підготувати системний закон. Після набуття ним чинності громадяни, які володіють нерухомим майном, а також підприємці, власники компаній по-справжньому будуть захищені від рейдерських атак. З’явиться стимул для інвестицій, запуску нових виробництв, створення нових робочих місць».

У блозі на сайті «Ракурс» адвокат С. Ярош пише, що початі реформи мають позитивні моменти, але, у свою чергу, вони ще недосконалі і не захищають власників від  шахрайства та рейдерства. Проблема рейдерства має доволі довгу історію, яка з кожним роком стає гострішою, а з появою більшої кількості власників майна –  з’являється більше і схем посягань на чуже. На його думку, реформа не може мати позитивних зрушень, допоки не буде докорінно змінена система в державі. Адвокат А. Афян переконаний, що повністю викорінити рейдерство цей законопроект не в змозі, адже доти, поки існують нечесні правоохоронці та корупційні схеми – майбутнє у цього закону туманне. З ним погоджується і юрист Д. Гадомський, і натомість пропонує  постійно моніторити ситуацію з реєстрами, адже «шахраї, які раніше не боялися принести липові протоколи, не побояться принести нотаріусу липовий паспорт».

Правник А. Білоусов вважає, що контроль у сфері державної реєстрації прав та державної реєстрації юридичних та фізичних осіб шляхом моніторингу реєстраційних дій у відповідних державних реєстрах може запобігати рейдерству. Але в Законі не прописаний чіткий порядок проведення моніторингу, тому складно на початковому етапі передбачити успішність нововведення.

На думку представника Незалежної асоціації банків України А. Джури, цей Закон закриває чимало можливостей для зловживань. Відповідальність за порушення у сфері державної реєстрації полегшує притягнення винних у злодіянні. Він вважає, що звуження екстериторіальності з вчинення реєстраційних дій до меж області не є зручним для ведення бізнесу. Загалом, банківська спільнота підтримує цей проект.

Економіст Д. Яблуновський стверджує, що, незважаючи на прийнятий антирейдерський закон, на законодавчому рівні досі  відсутній захист власності від захоплення, тому компенсування такої прогалини буде за рахунок корупційних схем.

На засіданні комітету з питань права Українського клубу нерухомості партнер АО «Спенсер і Кауфманн» О. Федотова зазначила, що ухвалені зміни усувають окремі прогалини в реєстрі, але досконалості  в законі не має. Так, відповідно до Закону, дані в Державному реєстрі повинні збігатися з даними в паперовій формі. У разі їх невідповідності перевага надається паперовим документам, що може призвести до технічних помилок ведення справи. На її думку, якщо реєстратор не є експертом, то він може і не відрізнити підробні документи від справжніх.

Фахівці Головного науково-експортного управління у своєму висновку щодо законопроекту наголошували, що  велика кількість змін до різнорідних законодавчих актів спрямована на вирішення настільки різних питань, що їх поєднання в одному не матиме дієвої сили, і хоча законопроект і вирішує чимало актуальних питань у сфері захисту майна, проте він не є повністю доопрацьований.  Експерти вважають, за доцільніше внести зміни в окремі законопроекти. Проте, незважаючи на їх зауваження, Закон все таки було прийнято в редакції, запропонованій народними обранцями.

Як зазначають експерти, Закон України № 5067, містить ряд позитивних нововведень щодо захисту прав юридичних і фізичних осіб при державній реєстрації та їхнього майна від рейдерських захоплень. Серед плюсів реформи можна виділити такі: звуження екстериторіальності до меж АР Криму, області, міст Києва та Севастополя; реєстрація майна нотаріусами виключно за місцезнаходженням майна; удосконалення порядку проведення  державної реєстрації; адміністративна та кримінальна відповідальність реєстраторів і нотаріусів за неправомірні вчинки; обов’язковий електронний підпис підписувачів.

Підбиваючи підсумки, можна стверджувати, що цей законопроект усунув більшість недоліків у законодавстві попередніх років і спрямований на захист власників та їх майна від рейдерських атак і зменшення корупційних схем та незаконних відчужень. Наскільки ефективною буде його дія покаже час (Статтю підготовлено з використанням інформації таких джерел: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1666-viii; http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=59923; http://forbes.net.ua/opinions/1421790-rejderstvo-v-ukraine-chego-zhdat-biznesu;

http://reforms.censor.net.ua/news/13446/pryyinyattya_34antyreyiderskogo
_zakonu34_bulo_vygidne_vsim_partiyam_zastupnyk_ministra_yustytsiyi
_moroz;

http://blogs.lb.ua/gleb_segida/345989_antireyderstvo_poteryat.html;

http://sud.ua/newspaper/2016/08/29/94371-rejderstvo-zakon-predotvrashchaet-ili-sposobstvyet?BPCTRY=1; http://timenews.in.ua/287910/rada-prinyala-antirejderskij-zakon; http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=59923;

https://www.facebook.com/KredytnyjMajdan/; http://biz.nv.ua/ukr/experts/papernyk/budut-pripineni-rejderski-zahvati-249661.html; http://times.cv.ua/2016/10/06/uhvalenyj-sohodni-antyrejderskyj-zakon-zahystyt-pidpryjemtsiv-oksana-prodan/;

http://zaxid.net/news/showNews.do?rada_priynyala_zakon_yakiy_znizit_kilkist_reyderskih_zahoplen_
pidpriyemstv&objectId=1405835;

http://economics.unian.ua/realestate/1558636-rada-priynyala-antireyderskiy-zakon.html; http://tyzhden.ua/News/175549; http://blog.liga.net/user/imarkevich/article/24637.aspx; http://zahvat.net/6/17912/; http://ain.ua/2016/10/07/675019;

http://racurs.ua/1328-reyderstvo-v-ukraine-kto-vinovat;

http://racurs.ua/1329-reyderstvo-v-ukraine-kto-vinovat-i-chto-delat-chast-2;

http://racurs.ua/1309-vchera-vashe-segodnya-nashe-kak-borotsya-s-reyderstvom).