Друк

Реформа системи охорони здоров’я

Автор: Redaktor. Posted in Новини

У найближчі місяці в Україні будуть здійснені значні кроки у реформі системи охорони здоров’я. Зокрема, як заявив Президент України, закупівля ліків буде делегована міжнародним організаціям, а сертифікація частини імпортних медикаментів проводитися не буде. Детальніше щодо даної теми в коментарі С. Горової до Випуску 25 огляду ЗМІ «Ініціативи Президента України Петра Порошенка (шляхи реформування)».

С. Горова

с.н.с. ФПУ,

канд. наук із соц. комунікацій

Реформа охорони здоров’я: визначені цілі потребують реальних кроків для реалізації

 

У найближчі місяці в Україні будуть здійснені значні кроки у реформі системи охорони здоров’я. Зокрема, як заявив Президент України, закупівля ліків буде делегована міжнародним організаціям, а сертифікація частини імпортних медикаментів проводитися не буде. «Закупівля ліків за основними параметрами повинна здійснюватися не корумпованими чиновниками з минулих часів, а через міжнародні організації та за цінами, за якими ці міжнародні організації купують (ліки – прим. авт.) для себе», – підкреслив П. Порошенко.

Крім того, український Президент повідомив, що поставив завдання щодо ціноутворення тих ліків, які виробляються за кордоном. «Навіщо нам обтяжувати їх 30–40%-ю націнкою, робити повторну сертифікацію? Здешевіть і віддайте право українцям на прозорий доступ до ціни», – сказав П. Порошенко, уточнивши, що в Україні необхідно скасувати реєстрацію ліків, сертифікованих в США, ЄС і країнах «великої сімки» (http://news.finance.ua/ru/news/~/346188. – 2015. – 10.03).

Слід зазначити, що, говорячи про реформу охорони здоров’я, міністр охорони здоров’я України Олександр Квіташівілі підкреслив, що сьогодні лікарі самі вирішують, з яких пацієнтів скільки питати, але при реформуванні з цим буде покінчено за допомогою затвердження офіційних розцінок (http: //www.profi-forex.org/novosti-mira/novosti-sng/ukraine/entry1008247844.html. – 2015. – 07.03).

Як повідомляють ЗМІ, міністр охорони здоров’я України поінформував про те, що першим кроком у реформуванні системи охорони здоров’я України стане зміна принципу фінансування галузі шляхом відмови від обчислення необхідних витрат на ліжко-місце. За словами О. Квіташвілі, зараз медицина фінансується з розрахунку на ліжко-місце, що несправедливо. Такий принцип не дозволяє моніторити якість послуг. «2015 рік буде перехідним: від фінансування ліжок до фінансування медичних послуг. Для цього будуть внесені відповідні зміни до Бюджетного та Податкового кодексів», – сказав міністр.

Другим важливим кроком у реформуванні української охорони здоров’я О. Квіташвілі назвав зміну статусу лікарень: необхідно їх роботу зробити автономною. «Тобто крім державних субвенцій лікарні зможуть легалізувати ті доходи, які де-факто існують: внески у благодійні фонди і т.д.»

По-третє, за словами міністра, необхідно переглядати і скасовувати масу дозвільних документів. Це дасть змогу для розвантаження системи і стимулювання приватного бізнесу вкладати гроші в розвиток медицини. Відправною точкою реформ буде прийняття відповідних законів у Верховній Раді.

Глава МОЗ також повідомив про те, що буде змінена система держзакупівель медикаментів (http://www.business.ua/articles/new_law/Reformu_zdravoohraneniya_Ukrainy_nachnem_s_izmeneniya_principa_finansirovaniya_Aleksandr_Kvitashvili-90446/. – 2015. – 03.03).

Проведення реформи в медичній галузі нашої країни коментується і в експертних колах. Однак, слід зазначити, що, виходячи з повідомлень ЗМІ, не можна говорити про досить активне обговорення даної теми фахівцями. При цьому, менеджер групи «Реанімаційний пакет реформ» Олександр Ябченко, говорячи про реформу, наголосив: «Суспільству потрібно включитися в цей процес. Важливо також зрозуміти, що безкоштовного нічого не буває. Ми тим чи іншим чином платимо за медицину. В ідеалі держава повинна гарантувати мінімальний пакет для всіх, а якщо пацієнту необхідно більш дороге лікування, він оплачує його сам або за рахунок страховки».

Представник групи охорони здоров’я в громадській організації «Нова країна» Олександр Жигінас додав, що першим етапом має стати визначення списку послуг, які може оплатити держава. «Для цього до подальшої реформи треба залучити зусилля громадськості, експертів, міністерства», – наголосив він (http://www.business.ua/articles/primarily/Na-pervichnuyu-medicinu-nado-budet-potratit-mlrd-Kvitashvili-94340/. – 2015. – 27.03).

Раніше, як повідомляли ЗМІ, представник стратегічної консультативної групи з питань реформування системи охорони здоров’я в Україні Павло Ковтонюк у своєму коментарі вказував: «Нам потрібно припинити утримувати лікарні, а платити за те, що людина отримує, тобто за медичну послугу. Необхідно обов’язково розвести того, хто купує, і того, хто надає послуги. У нас цікава ситуація: держава сама послуги купує, сама їх надає і контролює. Відповідно – ми отримуємо неякісні послуги і корупцію. Буде створено автономне закупівельне агентство, що розпоряджається коштами і автономні медичні установи, що надають медичні послуги. Між собою вони будуть вступати в контрактні відносини».

Голова Комісії з питань реформування системи охорони здоров’я громадської ради при МОЗ України Зоряна Черненко, коментуючи ситуацію, зазначила: «Тільки тоді, коли лікар зрозуміє, що він не є жертвою реформи, а повинен її очолити, буде розуміти цілі реформи, можна домогтися успіху в поліпшенні медицини в Україні».

Начальник управління лікувально-профілактичної допомоги департаменту охорони здоров’я Київської облдержадміністрації Володимир Короленко, відповідаючи на питання про можливе, у зв’язку з проведенням реформи, скорочення працівників охорони здоров’я, зазначив: «Про якісь масові скорочення міністр не говорить, про це мова поки не йде. Але потреби держави ми теж повинні враховувати. А зараз потреба в сімейних лікарях набагато більше, ніж була раніше. Можливо, що деяким лікарям, які зараз працюють вузькими спеціалістами, доведеться отримати другу спеціальність – сімейного лікаря. Природно, це процес не одного дня, це процес поступовий. Тому хочу нагадати, що в основі законодавства України про охорону здоров’я теж записано, що первинна ланка, тобто те, що у нас прийнято називати дільничними лікарями, до 2020 року поступово має заміщатися сімейними лікарями. Природно, нам треба співвідносити фінансові можливості держави і всіх людей, які формують бюджет своїми податками. Тому ми повинні отримати за свої гроші максимум ефективної допомоги. Це наша мета».

Коментуючи можливі зміни в заробітній платі працівників медицини В. Короленко звернув увагу також на те, що «міністр озвучив досить серйозні суми. Лікарю, який добре працює, обіцяють платити від 20 до 25 тисяч гривень... Тут мова йде про те, що кожен лікар повинен отримувати не просто якусь фіксовану ставку окладу – його заробіток повинен залежати від того, наскільки він якісно працює. Від якості роботи залежить і кількість пацієнтів, які до нього прийдуть…» (http://rian.com.ua/view/20141216/360873067.html. – 2014. – 16.12).

При цьому, деякі експерти вважають, що нинішні плани змінити медичну систему є продовженням старих починань. Однак, тут ми маємо кардинальну різницю в підходах. «Чому пілотний проект не пішов? – каже Зоряна Черненко. – Не тому що він був неправильний, а тому що медперсоналу і населенню нічого не пояснили, тому вони всіляко чинили опір реформі» (http://www.business.ua/articles/primarily/Na-pervichnuyu-medicinu-nado-budet-potratit-mlrd-Kvitashvili-94340/. – 2015. – 27.03).

Однак, в контексті проведення реформи охорони здоров’я особливо звертає на себе увагу те, що, як інформують ЗМІ, деякі вітчизняні та іноземні фармацевтичні компанії заявляли про критичну ситуацію у сфері охорони здоров’я в Україні. Нещодавно, представники фармацевтичного бізнесу заявили, що в Україні відсутні реформи охорони здоров’я, а фармацевтичний ринок перебуває у стані дестабілізації (через відсутність дерегуляції та гармонізації із законодавством ЄС), в той же час в Міністерстві охорони здоров’я кадрові рішення приймаються не прозоро.

Представник Асоціації виробників ліків України Анатолій Редер зазначив, що фармбізнес сподівався на процеси дерегуляції, звільнення від корупції, процеси руху до європейських цінностей. «Ми стурбовані також тим, що нас не чують. Ми представляємо професійну частину цього ринку. Працюємо тут уже багато років і нікуди не збираємося йти, будемо продовжувати тут працювати. Однак, більшість наших пропозицій і звернень залишаються без відповіді», – сказав А. Редер.

При цьому насторожуючим виглядає і те, що, за результатами рейтингу експертної та громадської оцінки реформаторської діяльності оновлених українських міністерств, який презентувала неурядова організація експертів з США і ЄС Vox Ukraine, Міністерство охорони здоров’я зайняло низькі позиції. На вершині рейтингу виявилися Мінінфраструктури, Мінагрополітики і Мінекономрозвитку і торгівлі. Найгірше оцінюють Міністерство інформаційної політики. МОЗ України розмістилося внизу списку, на 8-й позиції з кінця. За результатами дослідження, дії керівництва цього відомства низько оцінюються більшістю пацієнтських організацій та експертів галузі. Так, український психіатр Семен Глузман висловив повне розчарування в політиці міністерства і заявив, що команда міністра вже дискредитувала себе і не заслуговує жодної підтримки України та міжнародної спільноти (http://24tv.ua/news/showNews.do?amerikanskie_jeksperty_nizko_ocenili_dejatelnost_mz&objectId=553883&lang=ru. – 2015. – 13.03).

При всьому при цьому, слід вказати на важливість, необхідність і своєчасність проведення реформи охорони здоров’я в Україні в контексті «Стратегії реформ–2020» Президента України Петра Порошенка, яка передбачає необхідну сьогодні модернізацію всіх напрямів охорони здоров’я, а також підвищення загального рівня оздоровлення населення.

Однак, в даній ситуації, слід враховувати і важливість інформаційної політики: необхідна широка роз’яснювальна робота у ЗМІ, в середовищі потенційних пацієнтів, а також більш активне професійне обговорення реформи в експертних колах. Сам процес реформ має проводитись паралельно суспільному усвідомленню їх доцільності. І ініціативи Президента є конкретним дороговказом на цьому шляху.