• ДО РІЧНИЦІ НАЦІОНАЛЬНОЇ АКАДЕМІЇ НАУК УКРАЇНИ
  • Бібліотека в інформаційному суспільстві
  • Закон України «Про національну безпеку України»
  • До 100-річчя Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського

Депутатська недоторканність: зло чи необхідна умова для роботи парламентарів

Тема депутатської недоторканності в інформаційному просторі не є новою. Розмови про скасування депутатської недоторканності в Україні ведуться ще  від дня прийняття Конституції 1996 року. Експерти переконані, що скасування депутатської недоторканності матиме ряд позитивних змін. Адже Україна не зовсім відповідає тим вимогам, що сприяють чи обґрунтовують скасування недоторканності. Питання, наскільки широкою повинна бути концепція депутатського імунітету, є виключно компетенцією держави і вирішується її національним законодавчим органом. Але, з огляду на зарубіжний досвід перевагу слід було б віддати не скасуванню, а значному обмеженню депутатського імунітету, ступінь якого потребуватиме додаткового уточнення. Адже депутатові потрібен індемнітет, тобто можливість залишатися незалежним і дотримуватися тільки власної точки зору під час роботи у ВР. Докладніше про те, що таке депутатська недоторканність, її види та в якому вигляді вона має існувати для українських нардепів; абсолютну недоторканність; депутатський та президентський законопроекти стосовно скасування депутатського імунітету;   ставлення фахівців до цього питання  у статті І. Беззуб «Громадська думка  про правотворення», 2018, №11(155).

Закон України про референдум є неконституційним

Конституційний суд України оприлюднив рішення про визнання неконституційним ухвалений у 2012 році Закон «Про всеукраїнський референдум». Зазначається, що згідно з рішенням суду, закон є неконституційним, як через порушення процедури його розгляду та ухвалення, так і за змістом. На думку суддів КСУ, ухваливши даний закон, ВР 6-го скликання вийшла за рамки своїх конституційних повноважень, сформувала законодавчі механізми безпосереднього здійснення народом влади за межами порядку, передбаченого Основним Законом України, внаслідок чого було порушено конституційний принцип поділу влади. Наразі у парламенті зареєстровано законопроект «Про всеукраїнський референдум» № 2145а, що пропонує закріпити на законодавчому рівні положення щодо його підготовки та проведення відповідно до вимог Конституції, з урахуванням рекомендацій Європейської комісії за демократію через право (Венеціанської комісії) РЄ. Але чи буде ухвалено новий закон до виборів Президента 2019 р. і чи не буде він гірший за попередній? Покаже час… Детальніше про оцінку Венеціанської комісії до цього документу, коментарі та запитання щодо нього політологів і експертів у публікації О. Кривецького «Громадська думка про правотворення», 2018, №11(155).

До проблеми правового регулювання штучного інтелекту

До проблеми правового регулювання штучного інтелекту

Нещодавно Європарламент ухвалив резолюцію "Норми цивільного права про робототехніку" щодо найрізноманітніших аспектів і проблем  робототехніки та штучного інтелекту. Українське ж законодавство доки не регламентує правові основи використання творів, створених без участі людини, і автором твору визнає лише фізичну особу. Наразі розробка штучного інтелекту та середовища, в якому він  функціонуватиме як суб’єкт, знаходиться на початковій стадії своєї розробки та  становлення.

Докладніше про стан справ у цій сфері в Україні та світі; актуальні та невідкладні питання правового регулювання систем штучного інтелекту; думки з цього приводу експертів і науковців тощо у публікації О. Кривецького «Громадська думка про правотворення», 2018, №14 (158).

Національний фонд досліджень України: основні завдання й функції

Національний фонд досліджень України: основні завдання й функції

У липні цього року Кабінет Міністрів затвердив постанову про створення Національного фонду досліджень України. Про основні завдання й функції цієї інституції, а також зміни, які передбачаються в наукові сфері, коли НФДУ запрацює повноцінно читайте у випуску інформаційно-аналітичного бюлетеня «Шляхи розвитку української науки» № 7 (С. 63–65, 70–75).

Конкурс наукових робіт для молодих учених

Конкурс наукових робіт для молодих учених

Міністерство освіти і науки України оголосило третій конкурс наукових робіт для молодих учених. Участь у конкурсі можуть брати молоді вчені, які працюють або навчаються у закладах вищої освіти чи наукових установах, підпорядкованих МОН. Детальніше читайте у випуску інформаційно-аналітичного бюлетеня «Шляхи розвитку української науки» № 7 (С. 75–76).